رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران:

«الگوی توانمندسازی جامع» برای معتادان ترسیم شود

تهران (پانا) - رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از مقطعی بودن طرح‌های ساماندهی معتادان متجاهر، اثر بخشی این طرح‌ها را در گرو ارائه « الگوهای توانمندسازی جامع» و «فرآیندهای تثبیت ماندگاری در درمان» از جانب شهرداری تهران دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۶۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد
«الگوی توانمندسازی جامع» برای معتادان ترسیم شود

زهرا شمس احسان در ابتدای شصت و نهمین جلسه این شورا از معاونت فرهنگی و اجتماعی شهردای تهران و نهادهای مردمی که در جهت برگزاری پویش «اجتماع مردمی امام رضایی‌ها» در روز میلاد امام هشتم علی‌بن موسی الرضا علیه‌السلام اقداماتی را ترتیب دادند، تشکر کرد.

عضو شورای ششم شهر تهران در ادامه «با استناد به ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» نکاتی را خطاب به اعضای شورا و شهرداری تهران پیرامون « ساماندهی معتادان متجاهر» مطرح کرد.

شمس احسان در ابتدا ضن تحسین و تشکر از مجموعه شهرداری تهران به دلیل بر عهده گرفتن ماموریت خطیر ساماندهی معتادان متجاهر گفت: در خصوص ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر توسط قرارگاه اجتماعی شهر تهران، شهرداری تهران علاوه بر گروه‌های معمول معتادان متجاهر، مسئولیت ساماندهی گروه‌هایی از معتادان متجاهر با ریسک بالا همچون سالمندان بالای 60 سال سن، افراد دارای زخم باز و عفونی و نوجوانان زیر 18 سال را بر عهده گرفته است.

وی افزود: با توجه به ابعاد مهم این ماموریت خطیر و لزوم پیش بینی الزامات اجرای این ماموریت، کیفیت و میزان اثربخشی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید توجه داشت که انتقال معتادان به مراکز مربوطه، صرفاً ابتدای مسیر دشوار و طولانی است که برای پایدارسازی و ماندگاری در بهبود شرایط آن‌ها باید در نظر گرفته شود. از آنجا که تا کنون « الگوهای توانمندسازی جامع» و «فرآیندهای تثبیت ماندگاری در درمان» از جانب شهرداری تهران، ارائه نشده ضروری است در اجرای طرح، برخی مواردکارشناسی مدنظر قرار گیرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در تشریح نکات لازم برای «فرآیندهای تثبیت ماندگاری درمان معتادان» گفت: برای افراد بالای 60 سال سن و افراد دارای زخم باز و عفونی که امکان توانمندسازی و بازگشت به خانواده و جامعه به دلایلی همچون از دست دادن خانواده یا حمایت آنان، ناتوانی در اشتغال، نیاز به مراقبت های پزشکی و بهداشتی خاص و ... دشوار است؛ باید فضاهایی جهت ساماندهی و اسکان آنان پس از قطع یا کاهش مصرف در نظر گرفته شود و این اقدام نیازمند برنامه ریزی هدفمند، رایزنی و تعامل و مسئولیت پذیری دستگاه‌های متعددی است.

وی تاکید کرد: با توجه به عدم ارائه گزارش جامع و شفاف از فرآیند جمع آوری و اسکان مددجویان از جانب شهرداری و حضور گسترده معتادان متجاهر و به ویژه زنان و افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی شهر که طی بازدیدهای شبانه و روزانه شاهد آن هستیم؛ انتظار می رود گزارش جامعی از سوی شهرداری تهران از معتادان متجاهر جمع آوری شده شامل تعداد نفرات، سن، جنسیت ، اماکن و فضاهای شهری پاک سازی شده و نیز برنامه های آتی جهت جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر ارائه شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اهمیت « الگوهای توانمندسازی جامع معتادان » تاکید کرد: برای سایر افرادی که توان جسمی اشتغال و امکان توانمندسازی دارند، فرایند ماندگاری در درمان و بازگشت موفق به خانواده و سازگاری اجتماعی باید از ابتدای دوره‌ی نگهداری و درمان آنها آغاز شود. لذا باید تیم های تخصصی مددکاری اجتماعی با بالاترین ظرفیت ممکن به کار گرفته شوند تا با بررسی مورد به مورد مددجویان و شرایط ویژه هر یک، برای آنان نقشه راه منحصر به فرد ترسیم کنند. از طرفی ایجاد بستر اشتغال مددجویان نیز باید مد نظر باشد و افراد دارای مهارت شغلی از افراد فاقد مهارت تفکیک شوند.

شمس احسان با انتقاد از مقطعی بودن برخی طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر این رویه را مانع اثر بخشی طرح دانست و گفت: با توجه به تجربیاتی که از سنوات قبلی کسب شده و همچنین وضعیت موجود آسیب های اجتماعی شهر تهران، به نظر می رسد طرح های اینچنینی که بر جمع آوری و سم زدایی به صورت مقطعی تمرکز دارند و چرخه توانمندسازی به صورت جامع در آنها برنامه ریزی نشده است معمولاً اثرات بلندمدت برجای نخواهند گذاشت.

عضو شورای شهر تهران در پایان خواستار ارائه گزارش جامع و شفاف از فرآیند جمع آوری و اسکان مددجویان از جانب شهرداری تهران شد و از شهردار تهران خواست دستورات لازم را در خصوص ارائه مدل ها و برنامه های مد نظر برای ساماندهی گروه‌های با ریسک بالا و همچنین میزان سنجش اثربخشی این طرح را صادر کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار