احسان طوفانی‌نژاد تاکید کرد

هدف‌گذاری محتوای آموزشی مهم‌ترین شاخصه استاندارد پداگوژیک است

تهران (پانا) - عضو قرارگاه تولید محتوای فناورانه وزارت آموزش و پرورش، هدف‌گذاری محتوای آموزشی را مهم‌ترین شاخصه استاندارد پداگوژیک دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۸۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
هدف‌گذاری محتوای آموزشی مهم‌ترین شاخصه استاندارد پداگوژیک است

نشست علمی فرصت‌ها و چالش‌های تولید محتوای الکترونیکی صبح امروز همزمان با آیین اختتامیه دهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی برگزار شد.

در این نشست علمی احسان طوفانی‌نژاد عضو قرارگاه تولید محتوای فناورانه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت و جایگاه تولید محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت؛ شاخص‌هایی همچون انواع محتوا و استانداردهای تولید محتوا، آینده فناوری آموزشی، رویکردهای نوین در تولید محتوا، مهارت‌های موردنیاز و راهکارهای حمایتی در راستای تولید محتوای الکترونیکی را به عنوان سرفصل این نشست علمی بر شمرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های محتوای الکترونیکی؛ یادگیری مادام‌العمر، غنی‌سازی آموزشی، توجه به اسناد بالادستی را از اثر بخش‌ترین ویژگی‌های محتواهای الکترونیکی دانست.

طوفانی‌نژاد با اشاره به برخی اسناد بالادستی کشورهمچون برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحقق عدالت آموزشی، نگاه تقویتی و تکمیلی و تنوع بخشی و متناسب‌سازی محتوای آموزشی با نیازهای دانش‌آموزان را از جمله استنادات اسناد تحول ملی در تبیین کارکردهای فناوری الکترونیکی معرفی کرد.

این مدرس دانشگاه فرصت‌های تولید محتوای الکترونیکی را در مواردی همچون عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی، عدم محدودیت در تعداد فراگیران، کاهش هزینه‌های اجرا، تکرارپذیر کردن آموزش، استفاده از چندرسانه‌ای‌ها و فرامحتوا، سهولت دریافت بازخورد از یادگیرندگان و جذابیت یادگیری تعاملی از جمله فرصت‌های کارا و اثربخش تولید محتوای الکترونیکی برشمرد.

طوفانی‌نژاد در ادامه به دو نوع استاندارد فنی و پداگوژیک در حوزه استانداردهای تولید محتوا اشاره کرد و گفت: در حوزه استانداردهای فنی توجه به گروه تولید محتوا، صحت و اعتبار محتوا، ناوبری و روش حرکت یک فرد تهیه و استفاده از محتوا؛ چندرسانه‌ای‌ها، سهولت در اجرای محتوا و پشتیبانی از تولید؛ از جمله الزامات استانداردهای فنی تولید محتوا است.

وی درباره استانداردهای پداگوژیک افزود: هدف‌گذاری محتوای آموزشی مهم‌ترین شاخصه استاندارد پداگوژیک است.

گفتنی است، هدف از برگزاری این نشست علمی آشنایی کارشناسان، معلمان، دانشجومعلمان و دانش‌آموزان با محورهای "بررسی آخرین تکنیک‌ها، رویکردها و وضعیت تولید محتوای آموزشی در جهان و ایران؛ جایگاه تولید محتوا در نظام تعلیم و تربیت کشورهای پیشرو و ایران"؛ "آینده‌پژوهی در خصوص رویکردهای آتی تولید محتوای و یادگیری الکترونیکی؛ تعریف نوین از تولید محتوای الکترونیکی؛ چشم‌انداز و افق 5 ساله تولید محتوا در دنیا و نیز جمهوری اسلامی ایران؛ شناسایی علوم و دانش‌های مورد نیاز معلمان و دانش‌آموزان در مقوله تولید محتوای الکترونیکی، راهبردهای حمایتی توسعه، تقویت و اشاعه فرهنگ و دانش تولید محتوا توسط دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار