برگزاری اولین جشنواره استانی فطیر مسکه در شیروان

شیروان (پانا) - اولین جشنواره استانی فطیر مسکه، با حضور جمع کثیری از زائرین امام رضا(ع)، مسافرین، هم استانی‌ها و شهروندان شیروانی در محل کوهستان پارک شیرکوه این شهرستان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری اولین جشنواره استانی فطیر مسکه در شیروان

امام جمعه شهرستان شیروان در این جشنواره گفت: بسیاری از سنت‌های خوب این منطقه، به عنوان یک جاذبه گردشگری، قابلیت معرفی در دنیا را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین تکمیلی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، بزرگداشت هویت های ملی شهرستان و استان و یک اقدام بسیار خوب در جهت معرفی سنت های بومی مردمان و نیاکان ما محسوب می شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فطیر مسکه یکی از غذاهای بسیار خوب روستاییان و عشایر ما برای پذیرایی از مهمانان آنان است.

علی جدی افزود: از بیست و سوم تا بیست و هشتم تیرماه نیز هر شب یک جنگ شادی در مناطق مختلف شهر پیش‌بینی شده است.

وی همچنین از برگزاری المپیاد ورزشی در سی رشته مختلف و با حضور خواهران و برادران ورزشکار، به ظرفیت ۴۵۰۰ نفر و به مدت ۱۸ روز در دهم تیرماه سال جاری خبر داد.

شهردار شیروان نیز با اشاره به شعار مقام معظم رهبری در سال جاری، با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی، اهداف برگزاری این جشنواره را حمایت از تولید و اشتغال محلی، حفظ آیین ها و رسوم بومی و محلی، حمایت از اقتصاد روستایی و عشایری، ایجاد شور و نشاط اجتماعی، رونق صنعت گردشگری و معرفی توانمندی های شیروان بیان کرد.

عین الله احمدی افزود: جشنواره فطیر مسکه به عنوان نخستین جشنواره و یکی از بزرگ ترین جشنواره های خراسان شمالی است.

وی در پایان از تمام ایرانیان تقاضا کرد حتی اگر شده، یک بار هم از انواع فطیرها، به ویژه فطیر مسکه این شهرستان استفاده کنند.

رئیس شورای شهر شیروان نیز هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد فضای شور و نشاط در بین شهروندان و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و عرضه تولیدات خانگی کارآفرینان این شهرستان و استان بیان کرد و گفت: انشاء‌الله مشابه این جشنواره، جشنواره های دیگری را نیز در آینده برگزار خواهیم کرد.

محمد محمدزاده قانعی افزود: شهرستان شیروان محصولات و فراورده های مختلفی از جمله گوشت، فطیر، کشک، کشمش، دوغ محلی ارگانیک، سالم و بهداشتی فراوانی در قالب برندهای خوب در سطح کشور دارد و ما با ارائه محصولات باغی و صیفی در هر فصل ضمن معرفی توانمندی های شهرستان، به دنبال جذب سرمایه گذار نیز هستیم.

وی در پایان از تلاش های همه اعضای شورای شهر(حسن اسکندریان، علی عاقل، عقیل آریان فرد، محمود رشیدی، جواد اسماعیل زاده و مهدی حسنی)، عین الله احمدی شهردار، مسئولان واحدهای مختلف و کارگران شهرداری، صدا و سیما و اصحاب رسانه تقدیر و تشکر کرد و گفت: تنورهای ساخته شده در این مکان، تا پایان تابستان برقرار خواهد بود و در ورودی و خروجی شهر نیز فروشگاه های عرضه محصولات غذایی و لبنی محلی نیز ساخته خواهد شد.

دبیر جشنواره استانی فطیر مسکه نیز گفت: این جشنواره حاصل تلاش های شبانه روزی پرسنل و نیروهای شهرداری در جهت پذیرایی از میهمانان استانی و شهرستانی است.

حسن اسکندریان افزود: این جشنواره به مدت سه شب در محل کوهستان پارک شیرکوه در قالب برپایی نمایشگاه انواع محصولات غذایی و فرآورده‌های لبنی محلی، تولیدات چرم، گلیم، جاجیم، زعفران، پخت فطیر و نان گرم تنوری، اجاق های هیزمی جهت گرم کردن فطیر مسکه، برگزاری نمادین رقابت کشتی با چوخه بومی و محلی، اجرای حرکات ورزشی محلی، اجرای موسیقی و نوازندگی محلی و مقامی، ارائه انواع دمنوش های گیاهی، بر پایی سیاه چادرهای عشایری و... برگزار شد.

علی عاقل، یکی دیگر از اعضای شورای شهر شیروان نیز شناخت و شناسایی آداب و سنن و رسوم منطقه به ویژه شمال خراسان را یکی از اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: برگزاری این جشنواره بهانه‌ای شد تا با توجه به حدود دو سال گسترش بیماری کرونا، آداب و رسوم بومی و محلی را همراه با نشاط و شادابی بیشتر به مردم عرضه کنیم و همچنین امیدواریم بتوانیم با برگزاری چنین جشنواره هایی، آداب و رسوم گذشته را از طریق رسانه‌های مختلف، به ویژه صدا و سیما، روزنامه ها و مجلات، به نسل جدید انتقال بدهیم.

وی در ادامه گفت: در حاشیه برگزاری این جشنواره غرفه های متعددی از جمله ساخت تنور سنتی، اجاق‌های پخت نان ایلات، عشایر و روستاییان، گلیم بافی، قالی بافی، تولید عسل، زعفران و... برپا شده است که هر یک از آنان به تنهایی می تواند به عنوان یک جشنواره مستقل در آینده مطرح باشند.

عقیل آریان فرد، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر شیروان نیز با اشاره به اینکه شهرستان شیروان همه ساله محل عبور بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائرین آستان مقدس امام رضا(ع) و مسافرین عزیز است، گفت: شهرستان شیروان فرصت‌های خوب و توانمندی‌های بسیار زیادی از جمله کوهستان پارک شیرکوه، پارک طناب، صنایع دستی، فطیر مسکه، صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی برای سرمایه گذاری دارد.

وی از برگزاری جشنواره انتخاب عکس برتر با عنوان ریشه در خاک، خبر داد و افزود: همه علاقمندان به هنر عکاسی می توانند با ارسال عکس های گرفته شده خود از این آیین به دبیرخانه جشنواره، در این مسابقه شرکت نمایند.

لازم به یادآوری است که قطلمه، چریش، سیب زمینی، شیرمال و اگنجه از انواع فطیرهایی هستند که در این شهرستان تولید و عرضه می شوند.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار