صادرات ۸ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه از اردبیل به دیگر استان‌های کشور

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل از صادرات ۸ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تولیدی این استان به دیگر استان‌های کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
صادرات ۸ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه از اردبیل به دیگر استان‌های کشور

نادر تقی‌زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: سالانه در این استان ۱۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید می‌شود که هشت میلیون قطعه از آن که مازاد بر مصرف داخل استان بوده به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

وی بیان کرد: این استان در بین استان‌های کشور در مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها پیشتاز بوده است، به گونه‌ای که در تامین اقلام اساسی با هیچ مشکلی روبرو نشد زیرا در بسیاری از اقلام ضروری و موردنیاز خود تولیدکننده است و نیازی به واردات از دیگر استان‌ها ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سطح حقوق و مزایای پرسنل شاغل در جهاد کشاورزی را نسبت به دیگر دستگاه‌های اجرایی در سطح پایین دانست و از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به یکسان‌سازی حقوق پرسنل جهاد کشاورزی با دیگر دستگاه‌ها با پیگیری‌های جدی اقدام کنند.

تقی‌زاده افزود: بیمه محصولات کشاورزی یکی از ضروریات بخش کشاورزی است که همه ساله با ترویج و آموزش و ترغیب زارعان به بیمه سال به سال بر میزان بیمه محصولات کشاورزی افزوده می‌شود ، ولی هنگام وقوع خسارت به محصولات در اثر عوامل قهری همچون خشکشالی، سیل و تگرک عملا پرداخت خسارت به بیمه‌شدگان با چالش‌های عدیده‌ای روبرو می‌شود، طوری که رغبت زارعان و بهره‌برداران به بیمه محصولات کشاورزی هر سال کمتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زراعت، دامداری و باغبانی در بخش کشاورزی با سود ۱۰ درصدی همراه است ، در حالی که وقتی بانک‌های عامل می‌خواهند تسهیلاتی را برای کشاورزان پرداخت کنند با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌کنند که عملا بهره‌بردار قادر به پرداخت بدهی‌های خود به بانک نبوده و مقروض و درمانده از ادامه تولید باز می‌ماند.

احمد شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با اشاره به مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی گفت: عده زیادی از بهره‌برداران برای دستیابی به درآمد بالا بدون رعایت سیاست الگوی کشت اقدام به کشت محصولاتی با آب‌بری بسیار بالا مثل هندوانه می‌کنند تا سود قابل ملاحظه‌ای را بدست بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: هر سال خسارت‌های قابل‌توجهی به مزارع غلات در اثر هجوم ملخ‌های مهاجر به مناطق شمالی استان وارد می‌شود که در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم آمادگاه مبارزه با این آفات در مناطق شمال غرب استان راه‌اندازی و به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و امکانات لازم مجهز شود تا میزان خسارت این آفات به حداقل ممکن برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی استان را خام‌فروشی محصولات کشاورزی دانست و افزود: در صورت راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی وابسته به صنایع کشاورزی ضمن جلوگیری از افزایش میزان ضایعات در بخش کشاورزی، به میزان قابل‌توجهی درآمد سرانه از این بخش افزایش یافته و مسیر کارآفرینی و بکارگیری نیروهای تحصیل کرده و ماهر در این بخش هموار می‌شود.

شهریار همچنین خرید تضمینی انواع فرآورده‌های دامی را از کلیدی‌ترین معیارهایی که باعث ایجاد انگیزه و تولید در بهره‌برداران دانست و گفت: این موضوع موجب ثبات بازار و آرامش روحی تولیدکنندگان و افزایش چرخه اقتصادی و درآمد در این بخش خواهد شد.

وی اعطای تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد را به نفع تولیدکنندگان و بخش کشاورزی ندانست و خواستار کاهش سود بانکی و یک رقمی شدن آن شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار