معاون فنی و آماری سازمان سنجش اعلام کرد؛

عمده ظرفیت رشته‌های فنی خالی می‌ماند؛ افزایش استقبال در گروه علوم انسانی

تهران (پانا) - معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت اکنون عمده ظرفیت گروه علوم ریاضی و فنی خالی می‌ماند و ظرفیت پذیرش در آن ۲.۵ برابر بیشتر از داوطلبان این گروه است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
عمده ظرفیت رشته‌های فنی خالی می‌ماند؛ افزایش استقبال در گروه علوم انسانی

احسان جمالی در نشست خبری کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ درباره روند افزایش و کاهش آمار داوطلبان در گروه های آزمایشی گفت: روند آمار داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی افزایشی بوده و روند آمار داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در سال‌های اخیر ثابت یا نزولی بوده است. با توجه به اینکه علوم پایه شامل ریاضی، فیزیک و شیمی علوم مهمی برای پیشرفت علمی هستند متاسفانه آسیب‌هایی به این رشته‌ها وارد می‌شود. اکنون عمده ظرفیت علوم ریاضی و فنی خالی می‌ماند و ظرفیت ۲.۵ برابر بیشتر از داوطلبان این گروه است. اگر هم رقابتی در گروه علوم ریاضی و فنی وجود دارد رقابت در رشته‌های خاص و پرطرفدار و دانشگاه‌های خاص است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش افزود: اکنون رقابت در گروه علوم ریاضی کاملا عکس رقابت در رشته‌های علوم تجربی است. در گروه علوم انسانی نیز در سال‌های اخیر رشته‌های حقوق، مدیریت مالی، روانشناسی مورد استقبال قرار گرفته‌اند و از گروه‌های تجربی و ریاضی هم به این رشته‌ها کوچ صورت گرفته است زیرا تمام رشته‌ها بازار محور شده‌اند.

جمالی در ادامه درخصوص اصلاح معدل نیز گفت: اصلاح معدل در رشته‌های با آزمون چندان تاثیری ندارد زیرا افرادی که سوابق تحصیلی آنها کامل است ۴۰ درصد به صورت مثبت در نمره کل آزمون تاثیرگذار است. اما اصلاح معدل برای افرادی که رشته‌های بدون آزمون یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی را انتخاب می‌کنند تاثیرگذار است. آموزش و پرورش نمرات دانش‌آموزان را به سازمان سنجش می‌فرستد و دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش نمراتی که به آنها داده شده است را مشاهده کنند.

به گفته وی، در دو نوبت یک زمان دریافت کارت ورود به جلسه کنکور ۱۴۰۱ و دیگری در زمان انتخاب رشته امکان اصلاح معدل وجود دارد. همچنین آخرین اطلاعات اصلاح شده ملاک عمل خواهد بود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت اعمال می‌شود اما اگر حتی یک بخش هم از این دروس نباشد مابقی نمره از آزمون محاسبه می‌شود و اگر هیچ سابقه تحصیلی نداشته باشند کل نمره کنکور ملاک پذیرش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار