معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد؛

تقویت و توسعه مدارس وابسته غیردولتی با همکاری همه ذی‌نفعان

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اظهار کرد لازم است با گفتمان‌سازی آموزشی در کشور، مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم تأسیس شود تا از این طریق بتوان به نصیب برابر آموزشی و عدالت تربیتی که یکی از اهداف سند تحول بنیادین است، دست یافت.

کد مطلب: ۱۲۸۶۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تقویت و توسعه مدارس وابسته غیردولتی با همکاری همه ذی‌نفعان

احمد محمودزاده در نشست با شورای مؤسسان مدارس غیردولتی، معاونین و مدیران مدارس سما و سرپرستان مجتمع‌های آموزشی شهر تهران اظهار کرد: تداوم و استمرار انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب نیازمند تربیت نیروی انسانی با نگاه انقلابی و حرکت جهادی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب؛ تعلیم و تربیت را رکن اصلی تمدن سازی و نیروی انسانی را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه کشور نام بردند و بیان کردند این نیرو که عامل خودسازی جامعه سازی و تمدن سازی است باید دارای برجستگی های موثری مانند برجستگی های علمی، اعتقادی و اخلاقی باشد که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است‌.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: درست است این مهم در جمهوری اسلامی بر عهده نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور است و مشخصا بر عهده ی آموزش و پرورش است ولی به نظر می رسد آموزش و پرورش به تنهایی از عهده ی این مسئولیت سنگین و نگاه و رویکرد برنمی آید. و در اجرای سند تحول سایر دستگاه ها باید با آموزش و پرورش مشارکت کنند.و نیازمند مشارکت تمام ارکان مؤثر در بخش های مختلف هستیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه درراه رسیدن به تربیت مطلوب نیروی انسانی نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش 14،5 میلیون دانش‌آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه در دوره‌های مختلف تحصیلی، در حال تحصیل هستند. همچنین آموزش و پرورش متولی کودکان تا 6 سال هم هست که اگر این جمعیت به جمعیت دانش‌آموزی اضافه شود، نظام تعلیم و تربیت مسئولیت 22 میلیون کودک و نوجوان را بر عهده دارد.

وی دستگاه تعلیم و تربیت را گسترده‌ترین دستگاه اجرایی کشور دانست و گفت: به دلیل این گستردگی، در تربیت نیروی انسانی، نیازمند مشارکت جدی تمام ارکان مؤثر در بخش‌های مختلف جامعه هستیم.

رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: قرار نیست که سند تحول بنیادین را آموزش و پرورش به‌تنهایی اجرا کند، زیرا این موضوع امکان‌پذیر نیست و در این مسیر نیازمند مشارکت تمام ارکان تأثیرگذار در بخش‌های مختلف جامعه برای پیوند بحث تربیت بین جامعه و مدرسه هستیم.

محمودزاده با اشاره به این‌که از سال‌های خیلی دور شاهد مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، واقفین و خیرین در آموزش و پرورش کشور بوده‌ایم که این مشارکت مبنای اعتقادی، مذهبی و ملی دارد، گفت: ساختار آموزش در جامعه ایرانی سال‌های زیادی بر محور مکتب‌خانه استوار بود و در سال ۱۲۷۶، اولین مدرسه ایرانی توسط مردم بنیان‌گذاری و اداره شده و موردتوجه جدی قرار گرفت و تا امروز هم مردم در بحث آموزش و پرورش مشارکت جدی داشته‌اند اگرچه در این مسیر فراز و نشیب‌هایی هم وجود داشته است.

معاون وزیر با اشاره به آمارهایی که نشان از بزرگی دستگاه تعلیم و تربیت دارد، اظهار کرد: باید مدل‌های مناسبی برای ادامه مسیر مدارس غیردولتی در دولت و در مجموعه‌های مختلف تدوین کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: یکی از هدف های کلان ما در مدارس غیردولتی، تقویت و نهادینه سازی مشارکت اثربخش و مسئولیت پذیر ی مردم، نهادهای انقلابی و مذهبی، حوزه های علمیه، نهادهای اقتصادی و دانشگاهی و بنیادهای عام المنفعه در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور است و در این راستاسیاست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در مدل اول؛ در کنار تقویت و حمایت مدارس غیردولتی حقیقی با استانداردهای مورد نیاز در حوزه ی نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و امکانات، تسهیل مشارکت مردم در بخشی از تعلیم و تربیت، توسعه ی مدارس غیردولتی وابسته با مشارکت همه ذی نفعان و بسیج همه ی امکانات است.

وی مدل دوم توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور را فعال سازی ظرفیت های مردمی به منظور دسترسی آحاد جامعه به خدمات باکیفیت از طریق نقش آفرینی که معلمان و سایر اقشار دیگر جامعه با راهبری مردمی سازی حکمرانی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در حال بررسی استلزامات و راهکارهای عملیاتی برای تحقق این مدل در مدارس غیردولتی هستیم که انشااله با بررسی های کارشناسی بتوانیم در جهت تحقق اهداف این مدل، مأموریت ها ی جدید را طراحی تا منجر به کیفیت بخشی آموزش و پرورش شود.

محمود زاده بیان کرد: لازم است با گفتمان سازی آموزشی در کشور، مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم تأسیس شود تا از این طریق بتوانیم به نصیب برابر آموزشی که یکی از اهداف سند تحول است، دست‌ یابیم.

وی گفت: در مدارس غیردولتی به دنبال تربیت چند ساحتی هستیم و باید در این مورد شاخص‌هایی تعیین و برش مدرسه ای سند تحول بنیادین را تدوین و به استان ها ارسال کنیم تا از این طریق شاهد رشد و شکوفایی دانش آموزان در تمامی زمینه ها باشیم.

محمودزاده دانشگاه آزاد سما را جهت توسعه آموزش های فنی حرفه ای در بخش غیردولتی مناسب دانست و گفت: توسعه ی این آموزش ها می تواند به تولید دانش بنیان و اشتغال کار آفرین برای نسل جوان کمک شایانی کند.

فرشته حشمتیان معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد سما در این نشست با بیان اینکه یک سال است سند دانشگاه سما تدوین شده است اظهار کرد: در این سند و برنامه تحولی دانشگاه، نگاه ویژه ای به مدارس و ایجاد دانشگاه تعلیم و تربیت شده است.

وی افزود: ایجاد مدارس الگوی تاثیرگذار با رویکرد مهارت محوری مورد تاکید ما در مجموعه سما است.

حشمتیان گفت: ۴۵ مدرسه فعال، ۱۷ مدرسه در حال تاسیس و قریب به ۷ هزار دانش آموز داریم و نقطه هدف ما ۱۰ هزار دانش آموز است.

وی ادامه داد: باید به سمت اقدامات ویژه برای ایجاد مدارس با تاکید بر وجود هنرستان ها برویم‌ و دانشکده های فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی سما می توانند به این رویکرد کمک کنند.

هم چنین حجت الاسلام جلیلیان نماینده ولی فقیه در دانشگاه سما نیز در این جلسه تولید فکر‌ و پرورش انسان را مهم دانست که در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از جملات کلیدی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این است که آرمان نظام جمهوری اسلامی را می توان در ایجاد تمدن اسلامی خلاصه کرد. تمدن اسلامی یعنی فضایی که انسان از نظر معنوی و مادی می تواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خداوند تعیین کرده برسد.

جلیلیان ادامه داد: برای ایجاد یک تمدن اسلامی به دو عنصر اساسی تولید فکر و‌ پرورش انسان نیاز داریم؛ سیاست مداران و متفکران جز نقش آفرینان هستند اما نقش علمان دین یک نقش منحصر به فرد است.

وی گفت: در نگرش و عرصه فرهنگی در کشور باید به تربیت نیروی انسانی توجه کنیم در کشور تربیت نیروی انسانی همه چیز است. تشکیل حکومت نباید تشکیل هویت افراد را از بین ببرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار