اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از انتشار لیست وسایل ممنوعه کنکور تا تامین امنیت برگزاری آزمون

تهران (پانا) - کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونایی، شیوع تب کریمه کنگو در ایران، انفجار در کارخانه سدیم فیروزآباد، اعلام لیست وسایل ممنوعه در کنکور بخشی از اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۸۷۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
از انتشار لیست وسایل ممنوعه کنکور تا تامین امنیت برگزاری آزمون

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۲۳۴ هزار و ۲۲۱ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری نیز به ۱۴۱ هزار و ۳۵۷ نفر رسید. هفت میلیون ۵۹ هزار و ۷۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. ۳۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۱۳ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۳۵۱ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۴۵۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۱۷ دُز رسید.

رنگ‌بندی کرونایی شهرها

بر اساس آخرین به روز رسانی ها، هیچ یک از شهرهای کشور همانند هفته های گذشته، در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند. تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۴۷ به ۱۱۳ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۰۱ به ۳۳۵ شهر افزایش یافت.

انفجار بادکنک‌های هلیومی

در هفته‌ای که سپری شد انفجار بادکنک‌های هلیومی در سفره‌‌خانه‌ای در شهریار جان 8 نفر را گرفت. این حادثه در «شهرک مریم» رخ داد و هشت نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر که در مقابل درب این سفره خانه بودند، صدمه‌ای ندیدند.

دادگاه حبیب فرج‌الله چعب برگزار شد

ششمین جلسه دادرسی پرونده حبیب فرج‌الله چعب سرکرده گروهک تروریستی حرکت النضال هفته‌ای که گذشت در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب گذاری در اداره محیط زیست، بمب گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماشهر، بمب گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، برنامه ریزی به جهت بمب گذاری در دادگستری اهواز و حمله تروریستی به مراسم شروع هفته دفاع مقدس در شهر اهواز، از اهم موارد تفهیم شده به متهم در جریان ابلاغ کیفرخواست است.

حادثه در کارخانه سدیم

در پی انفجار و انتشار گازهای سمی در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد 141 نفر دچار مصدومیت شدند.

شیوع تب کریمه کنگو در ایران

هنوز برای بیماری تب کریمه کنگو هنوز واکسن ایمن و موثری در دنیا ساخته نشده است. بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۸ بیمار مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور شناسایی شده اند که متاسفانه یک نفر از آن‌ها فوت کرده است. امیری گفت: مردم از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خصوصا کنار جاده‌ها و معابر خودداری کنند. دام زنده را از میادین عرضه مجاز دام خریداری کنند؛ چرا که این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند.

حکم اکبر طبری نقض شد؟

پیرو انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر نقض حکم محکومیت اکبر طبری، روابط عمومی دیوان عالی کشور اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرد. روابط عمومی دیوان عالی کشور ضمن تکذیب خبر منتشره در خصوص نقض حکم محکومیت اکبر طبری اعلام کرد: نخست اینکه، نقض رأی محکومیت اکبر طبری صحت ندارد بلکه دیوان عالی کشور در ارتباط با درخواست نامبرده مبنی بر تجویز اعاده دادرسی تنها در دو مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشاء) با توجه به مستندات ارائه شده بدون اینکه رأی دادگاه نقض شود، اجازه رسیدگی مجدد را داده است. بدیهی است دادگاه بعدی پس از رسیدگی مطابق ماده ۴۸۰ قانون آئین دادرسی کیفری در صورتی که اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد، می‌تواند آن بخش که مورد اعاده قرار گرفته را نقض و رأی جدید صادر نماید. لازم به ذکر است که طبق ماده ۴۷۴ قانون مذکور اعاده دادرسی نسبت به رأی قطعی پس از حدوث واقعه جدید و یا ارائه مستندات جدید صورت می‌گیرد که پرونده در همین راستا مطرح و منتهی به تصمیم مزبور شده است.

لیست وسایل ممنوعه در جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۱

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای چهارشنبه ۸ تیر، پنجشنبه ۹ تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. در هفته‌ای که سپری شد، سازمان سنجش آموزش کشور لیست وسایل ممنوعه و وسایل مجاز برای داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. لوازمی که داوطلب مجاز نیست در جلسه آزمون به همراه داشته باشد به ترتیب تجهیزات الکترونیکی (تلفن همراه، ساعت، دستبند، عینک و انگشتر هوشمند و...)، ماشین حساب، پیجر و هندزفری، خودکار و پاک کن هوشمند، کتاب، جزوه، نت و یادداشت، وسایل فلزی (گل سر، تل، آینه و... باید حتما ً پلاستیکی باشد)، ساک، کیف دستی مواد خوراکی به جز آب آشامیدنی است. لوازمی که داوطلب باید در جلسه آزمون به همراه داشته باشد نیز شامل پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون همراه با یک سنجاق، اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه، مداد سیاه نرم پررنگ (۲ عدد)، پاک کن و تراش (۱ عدد)، ماسک اضافی سه لایه معمولی است.

تامین امنیت کنکور

محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون‌ سراسری با اشاره به فعالیت‌های مختلف سازمان سنجش در فرایند برگزاری آزمون، گفت: هر آزمون بسته به حیطه و گستره اجرایی آن شامل سه مرحله، پیش از برگزاری، حین و پس از برگزاری است و حفاظت آزمون‌ها در مراحل مختلف از جمله قرنطینه به صورت کامل و دقیق انجام می‌شود و سوابق برگزاری آزمون در سال‌های متمادی هم نشان می‌دهد امنیت در این بخش‌ها همواره برقرار بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار