باقرزاده در جمع مدیران، معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس سیستان و بلوچستان:

فعالیت‌های پرورشی و تربیتی باید فرآیند محور باشد

معاون و مربی پرورشی باید یک تنظیم‌گر و مدیر فرهنگی باشد

زاهدان (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت براساس نظریات تربیتی، فعالیت‌های تربیتی برای اینکه اثربخشی لازم را داشته باشند، باید فرآیند محور باشند، در حالی‌که اکثر فعالیت‌های تربیتی و پرورشی در مدارس نقطه‌ای و مقطعی هستند.

کد مطلب: ۱۲۸۶۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های پرورشی و تربیتی باید فرآیند محور باشد

اصغر باقرزاده، در جلسه با مدیران، معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس نواحی یک و دو زاهدان، نصرت آباد، میرجاوه، عشایر و استثنایی اظهار کرد: قبل از تصدی پست معاونت پرورشی و فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش در طول دوران خدمتم به عنوان مربی و معاون پرورشی فعالیت کرده ام و بر اساس همین تجربه، مسایل و مشکلات حوزه پرورشی را احصا و به دنبال آن در معاونت پرورشی رویکردهایی را تعیین کردم.

وی افزود: براساس نظریات تربیتی، فعالیت های تربیتی برای اینکه اثربخشی لازم را داشته باشند، باید فرآیند محور باشند در حالی که اکثر فعالیت های تربیتی و پرورشی در مدارس نقطه ای و مقطعی هستند.

باقرزاده ادامه داد: به صرف برگزاری جشنواره یا مسابقه نمی توان کسی را تربیت کرد؛ چرا که تربیت یک فرایند است و از نقطه ای آغاز و به نقطه ای ختم می شود و دارای مراحلی مانند کاشت، داشت و برداشت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: عمده فعالیت های پرورشی و تربیتی مدارس به زعم بسیاری از فعالان این حوزه، مقطعی و نقطه ای محور است.

باقرزاده ادامه داد: دومین بحث این است که به معاونت پرورشی به صورت بخشی نگاه شده است در حالی که باید به این معاونت به صورت فرابخشی نگریست.

وی اظهار کرد: نگاه فرابخشی یعنی اینکه معاون و مربی پرورشی یک تنظیم گر و مدیر فرهنگی باشند.

باقرزاده بر ضرورت تعامل با سایر معاونت های آموزشی برای تعریف فرایند تربیتی تاکید کرد و گفت: معاونت های آموزش متوسطه و ابتدایی نیز باید در جریان برنامه ها و رویکردهای معاونت پرورشی قرار بگیرند تا این فرایند به درستی به نتیجه مورد نظر برسد.

وی تبدیل ارزش گذاری کمی به ارزش گذاری کیفی در فعالیت های پرورشی و تربیتی را از دیگر رویکردهای جدید معاونت پرورشی عنوان کرد و گفت: اگر ارزش گذاری کیفی شود و اجازه دهیم مدیر مدرسه به همراه معاون و مربی پرورشی خود یک فرایند تربیتی را تعریف و دنبال کند، قطعا شکوفایی خلاقیت و برنامه را به همراه خواهد داشت و هر مدیر به اقتضای مدرسه و محله خود می تواند برنامه تربیتی متناسب با همان منطقه را طراحی و اجرا کند.

باقرزاده تصریح کرد: با همین رویکرد در طول چهار ماه اخیر بعد از تصدی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت، تا کنون فقط دو بخشنامه صادر کرده ام و قرار است نرم افزاری در معاونت تهیه شود که تمامی فعالیت‌های پیشنهادی تربیتی و پرورشی را با استفاده از تمام تجارب تربیتی موجود، به تناسب مدرسه، منطقه، محله، معلم، مربی، دانش آموز، جنسیت، مقطع تحصیلی و ... در آن قرار داده خواهد شد تا مربی به فراخور شرایط خود کار را انجام دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بخشنامه اخیری که از معاونت پرورشی به مدارس و ادارات کل آموزش و پرورش ارسال شد، تمامی پیشنهادات پایگاه های تابستانی آمده و برای اولین بار فعالیت های هلال احمر، اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و سایر ارگان ها در کنار هم تجمیع شده و به عنوان یک بسته پیشنهادی آماده شده است.

باقرزاده در بخش دیگری به تبدیل تربیت در حاشیه به تربیت در متن به عنوان یکی دیگر از رویکردهای معاونت پرورشی اشاره کرد و گفت: قرار است تمامی مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و ... از متن کتب درسی باشد زیرا اینگونه می توانیم همه همکاران را با خود همراه کنیم. همچنین از سال تحصیلی آینده قرار است فعالیت های پرورشی در داخل کتب درسی گنجانده شود و در متن قرار گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش توانمندسازی مربیان پرورشی و مشاوران را یکی دیگر از برنامه های این معاونت عنوان کرد و گفت: در جلسه ای که با معاونت آموزش ابتدایی وزارت داشتیم این موضوع مطرح شد که اگر آموزگاران با قرآن مأنوس باشند، قطعا دانش آموزان نیز با قرآن مأنوس خواهند شد.

باقرزاده افزود: بر همین اساس شرایطی را فراهم کردیم تا در دارالقرآن های آموزش و پرورش در استان ها آموزگاران علاقمند در دوره های تخصصی قرآن و شیوه های آموزش قرآن شرکت کنند و برای آنان انگیزه های معنوی و مادی نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت وجود صلاحیت های تربیتی در معلمان خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش اجازه دادند یک نفر از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی در تیم مصاحبه گران برای استخدام نیروهای آموزش و پرورش حضور داشته باشد تا درباره رفتار، کردار، گفتار و رویکردهای تربیتی معلمان نظر بدهند.

باقرزاده ادامه داد: همچنین قرار است برای مربیان تربیتی و مشاوران فوق برنامه های تابستانی در قالب اردوهای فرهنگی، تفریحی، ورزشی و راهیان نور برگزار کنیم که با توجه به تعداد زیاد مربیان و مشاوران از مدیران و مربیان مدارس درخواست می کنیم تا اجازه دهند افراد با انگیزه، معتقد در این برنامه ها که به نوعی بازسازی توانمندی ها برای اعتلای نیروی انسانی و هماهنگ کردن گفت و گو هاست شرکت کنند و به مرور با افراد دیگر در استان ارتباط بگیرند و موتور فعالیت های پرورشی و تربیتی در مدارس به حرکت در آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار