مسئول خبرگزاری پانا منطقه ۱۴:

خبرگزاری پانا، فرصتی برای آشنایی دانش‌‌آموزان با دنیای رسانه است

تهران (پانا)‌ - رابط خبرگزاری پانا در منطقه ۱۴، خبرگزاری پانا را فرصتی جهت آشنایی دانش‌آموزان با دنیای رسانه و شناخت اخبار و نحوه هدایت افکار آنان دانست و هدف از حضور دانش‌آموزان در دوره‌های خبرگزاری پانا را، آشنایی با مفاهیم رسانه‌ای و افزایش درک رسانه‌ای آنان عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
خبرگزاری پانا، فرصتی برای آشنایی دانش‌‌آموزان با دنیای رسانه است

علی ولی زاده؛ مدیر سازمان دانش آموزی و مسئول خبرگزاری پانا در منطقه ۱۴ با تأکید بر اینکه رسانه می‌تواند نقش مهمی در هدایت افکار عمومی داشته باشد و دانش‌آموزان با درک این موضوع می‌توانند با تحلیل مسائل و آگاهی نسبت به رویدادها در آینده نقشی مؤثر در جامعه داشته باشند، در گفت‌‍وگو با پانا عنوان کرد: «خبرگزاری پانا به عنوان یک خبرگزاری دانش‌ آموزی، علاوه بر رسالت اطلاع‌رسانی، مسئولیت آموزش خبرنگار به دانش‌آموزان علاقه‌مند را نیز بر عهده دارد. جامعه امروزی به صورت مستقیم با انواع رسانه ها و برنامه های مختلف آنها رو به رو است. درک صحیح از وضعیت موجود و اطمینان از صحت اطلاعات این رسانه ها یکی از چالش های مهم به حساب می آید که خبرگزاری پانا می تواند این خلأ را برای دانش آموزان پر کند. دانش آموزان می توانند با حضور در دوره های آموزشی پانا و همچنین حضور فیزیکی در خبرگزاری، با مفاهیم کلی و جزئی رسانه آشنا شده و برای هم نوعان خود نیز انتقال دهند.»

وی با اشاره به اینکه امکانات و فضای لازم برای بهره مندی همه دانش آموزان علاقه مند به مباحث خبرنگاری در سازمان دانش آموزی استان فراهم است، خاطر نشان کرد: «سازمان دانش آموزی طی یک برنامه ریزی مدون برای تحقق شعار «هر مدرسه، یک خبرگزاری» در حال فعالیت است. دانش‌ آموزانی که در دوره‌های آموزشی حضور دارند باید در مدارس خودشان، زیر شاخه‌ های خبرنگاری را ایجاد کنند و افراد علاقه‌ مند و با استعداد در زمینه خبرنگاری و حتی عکاسی را با راهنمایی‌های مدیر، معاون و مربی پرورشی مدرسه شناسایی کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهند. دانش‌آموزان نیز در این پروسه نیاز به یک بسته اطلاعاتی بیشتر و پایه ای تر دارند که انتقال و آموزش این موضوع بر عهده سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا بوده و برگزاری دوره های آموزشی و پیگیری دانش آموزان در بحث های تخصصی رسانه، راه تحقق آن به حساب می آید.»

ولی زاده، خبرگزاری پانا را فرصتی جهت آشنایی دانش‌آموزان با دنیای رسانه دانست و گفت: «امروزه بسیاری از خبرنگاران حرفه‌ ای در استان از پانا شروع کرده‌اند و مشخصه بارز تمام آنها منصف بودن در انعکاس اخبار و تحلیل دقیق رویدادهاست. آموزش‌ و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی، با در اختیار داشتن خبرگزاری پانا می‌تواند در زمینه ارتقای سطح تفکر و سواد رسانه‌ای در جامعه فعال بوده و درس تفکر سواد رسانه‌ ای را به طور کامل عملیاتی کنند.»

وی یکی از وظایف مهم سازمان دانش آموزی را شناسایی استعدادهای نهفته دانش آموزان عنوان کرد و گفت: «سازمان دانش آموزی باید آموزش و تربیت خبرنگاران جوان در حوزه دانش آموزی در مدارس را سرلوحه کار قرار دهد. فرهنگ سازی و گفتمان سازی مقوله تربیت و جااندازی اهمیت آموزش و پرورش در جامعه، یکی از وظایف اصلی حوزه سازمان دانش آموزی در دستگاه عظیم تعلیم و تربیت است. در این راستا خبرنگاران پانا به عنوان سفیرانی در مدارس می توانند با تلاش خود، آموزش و پرورش را در رسیدن به اهداف سند تحول که مدرسه در آن به عنوان کانون تربیتی یاد شده است، یاری کنند و مقوله گفتمان سازی و تربیت را در مدرسه نهادینه سازند.»

مسئول خبرگزاری پانا منطقه ۱۴ ضمن اشاره به اینکه دانش‌آموز خبرنگاران پانا، علاوه بر یادگیری یک مهارت بسیار کاربردی و ارزشمند، یک فعالیت با اهمیت و معتبر و هیجان‌انگیز را نیز تجربه می کنند، ابراز کرد: «تأسیس خبرگزاری پانا کار بسیار ارزشمندی بوده و باعث شده تا روحیه پرسش‌گری و مطالبه گری در دانش آموزان رشد کند و در واقع دانش آموز خبرنگار پانا علاوه بر یادگیری یک مهارت بسیار کاربردی و ارزشمند که هم برای امروز و هم فردای وی مفید است، یک فعالیت معتبر، ارزشمند و هیجان انگیز که در نگاه دیگران با اهمیت است و می توان به خوبی از آن استفاده بهینه کند، به جا می‌گذارد.»

وی خبرگزاری پانا را در رشد استعداد دانش‌آموز مهمترین موضوع برشمرد و افزود: «خبرگزاری پانا یک تفاوت با سایر رسانه ها دارد و آن در بحث نوع نگاه به حرفه خبرنگاری است. اولویت ما در انعکاس اخبار بیشتر از اینکه نشر یک خبر باشد، آموزش و تربیت خبرنگاری و روحیه مسئولیت پذیری و مطالبه گری خبرنگار است. در بسیاری از مکان ها از دانش آموز به عنوان وسیله ای برای منعکس کردن فعالیت ها و گزارش عملکرد خود استفاده می کنند. ولی ما شخصیت خبرنگار، رشد استعداد و توانایی وی برایمان مهم است و به همین خاطر تا حد ممکن دانش آموزانی را که علاقمند باشند کمک و راهنمایی می کنیم که بتوانند فعالیت خوبی داشته باشند.»

ولی زاده در پایان ضمن قدردانی از دانش آموز خبرنگاران منطقه ۱۴، خبرگزاری پانا را صدای رسای دانش‌آموزان کشور در عرصه رسانه عنوان کرد و گفت: «هدف سازمان دانش آموزی در به کارگیری دانش آموزان به عنوان خبرنگار، استفاده از دانش آموزان توانمندی است که راهی برای دست یافتن به علاقه خود، یعنی خبرنگاری، ندارند. پانا این فرصت استثنایی را در اختیار آنها قرار می دهد تا با گذراندن دوره های آموزش خبرنگاری، در این حرفه مشغول به فعالیت شوند. همچنین با این کار ممکن است تعدادی از خبرنگار دانش آموزان پانا، خبرنگاری را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند که این باعث می شود تا این دانش آموزان در کنار علاقه و استعدادی که دارند، به هدف خود نیز برسند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار