نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با پانا:

حرکت در مسیر دانش‌بنیان کشاورزی ایران را جهانی می‌کند

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس درباره علت عدم ارتباط صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان و عدم استقبال از محصولات تولیدی این شرکت‌ها گفت یکی از آسیب‌ها در حوزه تولید، عدم توجه به تولید دانش‌بنیان بوده است. اگر صنعت در مسیر دانش‌بنیان حرکت می‌کرد، در بسیاری از صنایع به‌خصوص خودرو قابلیت رقابت با تولیدات جهانی ایجاد می‌شد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
حرکت در مسیر دانش‌بنیان کشاورزی ایران را جهانی می‌کند

پرویز اوسطی، عضو مجمع نمایندگدن استان کردستان در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «اگر در حوزه کشاورزی به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه می‌کردیم با همین شرایط و امکانات تولید محصولات کشاورزی ما باید حداقل ۲ الی ۳ برابر می‌شد و در این وضعیت به صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان تبدیل می‌شدیم.»

نماینده مردم قروه و دهگلان خاطرنشان کرد: «مجلس قانون جهش تولید دانش‌بنیان را در همین راستا تصویب کرد. این قانون در حال تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی است و تمام حمایت‌های لازم از شرکت‌های دانش‌بنیان در این قانون گنجانده شده است.»

یکی از آسیب‌های دیگری که در حوزه دانش‌بنیان با آن مواجه بودیم تخصیص ارز ترجیحی در چند سال گذشته بود که باعث شده بود واردات به تولید ارجحیت پیدا کند و ما را به یک کشور مصرف‌کننده تبدیل کرده بود. مردمی‌سازی یارانه‌ها خود به خود شرکت‌های دانش‌بنیان را با جهش مواجه خواهد کرد

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خاطر نشان کرد: «دستگاه‌های اجرایی و همه نهادها نیز بر اساس این قانون مکلف شده‌اند حمایت‌های ویژه و اساسی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعلی شود.»

اوسطی افزود: «ما باید ساختار دانش‌بنیان کشور را در حوزه‌های مختلف مثل اقتصاد، صنعت و... توسعه بدهیم. سیستم‌های دانش‌بنیان، مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، معاونت علمی ریاست جمهوری باید در قالب ساختاری که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در نظر گرفته شده حرکت کنند تا ما با جهش در حوزه تولیدات کشور رو به رو شویم.»

این نماینده مجلس یازدهم توصیح داد: «باید اقدامات لازم انجام شود تا مهندسی ارزش و رشد و تعالی تولید از قبل دانشی کردن تولیدات اتفاق بیفتد و همچنین باید واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دانش‌بنیان آن در داخل وجود دارد، ممنوع شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خاطر نشان کرد: «خیلی از وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان رفته‌اند و حرکت به سوی دانش‌بنیانی‌شدن را شروع کرده‌اند. وزارت جهاد کشاورزی یک آیین‌نامه ۱۹ بندی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین کرده که دانش‌بنیانی‌شدن بخش‌های کشاورزی را در قالب آن آیین‌نامه دنبال می‌کنند.»

نماینده مردم قروه و دهگلان افزود: «توسعه ساختارهای دانش‌بنیان در دستور کار وزارت نیرو که می‌تواند به خوبی این شرکت‌ها را توسعه دهد، قرار گرفته است. توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان یک موضوع فراملی است و تمام قوا و مردم در راستای دانش‌بنیان‌کردن تولیدات کشور باید حرکت کنند.»

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: «واقعیتی که در تمام دنیا وجود دارد، این است که تولید در یک بستر کاملا دانشی و رقابتی در حال وقوع است و اگر ما زودتر در این عرصه وارد نشویم از قافله جهانی و رقابت حساسی که در دنیا برای حفظ موقعیت و حفظ بازار وجود دارد، عقب می‌مانیم.»

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خاطر نشان کرد: «عدم ریل‌گذاری برای حرکت صنابع به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان علت عدم ارتباط این دو بخش با یکدیگر و کشش صنایع به واردات کالای خارجی بود. یکی از آسیب‌های دیگری که در حوزه دانش‌بنیان با آن مواجه بودیم تخصیص ارز ترجیحی در چند سال گذشته بود که باعث شده بود واردات به تولید ارجحیت پیدا کند و ما را به یک کشور مصرف‌کننده تبدیل کرده بود. مردمی‌سازی یارانه‌ها خود به خود شرکت‌های دانش‌بنیان را با جهش مواجه خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار