به مناسبت روز جهانی مبارزه با اعتیاد

نجات یک فرد معتاد معادل با نجات یک جامعه است

کرج (پانا) - اعتیاد (خوگری) حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی یا طبیعی دچار ضعف اراده درکنترل تکرار اعمال خود می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نجات یک فرد معتاد معادل با نجات یک جامعه است

بیماری اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به نظام، انگیزش و حافظه را در مغز دچار اختلال کرده و اختلال در این سیستم‌ها در مغز باعث بروز عوارض بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، اجتماعی و روانی می‌شود.

با توجه به تعاریف موجود از سال ۱۹۶۴ میلادی، سازمان بهداشت جهانی استفاده از عبارت وابستگی دارویی یا وابستگی به دارو را به جای اصطلاح اعتیاد توصیه کرده‌است.

کشف اولیه مواد مخدر به ۴ هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد که توسط (پلین) فردی که شیره غلیظ خشخاش به نام (اپیوم) را ابداع کرد و ١٧ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده که طی کنفرانسی بین المللی در شهر وین در رابطه با مبارزه با مواد مخدر برگزار شد و سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت کننده رسید.

موضوعی که مدت هاست موجب نگرانی و ترس شده اعتیاد جوانان به انواع مواد مخدر است، زیرا با توجه به سن کم آنها باید از نزدیکی به اینگونه مواد اجتناب کنند که مدام در معرض اعتیاد قرار می‌گیرند که این امر می‌تواند از افراد معتاد موجود در خانواده یا دوستان نامناسب تاثیر پذیرد.

اعتیاد به دو دسته تقسیم می شود: اعتیاد روانی و اعتیاد جسمی که در نوع جسمی بدن فرد به مواد ورود کننده پاسخ می دهد و مدام باید کار را تکرار کند و حالت درد، بیخوابی، پرخوابی و(خماری) را در خود احساس می کند اما در حالت اعتیاد روانی ناشی از سرخوشی و مصرف مواد مخدر است.

باتوجه به اهمیت این موضوع و میزان تاثیر گذاری آن بر روی جامعه، تمامی نهادها و ارگان های دولتی و حتی مردم تلاش در کاهش میزان افراد معتاد دارند.

بدون شک خانواده ها باید به خوبی فرزندان خود را مدیریت کنند تا منجر به اعتیاد یا سایر مشکلات نشود، رسانه ها تاثیر بسزایی در این مورد دارند و با تولید محتواهای آموزشی موجب افزایش آگاهی مردم می شوند.

به گفته امام خمینی (ره) : «نجات معتاد، نجات فرد نیست نجات جامعه است.»

مبارزه با مواد مخدر در ایران، با رهنمودهای امام خمینی (ره) و همت جوانان در قالب کمیته های انقلاب اسلامی آغاز شد.

تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران در سال 1367 تصویب قانون جدید که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 19/05/1368 بود، به تدریج شکل سازمان یافته به خود گرفت و هم اکنون این ستاد تحت نظر ریاست جمهوری هماهنگی های لازم را در زمینه ادامه این مبارزه انجام می‌دهد.

همه ما به نوعی می‌توانیم در راه مبارزه با مواد مخدر سهیم باشیم و با فرهنگ سازی و اطلاعات درست به گفته امام خمینی(ره) یک جامعه را نجات دهیم.

دانش آموز خبرنگار: مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار