محبعلی، تحلیلگر مسائل سیاست بین‌الملل در گفت‌و‌گو با پانا:

برای رسیدن به توافق باید شروط فرابرجامی کنار گذاشته شود

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت برای رسیدن به یک توافق چه بازگشت کامل به توافق برجام ۲۰۱۵ و چه حتی یک توافق موقت، لازم است، خواسته‌ها و شروط فرابرجامی از سوی طرفین فعلاً کنار گذاشته شده و موکول به مذاکرات بعدی شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
برای رسیدن به توافق باید شروط فرابرجامی کنار گذاشته شود

قاسم محبعلی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر جوزف بورل به تهران و از سرگیری مجدد مذاکرات وین، اظهار کرد: «خبر توافق برای از سر‌گیری مذاکرات خبر خوبی است. در عین حال باید امیدوار بود طرفین و خصوصاً جمهوری اسلامی از این فرصت برای احیای برجام حداکثر استفاده را کنند. چرا که به نظر نمی‌رسد این پنجره خیلی باز بماند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «برای رسیدن به یک توافق چه بازگشت کامل به توافق برجام ۲۰۱۵ و چه حتی یک توافق موقت، لازم است، خواسته‌ها و شروط فرابرجامی از سوی طرفین فعلاً کنار گذاشته شده و موکول به مذاکرات بعدی شود.»

وی بیان کرد: «احیای برجام مشکلات معیشتی مردم را کاهش داده و از تشدید بحران‌های اقتصادی رو به تزاید کشور جلوگیری می‌کند. برای طرف‌های اروپایی و آمریکایی نیز احیای برجام منافع قابل توجهی دارد. بازگشت ایران به بازار نفت باعث متعادل شدن بازار شده و به سیاست کاهش وابستگی اروپا به واردات از روسیه کمک خواهد کرد. به علاوه درمیان مدت سرمایه‌گذاری بین‌المللی بر روی استخراج و صادرات گاز ایران به اروپا در چارچوب برنامه امنیت انرژی اروپا در چشم انداز ۲۰۳۰ اتحادیه اروپا قرار دارد.»

محبعلی روابط هسته‌ای را بر بهبود وضعیت امنیتی منطقه مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: «همچنین توافق هسته‌ای ایران به بهبود وضعیت امنیتی منطقه کمک کرده و تهدیدات علیه امنیت ملی ایران را کاهش خواهد داد و از احتمال بروز جنگ‌ها و درگیری‌های بیشتر در منطقه ممانعت خواهد کرد. بازگشت به برجام حتما خدمت به منافع ملی و امنیت ملی کشور خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار