سیدرضا صدرالحسینی*

فراموشکاری پمپئو

تهران (پانا) - به نظر می‌رسد حزب جمهوریخواه آمریکا در تدارک جدی برای حضور در انتخابات آتی این کشور است و با این شیوه تلاش دارد از پشتیبانی‌های مالی حوزه پترودلارهای منطقه به‌ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی حداکثر استفاده و بهره را ببرد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

بر این اساس با توجه به سفر جو بایدن به عربستان به نظر می‌رسد حکام سعودی در تشخیص این‌که از کدام یک از این احزاب مطرح ایالات متحده حمایت و پشتیبانی مالی کنند، دچار دوگانگی و آشفتگی در تصمیم‌گیری شده‌اند. به همین دلیل شاهدیم رئیس جمهور آمریکا نیز در یک چرخش کاملا روشن و آشکار از مواضع قبلی خود در خصوص قاتلان جمال خاشقچی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستان سعودی دست برداشته است. در حقیقت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در پی تأمین و کسب منابع مالی هستند تا در انتخابات آینده سنا، کنگره و ریاست جمهوری ایالات متحده حداکثر استفاده را ببرند.

متاسفانه مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه سعودی‌العربیه به بخش‌های قابل توجهی از ضرباتی که منافع آمریکا و هم‌پیمانانش به‌خصوص رژیم اشغالگر قدس پس از به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی متحمل شدند، اشاره‌ای نکرد و با یک حالت مغرورانه اعلام کرد ما از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور کرده‌ایم و در حال حاضر نیز با قدرت به سلطه خود در منطقه ادامه می‌دهیم اما گویا او فراموش کرده است حزب متبوعش در اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه با شکست‌های پی در پی روبه‌رو شده و منافعش به خطر افتاده است؛ ضرباتی که حتی جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ که به جنگ افروزی و ضدیت با ایران شهره است هم به آن اشاره داشت.

بولتون قبلا در گفت‌وگویی که با رسانه‌ها داشت، فهرست قابل توجهی از مستندات بی‌فرجام طرح‌های ضد ایرانی ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس را ارائه کرده بود و به نظر می‌رسد پمپئو و دیگر مقامات آمریکایی در کاخ سفید و کنگره تصور می‌کنند فراموشی‌ای که دوستان هم حزبی‌شان دچار آن شده‌اند، شامل مردم منطقه و اصحاب رسانه‌ها هم می‌شود. بنابراین معتقدم حرف‌های آقای پمپئو بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای به منظور نتیجه‌بخش نشان دادن سیاست‌های دونالد ترامپ و حزب جمهوریخواه برای تاثیرگذاری در انتخابات آینده ایالات متحده آمریکا دارد.

*تحلیلگر روابط بین‌الملل

منبع: جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار