رئیس مجلس در دومین نشست مشترک قوای مقننه و قضائیه :

مبارزه با فساد باید مردمی‌سازی شود

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری نقش موثر مردم در پیشبرد امور مختلف به موفقیت سامانه ۱۱۰ پلیس که متکی به تماس های مردمی است اشاره کرد و گفت به نظر می‌رسد لازم است مبارزه با فساد نیز مردمی‌سازی شود تا با اتکا به نقش و اطلاعات مردمی بتوانیم ریشه‌های فساد را کشف کرده و بخشکانیم.

کد مطلب: ۱۲۸۹۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
مبارزه با فساد باید مردمی‌سازی شود

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در دومین نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان عالی قضایی که امروز (یکشنبه، 5 تیر ماه) در محل قوه قضائیه برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران شهیدش و همچنین تبریک هفته قوه قضائیه گفت: شهید بهشتی هر چه می‌گفت به آن اعتقاد و در عمل به آن التزام داشت، در قبل و بعد از انقلاب این ویژگی همراه شهید بود و به دلیل پایبندی به این ویژگی و کینه دشمنان به این مدیر مدبر او را شهید کردند.

قوه قضائیه در مسیر کارآمد شدن قرار دارد

وی ادامه داد: امروز قوه قضائیه در مسیر کارآمد شدن نسبت به گذشته خود قرار دارد و شاهد روند مثبت در سطوح مختلف این قوه هستیم. یکی از علت‌های این امر تدبیر رهبر معظم انقلاب برای انتخاب رئیس قوه از درون قوه قضائیه است که این موضوع خود آغاز تحول بود.

رئیس مجلس با بیان این که حضور حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای در رأس قوه قضائیه که عمر خود را در این قوه گذاشته است، تأثیرگذار بوده است اظهارکرد: ایشان جزو معدود شخصیت‌هایی است که از نظر تخصصی، یک قاضی برجسته و ممتاز است و به تعبیر ادبیات قوه قضائیه او پرونده‌خوان و انشاء کننده حکم بوده است و پرونده‌های مهمی را در کشور مدیریت کرده و به نتیجه رسانده است و در کنار این موارد، روحیه حرّیت، آزادی و حق‌مداری ایشان ویژگی‌های خاصی به قوه قضائیه داده است.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با بیان اینکه براساس وظایف خود باید به قوه قضائیه کمک کنیم تا این قوه رکن رکینی از استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد افزود: با همه وجود عرض می‌کنم هر چقدر قوه قضائیه به عدالت نزدیک، مستحکم‌تر و به روزتر عمل کند، کار در سایر بخش‌ها و قوا راحت‌تر و مردم در آسایش و آرامش بهتر زندگی می‌کنند.

در شرایط کنونی همه ما محکوم به موفقیت هستیم

وی با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفته‌ایم که هماهنگی بین قوا از جهت رویکرد و باور وجود دار و لذا محکوم به موفقیت هستیم افزود: همه باید در مجلس، دولت و قوه قضائیه بدانیم که در دوران بسیار مهم و سرنوشت‌ساز برای تحول در کشور قرار داریم و دوست و دشمن توجه شان به ایران است، بنابراین باید این تفکر در همه به‌وجود بیاید که در کنار هم بتوانیم گام های مهمی برای حل مشکلات مردم و توسعه کشور برداریم.

قالیباف با اشاره به این که اکنون در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم اضافه کرد: در کشور ظرفیت‌‌های قابل توجهی وجود دارد اما یا ناشناخته مانده است، یا با حکمرانی نادرست، نتوانسته‌ایم از ظرفیت مادی و انسانی کشور به درستی استفاده کنیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مشکلاتی که توسط برخی مسئولان قوه قضائیه مطرح شد که لازم است در قوانین مختلف از جمله قانون بودجه برای آن ها تدابیری اندیشیده شود، گفت: به نظر می رسد باید پایه بودجه قوه قضائیه در قانون اصلاح شود و ما ان شاء الله این نکته را در برنامه هفتم لحاظ می‌کنیم و این مسئله را شخصاً پیگیری می‌کنم.

در دستگاه قضایی، اساس کار با قضات است

قالیباف با بیان اینکه در قوه قضائیه باید به قضات توجه شود، بیان کرد: در دستگاه قضایی، اساس کار با قضات است و همه باید به آن توجه کنیم، اگر چه امکانات و ساختمان‌ها مهم است ولی اگر قضات را اولویت قرار دهیم و آنها را به آرامش و منزلت برسانیم، سایر مشکلات نیز به تدریج و با کمک ارکان قوه حل می شود.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه برخی نکاتی در این نشست مطرح شد که حل و فصل آن ها باید در قالب لایحه یا طرح تدوین شود، گفت: طبیعتاً اگر موارد بار مالی نداشته باشد بهتر است در قالب طرح بیان شود تا زمان را از دست ندهیم اما اگر بار مالی دارد باید مسیر لایحه توسط خود قوه طی شود.

قالیباف با بیان این که چالش کنونی کشور حکمرانی است تصریح کرد: شیوه حکمرانی و مدیریتی و نظام اداری و اجرایی، چالش‌های جدی برای کشور ایجاد کرده‌اند که باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد؛ لذا باید به سمت یک حکمرانی متعالی برویم به نحوی که بتوانیم از ظرفیت های کشور استفاده کنیم.

نباید شجاعت را از مدیران بگیریم

وی با بیان اینکه برخی اقدامات سبب شده که شجاعت از مدیران‌مان گرفته‌ شود و به همین دلیل در بین مدیران ترس از تصمیم گرفتن و هزینه کردن وجود دارد گفت: البته لازم است که ما به دنبال مدیران قوی و امین و پاک دست باشیم. چرا که اگر مدیری قوی نباشد، قدرت تصمیم گیری ندارد؛ بنده به عنوان کسی که بیش از 40 سال مسیر کار اجرایی را طی کرده‌ام، می‌گویم که کمتر مدیری حاضر است تمام دردسرهای تصمیماتش را بپذیرد، چرا که بعد از آن کسی به دادش نمی‌رسد و این واقعیتی است که باید به آن توجه کنیم، در عین اینکه سلامت و پاک دستی مدیران بسیار حائز اهمیت است و حتما باید با فساد و تخلف از قانون هم قاطعانه برخورد کرد.

پیشنهاد رئیس مجلس برای مردمی سازی مبارزه با فساد

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در ایام هفتم تیرماه هستیم که مصادف است با سالروز شهادت آیت الله بهشتی در سال 1360 است. در آن زمان حضرت امام(ره) فرمودند ما 36 میلیون نفر جمعیت داریم، 36 میلیون نفر افرادی داریم که می توانند عناصر منافقین را معرفی کنند و اتفاقا مخفیگاه منافقین همان زمان و با کمک مردم کشف شد و سرانجام در یک عملیات، یکی از سرکردگان این گروهک به هلاکت رسید؛ بنابراین ما هر کجا مردم را در امور مختلف دخیل کرده ایم به نتایج بسیار خوبی رسیده ایم.

قالیباف با یادآوری 4 ویژگی هوشمندسازی، شفاف سازی، مردمی سازی و کارآمد سازی که لازمه حکمرانی صحیح است، به تجربه راه اندازی سامانه 110 در دورانی که وی فرمانده نیروی انتظامی بود اشاره کرد و گفت: ما تجربه 110 را در پلیس دیدیم و می دانیم که استفاده از ظرفیت مردم در ایجاد امنیت چقدر موثر و کارامد است و اکنون می گویم که همین مردمی سازی، یکی از راه های مبارزه با فساد است.

وی یادآور شد: هر از گاهی بحثی توسط رسانه‌ها دنبال می‌شد، تحت عنوان سوت زنی و حمایت از افشاگران فساد؛ به نظر می رسد اگر مجلس و قوه قضائیه در کنار یکدیگر طرحی را برای مردمی سازی مبارزه با فساد ارائه کنند تا همه مردم در مسیر مبارزه با فساد به کمک دستگاه‌های نظارتی بیایند، برای مفسدین فضایی ناامن ایجاد خواهد شد و ان شاء الله کمک می کند که بتوانیم ریشه مفاسد را بخشکانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار