رئیس اداره سلامت منطقه ۱۴:

مراقبین سلامت مسئول انتقال آموزه های بهداشتی و پرورش نسل آینده هستند

تهران (پانا)‌ - رئیس اداره سلامت منطقه ۱۴، غلبه بر هر پدیده شومی را مستلزم همگرایی عمومی، همراهی و همکاری آحاد مردم با مسئولین دانست و با توجه به نیاز اصلی حوزه سلامت به اجتماعی کردن مفاهیم سلامت، نقش مراقبین سلامت را در اجتماعی کردن و انتقال آموزه‌های بهداشتی در پرورش نسل آینده مهم عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مراقبین سلامت مسئول انتقال آموزه های بهداشتی و پرورش نسل آینده هستند

لیلا اسمی؛ رئیس اداره سلامت منطقه ۱۴ با تاکید بر پیوند میان سواد و سلامت، بالا بودن سطح آموزش و سواد افراد یک جامعه را همان برخورداری بیشتر بهداشت و سلامت برشمرد و در گفتگو با پانا گفت: «بهداشت عمومی علم بهبود و حفاظت از سلامت مردم و جوامع است؛ این علم با ترویج شیوه زندگی سالم، تحقیق در مورد پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب‌ها، همچنین تشخیص، پیشگیری و مقابله با بیماری‌های عفونی سر و کار دارد. در حالت کلی بهداشت عمومی مربوط به حفظ سلامت کل جامعه است، جامعه‌ای که می‌تواند متشکل از یک محله، یک کشور و یا منطقه‌ای از کل جهان باشد. بهداشت عمومی تضمین‌کننده ارتقا و حفظ سلامت کل جوامعی است که در کنار یکدیگر زندگی، تحصیل، کار و بازی می‌کنند و در وهله اول پیش از بروز هرگونه بیماری و آسیب با تشویق رفتارهای سالم سعی در بهبود سلامت جوامع دارد.»

وی در ادامه افزود: «بهداشت عمومی همچنین در راستای محدود کردن نابرابری‌های بهداشتی عمل می‌کند و بخش مهمی از آن شامل ارتقا عدالت، کیفیت و دسترسی یکسان به مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان است. برخلاف متخصصان بالینی که به طور عمده بر درمان افراد پس از بیمار شدن یا آسیب‌دیدگی تمرکز می‌کنند، متخصصان بهداشت عمومی سعی دارند با بهره‌گیری و اجرای برنامه‌های آموزشی، توصیه‌های سیاسی، مدیریت خدمات و انجام تحقیقات، جوامع را به سمت اتخاذ رفتارهای سالم سوق دهند و از بروز یا تکرار مشکلات سلامتی جلوگیری کنند.»

اسمی با تاکید بر اینکه در طول تاریخ دانشمندان بسیاری بر بهبود فرآیند توسعه بهداشت عمومی در سراسر جهان تأثیرگذار بوده‌اند، خاطر نشان کرد: «دامنه عملکرد بهداشت عمومی از واکسیناسیون کودکان و بزرگسالان تا آموزش عمومی درباره خطرات الکل و دخانیات، تعیین استانداردهای ایمنی برای محافظت از کارگران، اعلام برنامه‌های تغذیه‌ای به مدارس جهت اطمینان از دسترسی کودکان به غذای سالم، ردیابی شیوع بیماری‌ها، عنوان کردن راهکارهای علمی برای غلبه بر مشکلات و قطع زنجیره شیوع بیماری‌ها، حتی استفاده از کمربندهای ایمنی در حین رانندگی و غیره متغیر است. بازرسان رستوران‌ها، مربیان بهداشت، دانشمندان و محققان، متخصصان تغذیه، برنامه‌ریزان جوامع، مددکاران اجتماعی، اپیدمیولوژیست‌ها، پزشکان و پرستاران عمومی، متخصصان بهداشت و ایمنی شغلی، سیاست‌گذاران عمومی و کارشناسان بهداشت همگی از متخصصان بهداشت عمومی محسوب می‌شوند. در طول تاریخ دانشمندان بسیاری بر بهبود فرآیند توسعه بهداشت عمومی در سراسر جهان تأثیرگذار بوده‌اند.»

وی با اشاره بر اینکه در مسیر دشوار آگاه سازی جامعه، مطالبه‌گری و ایجاد گفتمان غالب و دستیابی به همه ابعاد سلامتی باید عوامل مسئول پای کار بیایند، عنوان کرد: «امروزه به تأمین بهداشت در جامعه اهمیت بیشتری داده شده است، نقش سلامت در ارتقاء شاخصه توسعه انسانی انکار ناپذیر است، مسائل اجتماعی مانند فقر و بیکاری و بیسوادی عواملی هستند که در تمام کشورها با ابعادی که دارند، می‌توانند در سلامت تأثیر گذار باشند. یکی از نیارهای اصلی حوزه سلامت اجتماعی شدن سلامت است یعنی خودمراقبتی باید فراگیر شود، مشارکت آحاد مختلف جامعه و دستگاهای بین بخشی را می‌طلبد. در راستای اشاعه و فرهنگ سازی بهداشت عمومی، باید کارگاه‌های آموزشی و تخصیص خیلی قوی برای ترویج و اشاعه فرهنگ خود مراقبتی در بین مردم برگزار شود و سازمان‌های مردم نهاد و ان جی او ها برای مشارکت در این امر پای کار بیایند، تا فرهنگ خودمراقبتی به مردم القا شود و جامعه سالم‌تری داشته باشیم.»

اسمی با بیان اینکه دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و بهداشت عمومی رقابت‌های سختی در رشد کشورها ایجاد کرده‌است و در حال حاضر زیرساخت‌های بهداشت عمومی در این کشورها در حال شکل‌گیری است، گفت: «عمده ترین شاهراه تامین و تضمین توسعه پایدار جوامع بشری، برقراری کیفی سلامت افراد جامعه است. لذا رسالت و وظیفه اصلی بهداشت عمومی، استقرار تندرستی جامع و فراگیر و با کیفیت تک تک افراد جامعه است. شایان ذکر است که یکی از عوامل موثر بر بهداشت عمومی، شرایط و مقتضیات گوناگونی است که سلامت فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر عاملی که از نظر جسمی، روانی و اجتماعی، فرد را متاثر سازد بر سلامت او و سایر افراد جامعه موثر خواهد بود و بهداشت عمومی در اجرای وظایف و ماموریت خود تحت تاثیر این عوامل دگرگون و متحوّل می‌شود و حاصل چنین تعاملی، انعطاف پذیری بهداشت عمومی در برابر شرایط و بروز تغییر و تحولاتی است که بر سلامت فرد و جامعه، اثر گذار است.»

رئیس اداره سلامت منطقه ۱۴ با اشاره به اینکه بهداشت مدرسه در گرو بهداشت دانش آموزان و سلامت دانش آموزان در گرو سلامت مدرسه است، افزود: «حفظ سلامت دانش آموزان اولویت نظام تعلیم و تربیت است. موضوع سلامت، پیشگیری و بهداشت از پر اهمیت ترین دغدغه ی همکاران بهداشت ما در مدارس استان است. ساحت زیستی و بدنی نقش بسزایی در آموزش سلامت جسمانی، اجتماعی و معنوی دانش‌آموزان دارد. امنیت روانی و سلامت دو نعمت بزرگی است که در زمان شیوع ویروس کرونا این مهم تحت تاثیر قرار گرفته و این امنیت و سلامت روانی، مستلزم بدن سالم است. از آنجا که رعایت اصول بهداشتی تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روان دارد، می بایست تامین سلامت دانش آموزان، بهداشت فردی و اجتماعی آنان بسیار حائز اهمیت مدارس قرار بگیرد و این مهم در اولویت قرار بگیرد.»

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه امنیت روانی و سلامت دو نعمت بزرگی است که در زمان شیوع ویروس کرونا این مهم تحت تاثیر قرار گرفته و این امنیت و سلامت روانی، مستلزم بدن سالم است، گفت: «بهداشت عمومی علم و هنرپیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت و افزایش طول عمر بشر با استفاده از اقدامات سازماندهی شده مردمی و سازمان های دولتی و خصوصی است که بر اساس آموزه های دینی بر آن توجه و تأکید فراوانی شده است. از این رو برای فرهنگ سازی این موضوع تمامی ارگان ها و نهاد ها با هم همکاری لازم را داشته باشند.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار