به مناسبت هفته ملی «سلامت مردان» عنوان شد:

سلامت مردان، عامل استحکام، ارتقای سلامت نیروی کار و توسعه کشور است

تهران (پانا) - مسئول سلامت سرای محله صاحب الزمان منطقه ۱۴، سلامت مردان را عامل استحکام، ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور برشمرد و عمده‌ترین عوامل خطر سلامتی در مردان ایرانی را ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، سبک زندگی و تغذیه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
سلامت مردان، عامل استحکام، ارتقای سلامت نیروی کار و توسعه کشور است

پریسا خالدی؛ مسئول سلامت سرای محله صاحب الزمان منطقه ۱۴، حفظ سلامتی در مردان را علاوه‌ بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار دانست و گفت: «مردان ایرانی برخلاف مردان سایر جوامع که تفریحاتی نظیر ورزش، گردش با دوستان و مسافرت را جزو برنامه‌های ضروری خود می‌دانند، به‌ صورت دو یا چند شغله از صبح تا شب کار می‌‎کنند. این شرایط موجب شده است آنها از توجه به سلامت جسم و روح خود غافل شوند و به مشکلات روحی و روانی از قبیل خشم، عصبانیت، پرخاشگری، ناامیدی، بی‌انگیزگی، افسردگی، اضطراب، اختلال‌ های شخصیتی و بیماری‌ های جسمی نظیر مشکلات قلبی، ناراحتی‌های گوارشی، سرطان و غیره دچار شوند. جنس مذکر در تمام گروه‌های سنی از کودک و نوجوان گرفته تا میانسال و سالمند، نسبت به زنان در معرض عوامل خطر بیشتری هستند و در نتیجه درصد مرگ و میر بالاتری دارند.»

وی بیان کرد: «سلامت مردان، استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت. مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری قرار دارند و دچار عادات غلطی مانند: مصرف سیگار، هستند و استرس شغلی در آنها بیشتر است. از سوی دیگر مردان به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی، کمتر به پزشک و مراکز درمانی مراجعه می کنند و معمولا مراجعه را تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.»

خالدی برگزاری هفته سلامت مردان را زمان مناسبی برای حساس سازی مردان به سلامت خود، آموزش عموم مردم در جهت بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک، تشخیص و شروع به موقع درمان بیماری‌های شایع مردان، جلب نظر سیاستگذاران و تصمیم سازان حوزه سلامت، به اهمیت موضوع و افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد مردان در خصوص سلامت اشاره کرد.

وی در ادامه به تعریف مرد سالم پرداخت و تصریح کرد: «مرد سالم مردی است که به اندازه‌ای توانمند شده است که می‌تواند از حد بهینه‌ای از رفاه جسمانی، رفاه روانی و رفاه اجتماعی برخوردار بوده و از سلامت خود به عنوان منبعی جهت بهره برداری از زندگی روزانه خود استفاده کند. در نتیجه می‌توان گفت که موضوع سلامت مردان تنها پیامد عملکردهای بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و ژنتیکی بدن انسان نبوده و تحت تأثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی فراوانی نیز قرار می‌گیرد.»

مسئول سلامت سرای محله صاحب الزمان خاطرنشان کرد: «منظور از سلامت مردان صرفاً تمرکز بر روی بیماری‌های ویژه مردان نیست، چرا که طبق آمار، بیماری‌های مردانه تنها بخش کوچکی از نرخ مرگ و میرهای مردان را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل در سال‌های اخیر مسئله سلامت مردان به عنوان یک بحران خاموش در تمام دنیا مطرح و به دلیل اهمیت آن در حوزه‌های مختلف تحقیقات علوم پزشکی، سیاست‌گذاری سلامت و تدوین و اجرای مداخلات مرتبط در قالب برنامه‌های بهداشتی و پیشگیری به یکی از مهمترین اولویت‌های عرصه سلامت در سراسر جهان تبدیل شده است.»

وی با اشاره به عوامل خطر سلامتی در مردان ایرانی، عمده‌ترین آن را ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر، سبک زندگی و تغذیه برشمرد و اذعان کرد: «چاقی و اضافه وزن، شاخص توده بدنی، افزایش فشار خون، افزایش قند خون، تغذیه نامناسب، فعالیت فیزیکی ناکافی و اختلالات چربی خون از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در مردان گزارش شده اند. با افزایش سن، میزان شیوع فشار خون بالا در بین مردان روند افزایشی قابل مشاهده‌ای دارد. مرگ ناشی از حوادث در مردان بسیار بیشتر از زنان است. همچنین، موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی در مردان بیشتر بوده و در میان رانندگان جوان، مردان جوان زیر ۲۵ سال تقریباً ۳ برابر بیش از زنان همین گروه سنی، در معرض خطر فوت به دنبال رخداد تصادف رانندگی هستند.»

خالدی با اشاره به فشار های جامعه، افسردگی و خشم در مردان و همین‌طور مقایسه زندگی مردان در جهان، تصریح کرد: «در جامعه امروزی مشکلات اقتصادی، تجمل‌گرایی و غیره باعث شده تا مردان به شغل دوم روی آورده و فشار کاری، استرس شغلی، اختلال خواب، اضطراب بیشتری تجربه کنند که در صورت نداشتن برنامه‌ریزی درست و عدم توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی در درازمدت سبب از بین رفتن سلامت جسم و روان آنها می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «هر چند بطور کلی مردان بیشتر از زنان عصبانی می‌شوند، اما این عصبانیت در بین مردان ایرانی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، مشغله کاری و انواع فشارهای روزمره بیشتر است. مردان جامعه ما برخلاف مردان جوامع دیگر معمولاً فرصت کمی برای گذراندن اوقات فراغت، ورزش، گردش با همسالان، مسافرت و غیره دارند. بنابراین زندگی آنها کاملاً تکراری و خسته‌کننده بوده و از توانایی مدیریت خشم کمتری برخوردارند.»

خالدی ارائه خدماتی نظیر خطر سنجی، غربالگری و شناسایی زود هنگام بیماری‌ها در تمام گروه‌های سنی از نوزادی تا سالمندی در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی به شکل رایگان، آموزش، مشاوره و اطلاع‌ رسانی در خصوص سلامت عمومی، شیوه زندگی سالم و ارتقای شیوه زندگی براساس بسته‌های خدمتی گروه‌های سنی، امکان همکاری با مراکز خدمات جامع سلامت به عنوان سفیر و رابط سلامت و نظارت مداوم برکارگاه‌ها و کارخانجات و ارزیابی میزان سلامت کارکنان و محیط کار را، از جمله خدمات قابل ارائه به مردان در نظام بهداشت کشور برشمرد.

وی با بر اینکه مشکلات مربوط به سلامت ­روان می‌تواند بر کیفیت رابطه والد و فرزندی اثرگذار باشد، گفت: «برخی از گزارش‌ها در سطح جهانی حاکی از آن است که درصد زیادی از پدران امروزی خواهان حمایت برای سلامت­ روان خود هستند. پدر مُدرن امروزی بسیار بیشتر از پدران اجداد ما کار انجام می ­دهد. پدرهای مدرن امروزی، مرزهای کلیشه‌های «مردانه» را جابجا کرده و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که پدربزرگ‌های ما احتمالاً به آن می‌خندند. به عنوان مثال؛ تمیزکردن خانه، آشپزی، تعویض پوشک و کارهایی از این قبیل از جمله اقداماتی است که مرد و پدر مدرن امروزی انجام می دهد و این نسخه کوتاه شده یک لیست بسیار طولانی است. با وضعیت اقتصادی دشوار فعلی نیز جای تعجب نیست که پدران امروزی همه در تلاش برای برآورده کردن خواسته‌های زندگی باشند و در میان انبوه این مشغولیت‌­ها، مسلماً سلامت روان پدران رو به افول است. از این رو با کاهش سطح سلامت روان مردان و پدران، کیفیت روابط والدینی آنها نیز کاهش می ­یابد.»

خالدی در ادامه تصریح کرد: «سلامت پدر بر کیفیت و ثبات خانواده تأثیر می ­گذارد. ما همچنین می­ دانیم که کودکان برای شکوفایی، رشد خوب و حرکت نسبتاً هموار تا رسیدن به بلوغ به والدینی نیاز دارند که اعتماد به نفس داشته باشند. از آنها حمایت کنند و به مهارت­‌های مناسب برای عبور از آب های متلاطم زندگی مجهز باشند. این بسیار مهم است که درک کنیم مادران و پدران جامعه در مورد سلامت روان خود چگونه عمل می ­کنند.»

وی در بخش دیگر سخنان خود به وظیفه فرزندان در برابر سلامت روان پدران نیز اشاره کرد و افزود: «بیشترین توصیه ­ها در متون اسلامی ما در رابطه با وظیفه فرزندان در برابر والدین است. اما از منظر روانشناختی، سلامت­ روان پدران و سلامت روان فرزندان یک رابطه دوسویه دارند که دست در دست هم جلو می ­رود و بر یکدیگر تأثیر می ­گذارد. پژوهش­‌ های انجام شده در مورد سلامت ­روان پدران بیانگر این است که رفاه، سلامت، موفقیت فرزندان، با سلامت ­روانی پدران همراه است. یعنی هر چه فرزند در حوزه‌های مختلف زندگی خود شرایط ایده‌آل‌ تری داشته باشد، پدران از نظر روانشناختی در وضعیت بهتری به سر می‌برند و شواهد نیز از این نتایج حمایت می‌کند.»

مسئول سرای محله صاحب الزمان در پایان سخنان خود درباره چگونگی افزایش سلامت روان مردان، با اشاره به اینکه مردان تمایلی به صحبت درباره سلامت روان خود به صورت آشکارا ندارند، توصیه کرد: «در نهایت برای حل مشکلات اساسی سلامت روان در مردان، مسلماً هر یک از ما به عنوان عضوی از جامعه وظیفه داریم تا کلیشه‌های جنسیتی را از بین ببریم و گفتگو درباره سلامت ­روان مردان و پدران را رواج دهیم و به رسمیت بشناسیم تا در نتیجه آن فرزندان و خانواده­‌های سالم­‌تری از هر نظر داشته باشیم.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار