روناک قنبرپور‌*

فرآیند اجرای تامین مالی جمعی

در حال حاضر، بازه زمانی کمپین‌‌‌های تامین مالی جمعی غالبا یک‌ساله است و سرمایه‌‌‌پذیر متعهد می‌شود، در این مدت اصل سرمایه به همراه درصدی از سود را به سرمایه‌گذاران بازگرداند.

کد مطلب: ۱۲۸۶۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد

دغدغه‌‌‌ای که ممکن است برای سرمایه‌گذاران پیش بیاید، این است که مدل سرمایه‌گذاری در تامین مالی جمعی اساسا ریسک بالاتری نسبت به مثلا سود بانکی دارد و از آنجا که در سود و زیان پروژه مشارکت می‌کنند، چگونه می‌‌‌توان از امنیت سرمایه آنها محافظت کرد؟ اینجاست که تاثیر سکوی مالی جمعی در فرآیند مربوطه مشخص می‌شود.سکوی تامین مالی جمعی برای حفظ امنیت سرمایه‌‌‌‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌شده، حتی‌الامکان از طرف صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ضمانت اصل سرمایه اخذ می‌کند. همچنین در همان مراحل ارزیابی پیش از شروع کمپین، با دقت و نظارت بسیار بالا، طرح و وضعیت اعتباری سرمایه‌‌‌پذیر را تحلیل و بررسی می‌کند تا شرایط پروژه مدنظر مناسب باشد.

در واقع، اگر شرکت سرمایه‌‌‌پذیر قصد همکاری با یک‌سکوی تامین مالی جمعی را داشته باشد، باید ابتدا طرح توجیهی مفصل و دقیقی داشته باشد. در این طرح، شرح پروژه، محاسبات سرمایه لازم و سود حاصل و موارد متعدد دیگری باید توضیح داده شود و سکوی تامین مالی نیز اقدامات تحلیلی خود را بر این اساس آغاز می‌کند. مثلا با بررسی سابقه فروش شرکت و محصول طرح، این مساله باید احراز شود که آیا شرکت مذکور توانایی پرداخت سود پیش‌بینی‌‌‌شده را دارد یا خیر. البته این مورد یک استثنا هم دارد که درباره استارت‌آپ‌‌‌هاست. از آنجا که استارت‌آپ‌‌‌ها ممکن است گردش مالی محدودتری داشته باشند، از روش‌های حمایتی دیگری در قبال آنها استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن، اتصال استارت‌آپ‌‌‌ها به VC یا همان سرمایه‌گذار خطرپذیر است و سایر سرمایه‌گذاران باید حتما نسبت به مخاطرات احتمالی این طرح‌‌‌ها بررسی‌‌‌های کافی را داشته باشند.شاید بتوان گفت، از اصلی‌‌‌ترین دلایل جذابیت تامین مالی جمعی برای سرمایه‌گذاران، نقش موثر سکوی تامین مالی جمعی است. سکوها متعهد هستند تا بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاران به وجود آید و در عین حال، نیازهای سرمایه‌‌‌پذیر تامین شود؛ تا جایی که حتی بعد از پایان زمان جذب سرمایه، سکوی تامین مالی نظارت خود را بر پروژه ادامه می‌دهد و حتی در صورت نیاز، به کسب‌وکار کمک می‌کند تا کار خود را به‌درستی پیش ببرد.

بازه زمانی کوتاه و سود پیش‌بینی‌‌‌شده بالا از جذابیت‌‌‌های دیگر این مدل برای سرمایه‌گذاران است و باعث می‌شود که بسیاری از آنها ترجیح دهند، سرمایه خود را وارد این فرآیند کنند. در سمت دیگر، سکوی تامین مالی جمعی از تمام توان خود برای ایجاد یک‌کمپین موفق و تامین نیاز سرمایه‌‌‌پذیر استفاده می‌کند. سرمایه‌گذاران کمپین تامین مالی جمعی به دو گروه مهم تقسیم می‌‌‌شوند: سرمایه‌گذار حقیقی و سرمایه‌گذار حقوقی. سرمایه‌گذاران حقیقی شامل افرادی می‌‌‌شوند که دارای سرمایه مازاد و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند. سکوی تامین مالی جمعی در بازه زمانی مثلا یک‌ماهه با ایجاد یک‌کمپین تبلیغاتی همه‌جانبه، در خصوص طرح اطلاع‌‌‌رسانی می‌کند و در این مدت، سرمایه‌گذاران می‌‌‌توانند ارتباط مستقیمی با سکوی تامین مالی داشته باشند تا توضیحات کامل به آنها داشته شود. سرمایه‌گذاران حقوقی نیز شامل شرکت‌هایی هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری روی طرح‌‌‌ها هستند. نوع سرمایه‌گذاری این مجموعه‌‌‌‌‌‌ها دو حالت است؛ یا از ابتدا مبلغ مشخص و ثابتی را به‌عنوان وجه سرمایه به کمپین می‌دهند یا از نوع متعهد وارد فرآیند می‌‌‌شوند؛ به این صورت که تعهد می‌دهند پس از اتمام سرمایه‌گذاری سایر افراد، مابقی منابع موردنیاز طرح را تامین کنند.

*کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار