مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

وظیفه ما ایجاد مصونیت عمومی و مهارت با سبک زندگی دانش‌آموزان است

تبریز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره به اهمیت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت را ایجاد مصونیت عمومی و مهارت با سبک زندگی دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۸۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
وظیفه ما ایجاد مصونیت عمومی و مهارت با سبک زندگی دانش‌آموزان است

علیرضا صیادی در جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد که در محل تالار معلم تبریز برگزار شد گفت: در اقدامات و مبارزات با مواد مخدر باید آسیب شناسی شود، زیرا تولیدکنندگان، صادرکنندگان و پخش کنندگان این مواد روز به روز نقش عوض می کنند و باید فعالیت های آنها را تحلیل کنیم.

وی افزود: باید برنامه های طرح ریزی شده را بازخوانی کنیم و دانش های خودمان را تازه سازی کرده و کارها و روش های کهنه را کنار بگذاریم.

صیادی بیان کرد: در دنیای امروز برنامه ریزی ما باید پویا باشد تا بتوانیم در مقابل تغییرات آنی و فوری جامعه در برنامه ریزی نیز تغییر ایجاد کنیم.

صیادی ادامه داد: وظیفه ما ایجاد مصونیت عمومی با ایجاد مهارت با سبک زندگی دانش آموزان است. یادگیری فقط در چارچوب کلاس اتفاق نمی افتد، بلکه در کل جامعه این امر اتفاق می افتد، بنابراین باید هم نوایی جمعی، مدیریتی و اجتماعی در مورد مبارزه با اهداف تولیدکنندگان و توزیع کنندگان اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: ما باید خداباوری را به دانش آموزان آموزش دهیم. اگر دانش آموزان را نتوانیم در پناه ائمه و قرآن قرار دهیم دچار ناامیدی می شوند. باید شجاعت را برای آنان تعریف کنیم. مقابله در مقابل مشکلات زندگی، تاب آوری همراه با آموزه های دینی و اعتقاد و تکیه به خدا همان شجاعت است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرده و گفت: باید مهارت و سبک زندگی را با سبک دینی به دانش آموز آموزش دهیم تا آسیب های اجتماعی کم شود. آموزه‌های مکتب اسلام نجات بخش جامعه ما خواهد بود.

عزت نفس در بین دانش آموزان درصد پایینی دارد

همچنین در این جلسه معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن ارائه گزارشی از روند پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان گفت: موضوع آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش به صورت جدی پیگیری شده و در این راستا آزمون سلامت روان که شامل آزمون ها افسردگی، عزت نفس، خشم و... است در طول هر سال برای دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم برگزار می شود تا وضعیت سلامت روان دانش آموزان مشخص شود.

طاهر علمی افزود: طبق آمارگیری های انجام شده، عزت نفس در بین دانش آموزان و خوش بینی و امیدواری آنها خیلی درصد پایینی دارد که آمار زیاد خوبی نیست.

وی با اشاره به سامانه ثبت فراوانی آسیب های اجتماعی در مدارس گفت: این سامانه در مدرسه در حال اجرا است و مدیر مدرسه باید آسیب های موردی دانش آموزان را در سامانه ثبت کنند که طبق آمار به دست آمده 60 درصد مدارس استان این سامانه را فعال کرده اند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت طرح یاریگران زندگی در آموزش و پرورش گفت: با همکاری آموزش و پرورش و ستاد مبارزه مواد مخدر، کانون یادگیران زندگی در 3 هزار مدرسه شکل گرفته است.

علمی در پایان افزود: هدف اصلی طرح یاریگران زندگی، ایجاد مهارت خودمراقبتی و افزایش توانمندسازی دانش آموزان و اولیا است که بصورت تربیتی و ترویجی ذهن آنها را در مقابل آسیب های اجتماعی آماده می کند.

۵۹۲ مدرسه در محلات آسیب پذیر قرار دارند

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از اقدامات آموزش و پرورش در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: برگزاری جشنواره نوجوان سالم و یاریگران زندگی در کاهش و آگاه سازی آسیب های اجتماعی بسیار موثر بوده و از برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر( 1تیر تا 5 تیر ) می توان به دیدار با نماینده ولی فقیه، برگزاری آیین تجلیل از خانواده شهدا، اکران فیلم جلسه تخصصی با شرکت های دانش بنیان به منظور مبارزه با کاهش عرضه، نشست با شهرداران محلات آسیب پذیر و .... اشاره کرد.

امیر رنجبر در رابطه با محلات آسیب پذیر تبریز گفت: 170 کشور درگیر مصرف مواد مخدر هستند و از طرفی ما شاهد رشد 32 درصدی شیوع مواد مخدر هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد و گفت: 592مدرسه در محلات آسیب پذیر قرار دارند .با توجه به گستردگی شیوع مواد مخدر، اگر برنامه ریزی خوب نداشته باشیم، موفق نخواهیم شد و هدف اصلی مواد مخدر، جوانان و نوجوانان ها هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار