معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش فارس:

معلمان خوب، پایه‌گذاران نسلی موفق در جامعه هستند

آباده (پانا) -– معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس، وجود معلمان خوب و تاثیر‌گذار را لازمه یک جامعه توانمند و قوی دانست و جامعه فرهنگیان را افرادی تاثیر گذار در تربیت و آینده دانش‌آموزان خواند.

کد مطلب: ۱۲۸۹۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
معلمان خوب، پایه‌گذاران نسلی موفق در جامعه هستند

مجید بذرافکن در جلسه‌ای که با حضور مدیران و معلمان ابتدایی مدارس آباده در سالن یاس مدیریت آموزش و پرورش آباده برگزارشد، با بیان خاطرات تلخ و شیرین از دوران تحصیل خود، معلم را اثر گذارترین فرد زندگی کودک دانست و گفت: یک معلم می‌تواند با گفتن یک جمله آینده کودکی را خراب کند و یا با بیان جمله‌ای به او اعتماد به نفس لازم برای موفقیت درآینده را بدهد، بنابراین یک معلم خوب ابتدا باید در قلب دانش‌آموز نفوذ کند تا دانش‌آموز به راحتی درس معلم را فر گیرد.

وی گفت: یک معلم خوب قبل از آنکه به ذهن راه پیدا کند باید به قلب بچه‌ها نفوذ کند.

بذرافکن با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، جامعه فرهنگی را به اخلاق مداری و رعایت خلق نیکو توصیه کرد و گفت: اخلاق ظرف دین است، مانند چای خوشرنگی که در دو ظرف زیبا و نا زیبا ریخته شود، انسان ذاتا به سمت چایی که در ظرف زیباست کشیده می‌شود.

بذرافکن با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: نحوه برخورد یک معلم با شاگرد به چگونگی شناخت معلم از ماهیت انسان بستگی دارد، اگر شناخت ما از انسان اشتباه باشد در رفتار با شاگرد دچار اشتباه می‌شویم.

وی با قرائت آیه، "و لقد کرمنا بنی آدم.." در تفسیر این آیه گفت: خداوند به انسان عقل داده است و روح خدا در وجود هر انسان دمیده شده، انسان آزادی انتخاب دارد و می‌تواند به مرتبه خلیفه الهی برسد و این‌ها از مصادیق رشد و کمال انسان و دلیل کرامت اوست، پس لازم است تا این اصل بزرگ سرلوحه کار معلمان قرار گیرد و تحت هیچ شرایطی کرامت انسانی او خدشه دار نشود.

بذرافکن با توصیه معلمان به داشتن سعه صدر در مقابل دانش‌آموزانی که به هر دلیل درس را متوجه نشدند گفت: اگر در مقابل دانش‌آموز خوب، او را زیبا خطاب می‌کنیم، همین وظیفه را هم در مقابل دانش‌آموز ضعیف داریم ،فارغ از درس خواندن یا نخواندن دانش‌آموز، او یک انسان است و حرمت او باید حفظ شود، چرا که عمده مشکلات اجتماع از انسان‌هایی است که که حرمتشان زیر سوال رفته است.

وی با بیان خاطره‌ای از آیت الله حائری شیرازی گفت: ایشان فرمودند "شما فکر کنید یک نفر یک سطل پر از شیر را حمل می‌کند، آهسته آهسته گام برمی‌دارد تا شیر نریزد، اما اگر کسی به او ضربه زد وشیر ریخت، او دیگر آهسته راه نمی‌رود ، چون شیر ریخته است و فرد چیزی برای از دست دادن ندارد". ظرف حرمت وآبروی هر انسانی پر است، اگر ریخت، می‌گویند آب که از سر گذشت چه یک وجب چه چند وجب.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با اشاره به شروع ثبت نام و کلاس‌بندی دانش‌آموزان گفت: کلاس‌بندی دانش‌آموز نباید براساس حروف الفبا یا تصادفی باشد، بلکه باید براساس تولد در نیمه اول سال یا دوم سال باشد، میزان فراگیری دانش‌آموزان نیمه اول با نیمه دوم سال تفاوت زیادی دارد و با کلاس یندی درست باید این تفاوت‌ها به حداقل برسد.

بذرافکن با اشاره به رویکرد فرهنگی سند تحول بنیادین و ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه تولید و مصرف لوازم تحریر ساده و داخلی با اشاره به اقدام آموزش و پرورش کشور ژاپن در تولید کیف یکدست برای دانش‌آموزان گفت: این که در آغاز سال تحصیلی در کشور ما هر خانواده‌ای با توجه به بودجه و شرایط فرهنگی اقدام به تهیه لوازم تحریر و کیف می‌نماید، باعث ایجاد مشکلات روانی متعدد بین دانش‌آموزان شده است چرا که کودک از رشد منطقی درستی برخوردار نیست و این مسئله مهم که مورد بی توجهی قرار گرفته است، باعث ایجاد عقده‌های فراوان ، چشم و هم چشمی و برخوردهای نادرست بین دانش‌آموزان شده است.

وی با اشاره به توجه بیشتر به رشد معنوی فرزندان گفت: برطبق سند تحول بنیادین رویکرد معلم در کلاس باید رویکرد فرهنگی باشد اما متاسفانه آنقدر در زمینه نمره و آموزش، یکطرفه پیشرفت کرده‌ایم که اخلاق دانش‌آموز رشد کافی ندارد. تربیت دارای دو اثر است، القایی یعنی حرفهایی که می‌زنیم و یا الگویی که برای تربیت او در نظر می‌گیریم و دوم اثر پول حلال و بابرکت که همه این‌ها اثر اعتقاد به جهان غیب است.

توصیه به اخلاق مداری، رعایت قانون در ثبت نام‌ها و توصیه به مدارس برای داشتن رویکرد فرهنگی و آموزش‌های مهارت‌محور از دیگر توصیه‌های معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در جمع فرهنگیان آباده بود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس در بدو ورود به شهرستان آباده ابتدا از مدرسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع ) و مدرسه قرآنی مبین بازدید کرده و آموزش مهارت محور این دو مدرسه بسیار مورد توجه قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار