رونمایی از «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی»

تهران (پانا) - آیین رونمایی از آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» تازه‌ترین اثر محسن نفر با حضور برخی مسئولان و هنرمندان در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی»

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آیین رونمایی از آلبوم ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی با نوازندگی و آهنگسازی محسن نفر امروز- یکشنبه (پنجم تیر) با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و برخی دیگر از هنرمندان و مسئولان در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در این آیین گفت: هدف و روند فعالیت ما انتشار موسیقی علمی و تعالی‌بخش است و انتشار آلبوم ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی مصداق این اتفاق است. موسیقی ایرانی با وجود تمام سختی‌ها خودش را حفظ کرده و میراث زنان و مردانی است که برای حفظ کردنش کوشیده‌اند. موسیقی دستگاهی بسیار مهم است و ما هم باید به آن توجه کنیم.

عرفان‌پور افزود: از استاد نفر بابت تلاش‌های این سال‌هایش ممنونم و در ماه‌های آینده آثار دیگری از ایشان منتشر می‌شود و این اتفاق با فاصله زمانی کم رخ خواهد داد. دو اثر دیگر هم هست که آنها را هم منتشر می‌کنیم.

در ادامه مراسم فاضل جمشیدی آوازخوان موسیقی ایرانی و جامعه‌شناس گفت: تا چند روز پیش بابت اوضاع موسیقی ایرانی غمگین بودم اما وقتی خبر استقبال مردم از کنسرت اخیر همایون شجریان را شنیدم، کمی امیدوار شدم. اتفاق دیگر هم رونمایی از آلبوم محسن نفر بود که از ناامیدی‌ام کم کرد. استاد نفر را در دهه شصت می‌دیدم و در جریان بودم که کار می‌کند اما نسبت به آثارشان درک درستی نداشتم و بعداً که تحصیل کردم، متوجه قدرت آثارشان شدم.

جمشیدی بیان کرد: مشکل موجود نحوه نگاه مسئولان دولتی و مدیران فرهنگی ما به موسیقی است در صورتی که باید از خوانندگان و موزیسین‌های عرصه سنتی حمایت کنیم، چون موسیقی ایرانی هم قابلیت شاد بودن دارد اما برای انجام آن باید ریتم را درست کنیم. در زمینه ردیف هم می‌شود آن را به دور از خط قرمزها حفظ کرد.

امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ادامه برنامه اظهارداشت: امروز روز خجسته‌ای است؛ چراکه شاهد رونمایی از آلبومی علمی و شاخص هستیم. محسن نفر این ویژگی را دارد که هنگام سکوتش هم مشغول کار است و در چنین حالتی هم فردی سازنده است. ما در هنر متعهد بزرگان زیادی داریم که ایشان هم در این دسته قرار می‌گیرد.

وی افزود: در زمینه موسیقی ایرانی و مباحث علمی و پژوهشی، انتشار آلبوم ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی اتفاق بزرگی است.

در ادامه مراسم، جمشید جم خواننده سرود یاردبستانی بیان کرد: محسن نفر در دهه شصت که ما فعالیت‌های انقلابی داشتیم جوان بود و می‌شنیدم که می‌گفتند امید آینده موسیقی ایران است و الان متوجه شدم این پیش‌بینی درست است. کاری که استاد نفر با آلبومش انجام داده این است که موسیقی موسی معروفی را زنده کرده است.

رئیس حوزه هنری نیز در این آیین اظهارداشت: در ابتدا به خودمان تبریک می‌گویم که بازهم از هنر بی‌نظیر استاد محسن نفر بهره برده‌ایم. این مایه خوشبختی نسل ماست که سایه استاد نفرها بر سر هنر انقلاب هست.

دادمان گفت: پیوستگی نسل‌ها و شناخت نسل دیگر از استاد نفر اتفاق خوبی است و باید آن را تقویت کنیم. هرچه در بزرگی مقام و منزلت ایشان بگوییم کم است و سلامتی ایشان را از خداوند خواهانم.

در ادامه برنامه امید مهدی‌نژاد شاعر و طنزپرداز شعری را برای حضار خواند که به محسن نفر تقدیم شده بود.

شهرام صارمی نوازنده کمانچه هم یکی دیگر از هنرمندانی بود که درباره اهمیت آلبوم ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: محسن نفر در حوزه ردیف نخستین نیست اما اثری که ارائه کرده‌ خاص است. وی بر اساس تعالیمشان از اساتید نسل طلایی موسیقی، آلبوم را تولید و ارائه کرده است و نوع نگاهش به محتوای موسیقی ایرانی قابل توجه است.

محمدمهدی سیار شاعر هم بیان کرد: استاد نفر روح خلاق و جویایی دارد و آلبومی که امروز از ایشان منتشر شده نوآوری بر اساس سنت است. او را پایبند سنت می‌دانیم و در رابطه با موسیقی و شعر چنین روحیه‌ای دارند.

در ادامه برنامه محسن نفر با اشاره به اهمیت ردیف موسیقی دستگاهی اظهارداشت: برخی افراد که حتی در دانشگاه تدریس می‌کنند با ردیف مخالفند و به نظرم این دسته از افراد اصلاً موسیقی را بلد نیستند. برخی دوستان علاقه‌مند به ردیف هم هیچ هنری جز اجرای ردیف ندارند که اینها هم دشمنان ردیف هستند چون با تکرار مردم را دلزده می‌کنند.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های موسیقی ما این است که بُعدی تاریخی و جغرافیایی دارد. به طور مثال ما در دنیا موسیقی آلمانی یا فرانسوی به عنوان مجموعه‌ای منسجم نداریم. آنچه در اروپا و مغرب زمین رخ می‌دهد، صرفاً زبانی مشترک است که به آن نام موسیقی جهانی داده‌اند اما شرق اینطور نیست. مانند موسیقی هند یا موسیقی ایران که خصوصی هستند و به خودمان اختصاص دارند.

نفر با تأکید بر اینکه اهمیت ردیف به اندازه فرهنگ و تاریخ ایران است، افزود: موسیقی ما اهمیتش از نفت و فرش بیشتر است و شاید همزمان با ایجاد زبان فارسی به وجود آمده است.

نفر سپس به تک‌نوازی تار پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار