حق وردی در گفت‌وگو با پانا بر ضرورت همراهی همه‌جانبه با آموزش و پرورش تاکید کرد

همه نهادها برای حل معضل کمبود فضای آموزشی پای کار بیایند

شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، مجموعه‌های جهادی و خیرین مدرسه‌ساز برای نوسازی مدارس فرسوده و ساخت فضاهای جدید آموزشی به آموزش و پرورش کمک کنند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس بر ضرورت همراهی همه‌جانبه با مجموعه آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها، مجموعه‌های جهادی و خیرین برای رفع معضل کمبود فضای آموزشی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد
همه نهادها برای حل معضل کمبود فضای آموزشی پای کار بیایند

حسین حق‌وردی در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: «در بسیاری از استان‌های کشور با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که البته حل این مسئله در گذشته بویژه با شیوع کرونا به فراموشی سپرده شده بود اما بخش قابل توجهی از کمبود فضای آموزشی به تراکم شهری برمی‌گردد.»

وی افزود: «شهرهای اطراف تهران از نظر احتیاج به فضای آموزشی در شرایط بسیار حساسی قرار دارند و در هیچ جای کشور ما تا این حد به فضای آموزشی نیاز نداریم. علت این نیاز به فضای آموزشی همین است که مهاجرت به شهرهای اطراف تهران زیاد است.»

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «هم‌اکنون به دلیل گرانی مسکن در شهرهایی مثل تهران و کرج، مهاجرت به اطراف تهران فوق‌العاده زیاد است؛ البته این شهرها از قبل هم جمعیت زیادی داشته اند.»

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه گفت: «جمعیت این شهرها به حدی زیاد است که تراکم دانش‌آموزی در برخی کلاس‌های ما به ۴۵ نفر و حتی بالاتر رسیده است. در این که نیاز به فضای آموزشی جدید داری هیچ شکی نیست و در کنار این مسئله خیلی از مدارس فرسوده محسوب می شوند.»

حق‌وردی با اشاره به محدودیت‌های مالی دولت و مجموعه آموزش و پرورش، خواستار همراهی مجموعه‌های جهادی و خیرین برای تامین فضای آموزشی در سراسر کشور شد و گفت: «در حوزه انتخابیه من برخی از مدارس هستند که بیش از ۵۰ سال عمر دارند و فرسوده محسوب می‌شوند و از نظر ایمنی برای دانش‌آموزان در سطح پایینی قرار دارند و اصلاً صلاح نیست که بچه‌های مردم در این مدارس تحصیل کنند. ولی ما هم اکنون به دلیل کمبود فضای آموزشی مجبوریم از این مدارس استفاده کنیم. لذا برای این که فضاهای این مدارس نوسازی و نیز فضاهای جدید احداث شود، حتماً باید از ظرفیت مجموعه‌های جهادی و خیرین مدرسه‌ساز استفاده بیشتری شود.»

وی تصریح کرد: «در شرایط فعلی دولت نمی‌تواند به دلیل مشکلات مالی هزینه ایجاد فضاهای آموزشی جدید را تقبل کند بنابراین باید از توان جهادی موجود در کشور و خیرین مدرسه‌ساز برای افزایش فضاهای آموزشی و جبران این کمبودها استفاده کنیم.»

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: علاوه بر این می‌توانیم برای جبران کمبود فضای آموزشی از امکانات و ظرفیت‌های شهرداری‌ها استفاده کنیم به عنوان مثال در شهریار بزرگترین خیر مدرسه‌ساز ما شهرداری است که تعداد زیادی از مدارس را احداث و راه اندازی کرده است.»

حق‌وردی ادامه داد: «البته باید از برای همراهی و همکاری مجموعه‌هایی همچون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها استفاده شود. اقدام دیگری که وزارت آموزش و پرورش می‌تواند انجام دهد تبدیل به احسن فضاهای آموزشی است؛ به این صورت که مدارس فرسوده را در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری از آن فضا برای نیازهای خود استفاده کنند و در قبال آن یک مدرسه جدید با استانداردهای سازمان نوسازی مدارس به آموزش و پرورش تحویل دهد.»

به گفته این مقام مسئول، «یکی از نیازهای فوری و ضروری آموزش و پرورش، ایجاد فضاهای جدید آموزشی است.»

* زهرا قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار