محمودیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

ا‌یران به سمت پیمان‌های دوجانبه با شرکای راهبردی حرکت خواهد کرد

۶۱ اقتصاددانی که اخیرا در مورد تورم هشدار داده‌اند تنها هشدار داده‌ و هیچ راهکاری ارائه ندادند/ مسیری را که ۸ سال طی کرده‌ایم، نباید دوباره تکرار کنیم

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید به تدریج به سمت پیمان‌های دوجانبه با شرکای راهبردی خود حرکت خواهیم کرد و وابستگی اقتصاد کشور به غرب بسیار کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ا‌یران به سمت پیمان‌های دوجانبه با شرکای راهبردی حرکت خواهد کرد

یعقوب محمودیان در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه اکنون بزرگترین تهدیدی که برخی برای اقتصاد ما مطرح می‌کنند عدم توافق برجام و تشدید تحریم است،‌ گفت:‌ «به نظر من اگر ما با همین فرمان به پیش برویم و از مواضع خود کوتاه نیامده و به اقتصاد داخلی و مزیت‌های منطقه‌ای تکیه کنیم، تحریم‌ها خود به خود اثربخشی خود را از دست داده و آن‌ها نیز دیگر پافشاری بر آن نخواهند داشت.»

کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ «توافقی سازنده‌تر از توافق قبلی به وجود خواهد آمد، منوط به آنکه از مواضع خود عقب ننشینیم و اقتصاد کشور درون‌زا و قوی خواهد شد که یکی از پشتوانه‌های آن بورس قوی است و در آینده می‌تواند میلیاردها دلار جذب سرمایه خارجی داشته باشد.»

وی تاکید کرد:‌ «برجام هنوز امکان احیا دارد و اگر این امکان وجود نداشت، اصراری بر آن نیز صورت نمی‌گرفت. آن‌ها منتظر هستند ببینند که ایران از مواضع خود کوتاه می‌آید یا خیر. هرچقدر ما اقدام متقابل قوی‌تری داشته‌ باشیم آن‌ها بیشتر متمایل شده و به سمت ما می‌آیند. به نظر من آن‌ها به این توافق بیشتر احتیاج دارند ما با این شرایط خود را وفق داده‌ایم و این کشورهای غربی هستند که با توافق برجام امتیازات زیادی به دست می‌آورد و لااقل در بحث جامعه بین‌اللملی بازگشت به برجام برای آن‌ها امتیازی خاص خواهد بود.»

محمودیان عنوان کرد: «نکته مهم این است که نباید شرکای تجاری و استراتژیک خود را پس از توافق فراموش کنیم و همان اشتباهی که در دولت روحانی انجام شد را تکرار کنیم. در کوتاه‌مدت غربی‌ها نیز پشت ما را خالی کرده و این شرکا را نیز از دست دادیم.»

وی اظهار کرد: «با نگاه به مزیت‌های منطقه‌ای و شرکای راهبردی خود می‌توان توافق برجام را نیز پذیرفت. تاثیرپذیری اقتصاد ایران از برجام بیش از آنکه تاثیر واقعی داشته باشد درگیر تاثیرات انتظاری و روانی است و وابستگی اقتصادی چندانی دیگر به غرب نخواهیم داشت و با تیمی که در وزارت خارجه شامل دکتر صفری و باقری وجود دارد احتمالا به سمت پیمان‌های دوجانبه با شرکای راهبردی خود حرکت خواهیم کرد و وابستگی به غرب بسیار کم‌رنگ‌تر خواهد شد.»

محمودیان درباره هشدار اقتصاددانان و امکان بروز تورم سه رقمی در کشور اظهار کرد: «61 اقتصاددانی که اخیرا در مورد تورم هشدار داده‌اند، هیچ ایده و نظری نداشته‌اند. اغلب آن‌ها اساتید بازنشسته هستند و در نامه خود هیچ پیشنهادی ارایه نداده‌اند.»

وی افزود: «تنها صحبت آن‌ها همان مسیری بوده که در طی 8 سال گذشته مطرح شده بود و خواستار آن بودند که به اف ای تی اف بپیوندیم و به دنبال رفع تحریم‌ها باشیم‌. این صحبت‌ها دیگر تکراری شده است و ما هر چه قدر به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد خود را به خارج از کشور وابسته‌تر کنیم بیشتر ضربه خواهیم خورد.»

محمودیان عنوان کرد:‌ «این حرف‌ها تکراری است و ما مسیری را که 8 سال طی کرده‌ایم، نباید دوباره تکرار کنیم. اقتصاد کشور ما هم از داخل ضربه خورده و هم از خارج و هیچ توفیقی حاصل نشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار