وحیدی در گفت‌و‌گو با پانا:

روند امتیازبندی و رتبه‌بندی معلمان تسریع شود

هر معلمی متناسب با داشته‌های قبلی خود و آن چیزی که در اسناد و مستندات دارد، باید در رتبه ۱ تا ۵ قرار گیرد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت وزارت آموزش و پرورش باید به سرعت به سمت امتیازبندی و رتبه‌بندی معلمان برود و گروه‌های ارزیاب هم باید زودتر نتایج را اعلام کنند تا قانون رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود.

کد مطلب: ۱۲۸۷۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
روند امتیازبندی و رتبه‌بندی معلمان تسریع شود

محمد وحیدی در گفت‌و‌گو با پانا درباره آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: «آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان پس از ۲۶ بار اصلاح و ویرایش تأیید شد. چند تن از نمایندگان مجلس هم در جلسات تدوین آئین‌نامه رتبه‌بندی حضور یافتند. باید همان آئین‌نامه‌ای که ما در جریان بررسی و تدوین آن بودیم، اجرایی شود.»

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تدوین شده بود و اگر دولت ابهاماتی درباره آن داشت، باید آن را به همان کمیته تخصصی که وزارت آموزش و پرورش تشکیل داده بود، ارجاع می‌داد تا آن کمیته ابهامات را برطرف کند.»

وحیدی ادامه داد: «برای تدوین آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان کار تخصصی به اندازه کافی انجام شده است. از نظرات مدیران مدارس، مدیران کل آموزش و پرورش و از تجربیات مدیران اسبق آموزش و پرورش در تدوین آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان استفاده شده است و حتی تجارب موفق سایر کشورها در بحث آئین‌نامه‌نویسی را هم مورد توجه قرار دادیم.»

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: «بنده در اولین جلسه‌ای که موضوع رتبه‌بندی معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد، گفتم که آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان دو مقطع دارد که گام اول، مرحله استقرار و تثبیت است و گام بعدی ارتقا است.»

وی افزود: «به این معنا که در وهله اول باید آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان مستقر و تثبیت شود چرا که معلمان پیش از این رتبه‌بندی نشده‌اند. اول باید گفته شود که همه معلمان در چه رتبه‌هایی جا می‌گیرند که این مرحله تثبیت و استقرار است و در مرحله بعدی که مرحله ارتقا است، می‌توان جایگاه معلمان را مبتنی بر دانش و داشته‌های قبلی آنان مشخص کرد.»

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «در دولت پیشنهاد شده بود که برای تعیین رتبه معلمان باید آزمون در نظر گرفته شود که خوشبختانه دولت آزمون گرفتن را با اصرار و پیگیری‌های ما حذف کرد.»

وحیدی گفت: «همچنین اصرار ما این است که زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان نباید تغییر کند و باید از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. برخی گفتند که باید این زمان تغییر کند که ما آن را قبول نداریم و باید طبق قانون عمل شود.»

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «از سوی دیگر هر معلمی متناسب با داشته‌های قبلی خود و آن چیزی که در اسناد و مستندات دارد، باید در رتبه ۱ تا ۵ قرار گیرد نه اینکه همه در یک سطح قرار گیرند. در دولت پیشنهاد شده بود که به همه معلمان رتبه یک داده شود و بعداً رتبه‌بندی شوند اما ما می‌گوئیم که هر فردی به اندازه ظرفیت خود باید رتبه‌بندی شود.»

وی اظهار کرد: «دولت تا ۲۳ خرداد ماه فرصت داشت آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را به تصویب برساند اکنون فرصت دولت به اتمام رسیده است لذا باید وزارت آموزش و پرورش فرایند اجرای رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار قرار دهد. وزارت آموزش و پرورش باید بارگذاری مستندات توسط معلمان را در دستور کار قرار دهد.»

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: «سیستمی در آموزش و پرورش برای آموزش دوره‌های ضمن خدمت و یا بازآموزی داریم که در آنجا تمامی مستندات معلمان به صورت بارگذاری شده وجود دارد و آموزش و پرورش می‌تواند با بازگشت به این مستندات اطلاعات لازم را برای تعیین رتبه معلمان کسب کند و اگر هم مدارک دیگری لازم است، می‌تواند از طریق مدارس دریافت کند. وزارت آموزش و پرورش باید به سرعت به سمت امتیاز بندی و رتبه‌بندی معلمان برود و گروه‌های ارزیاب هم باید زودتر نتایج را اعلام کنند تا قانون رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار