‌در گفت‌وگو با پانا:

ناصر شهنازی: تغییر نسل تیم ملی والیبال از روی اصول نیست

تهران (پانا) - سرمربی اسبق تیم ملی والیبال ایران معتقد است تغییر نسل در این تیم از روی اصول صورت نگرفته و باید این دگرگونی قطره‌چکانی انجام می‌شد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
ناصر شهنازی: تغییر نسل تیم ملی والیبال از روی اصول نیست

ناصر شهنازی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به نتایج تیم ملی در هفته اول لیگ ملت‌ها در برزیل گفت: «طبق اهدافی که فدراسیون والیبال از آن صحبت کرده و گفته که تیم ملی تغییر نسل بدهد و برای اولین بار هم در این پروسه از یک مربی ایرانی استفاده شود، باید بگویم که این کار از روی اصول انجام‌نشده است. وقتی می‌خواهیم از اساس کار را درست پیش ببریم باید حداقل در این راه برنامه درست و الگوبرداری اصولی از تیم‌های بزرگ داشته باشیم. تیم‌های بزرگی هم در این دوره از لیگ ملت‌ها هم جوان‌گرایی کرده‌اند اما آیا شرایط آن‌ها به‌هم‌ریخته است؟ آیا والیبال را در سطح پائین بازی می‌کنند؟ نوع نگاه و برنامه‌ریزی تیم‌های بزرگ در مسیر جوان‌گرایی فرق دارد. شکل بازی آن‌ها به هم نریخته است و از دیدن بازی‌هایشان هم لذت می‌برید.»

وی افزود: «متأسفانه تغییر نسلی که فدراسیون از آن می‌گوید، از روی احساس بوده و هیچ دلیل منطقی و علمی پشت آن نیست. ما متأسفانه در این هفته اول هیچ عملکرد مثبتی از تیم ملی ندیدیم که بگوییم مثلاً تیم و بازیکنان جوان ما را به آینده امیدوار کردند. این روند ادامه پیدا کند، محبوبیتی که والیبال از سال 90 با ولاسکو در بین مردم ایران به دست آورد، از بین می‌رود. خیلی از بازیکنان جوانی که با تیم ملی هستند، ازنظر من و خیلی از کارشناسان والیبال نمی‌توانند در آینده استعداد تبدیل‌شدن به ستاره را داشته باشند و ندارند. در این پروسه جوان‌گرایی به بازیکنانی فرصت می‌دهند که مستعد باشند و پیشرفت کنند. نوع بازی تیم ملی هم ما را امیدوار نمی‌کند. مگر اینکه در هفته‌های دوم و سوم لیگ جهانی اتفاق خاصی بیافتد و بازی تیم ملی دگرگون شود. امیدوارم نوع بازی تیم ملی نسبت به هفته اول واقعاً دگرگون شود و آن شخصیت و جایگاه خوبی که داریم به تیم ملی برگردد.»

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال ادامه داد: «امیدوارم من اشتباه کنم و تیم ملی بتواند مسیر خودش را به‌خوبی طی کند. اگر این‌طور شود من در آخر حرفم را پس می‌گیرم و می‌گویم در مورد تیم ملی زود قضاوت و اشتباه کردم. ما همه تیم ملی را دوست داریم و می‌خواهیم همیشه سربلند باشد. در هفته دوم امیدوارم تیم ملی ما شکل بهتری بگیرد و بازی‌های درخشانی انجام دهد. واقعاً معتقدم در هفته دوم شرایط خیلی سخت‌تر می‌شود. چه ازلحاظ تاکتیک تیمی و چه ازلحاظ تاکتیک فردی اصلاً شکل خوبی نداشتیم. به‌غیراز تیم‌های ژاپن، برزیل و فرانسه بقیه تیم‌ها هم جوان‌گرایی کرده‌اند. اگر بازی‌های آن‌ها را دقت کنید، تنها در مسیر جوان‌گرایی و تغییر نسل، ضعیف‌تر نشده‌اند بلکه خیلی قشنگ‌تر و جسورانه‌تر بازی می‌کنند و آدم لذت می‌برد.»

ناصر شهنازی گفت: «سال‌هاست داریم راجع به نگرش والیبال و جوان‌گرایی حرف می‌زنیم که باید تغییر نسل به‌صورت قطره‌چکانی انجام شود. یک‌دفعه تیم را نباید خالی از بازیکن تأثیرگذار کرد. سال‌ها برای بازیکنی که تبدیل به ستاره شده، زحمت کشیدند و هزینه کردند. به‌راحتی نباید در مسیر انتقال تجربه از کنار این ستاره‌ها بگذریم. امیر غفور و سید محمد موسوی جایی نگفتند که از تیم ملی خداحافظی کردیم. می‌توانستند اسم این‌ها را در لیست 25 نفره رد کنند و هرجایی که نیاز بود، در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده می‌کردیم. اما متأسفانه به‌جای این کار اسم بازیکنان مصدومی را در این لیست قراردادند که حتی به لیگ ملت‌ها هم نمی‌رسند. به خاطر این است که می‌گویم این تغییر نسل روی اصول و علم نبوده است. باید تغییر رویه بدهیم وگرنه با این شیوه محبوبیت والیبال از بین می‌رود.»

وی خاطرنشان کرد: «برای اولین بار است که در لیگ ملت‌ها در هفته اول چنین قرعه مناسبی نصیب تیم ملی ما شد و 3 تیم آسیایی و هلند با ما بازی داشتند اما حتی در بحث عملکرد و شکل بازی و نه نتیجه، اصلاً خوب نبودیم. من با نمایشی که تیم ملی داشت، اصلاً افق روشنی ندیدم. شرایط هفته دوم و سوم خیلی سخت‌تر می‌شود. امیدوارم عملکرد تیم ملی بهتر شود. اوایل که تیم ملی ما تازه داشت شکل می‌گرفت و ولاسکو آمده بود، می‌باختیم اما تیم داشت نمایش خوبی می‌داد. همه پای‌کار بودند و والیبال داشت ساخته می‌شد. تیم ما در رنکینگ نزدیک به 30 بود اما الان رده دهم رنکینگ هستیم و مردم از ما انتظار دارند. قبلاً تیم‌هایی که می‌خواستیم با آن‌ها بازی کنیم از ما پول می‌خواستند اما الان جزو تیم‌های خوب هستیم و نباید این‌طور پیش برویم. من انتقاد سازنده می‌کنم نه تخریب. اینجا تا کسی حرف می‌زند همه علیه او موضع می‌گیرند. به «به به و چه چه» کردن پیشرفتی حاصل نمی‌شود. اینکه کم و کاستی‌ها را نگوییم، چیزی عوض نمی‌شود. اگر این مسائل را ببینیم و نگوییم، خیانت است و به تیم ملی و والیبال ضربه می‌خورد. واقعیت را کتمان نمی‌کنم. دلسوز والیبال و کشورم هستم. اگر به مذاق کسی هم خوش نیاید، اشکالی ندارد. باید بازیکنانی دعوت می‌کردند که استعداد داشتند.»

ناصر شهنازی گفت: «من این ایرادها را گوشزد می‌کنم و دشمن تیم ملی و مخالفشان نیستم. اینکه چون مربی ایرانی است و انتقاد نکنیم، درست نیست. من خیلی خوشحالم که یک مربی ایرانی در تیم ملی کار می‌کند و امیدوارم موفق هم شود. اما شایسته‌سالاری باید در انتخاب بازیکن و نفرات صورت بگیرد. هیچ منافعی در والیبال ندارم. به‌هیچ‌عنوان با تیم ملی هم همکاری نمی‌کنم. به دیگر مربیان هم گفته بودم که با این شرایط نباید با فدراسیون همکاری کنند. ارزش مربیان ایرانی برای فدراسیون صفر است. هیچ قراردادی با مربی ایرانی نمی‌بندند و فقط حکم می‌دهند و حقوق ماهیانه می‌دهند که به 2 میلیون تومان هم نمی‌رسد. با شعار که نمی‌شود پیشرفت کرد. فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باید اول با مربی قرارداد ببندند و بعد راجع به‌جایگاه صحبت کنند. قرار نیست همیشه تعریف و تمجید کنیم. من آزادی بیان دارم و وظیفه‌ام در قبال والیبال و مردم این است که وقتی مشکلی می‌بینم، نقد کنم و بگویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار