پیش‌بینی افزایش ۳۴ درصدی تولید غلات ایران و کاهش ۲۵ درصدی واردات

تهران (پانا) -  سازمان جهانی فائو با پیش‌بینی افزایش ۳۴ درصدی تولید غلات ایران در سال زراعی جاری اعلام کرد تولید گندم ایران در این سال ۴ میلیون تن و جو ۱ میلیون تن افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی افزایش ۳۴ درصدی تولید غلات ایران و کاهش ۲۵ درصدی واردات

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم‌انداز غذایی جهان پیش‌بینی کرد تولید غلات ایران در سال زراعی جاری با رشد قابل توجه ۳۴ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود.

بر اساس این گزارش ایران در سال زراعی گذشته ۱۴.۳ میلیون تن غله تولید کرده بود و پیش بینی شده است این رقم در سال جاری به ۱۹.۲ میلیون تن افزایش یابد.

با افزایش تولید غله ایران واردات این محصول نیز کاهش قابل توجه ۲۵ درصدی خواهد یافت و به ۱۶.۲ میلیون تن خواهد رسید. فائو کل واردات غله ایران در سال گذشته را ۲۱.۶ میلیون تن اعلام کرده است.

میزان صادرات غله ایران نیز برای امسال ۱۰۰ هزار تن پیش بینی شده که رقم قابل توجهی نیست و نسبت به سال قبل تغییری نخواهد داشت.

افزایش ۴ میلیون تنی تولید گندم ایران در سال جاری

پیش بینی شده است تولید گندم ایران در سال جاری ۴ میلیون تن افزایش پیدا کند و به ۱۳ میلیون تن برسد. ایران در سال پیش به دلیل خشکسالی تنها ۹ میلیون تن گندم تولید کرده بود.

بر این اساس واردات گندم ایران نیز طی امسال به کمتر از نصف خواهد رسید و در حالی که ایران سال پیش ۷.۹ میلیون تن گندم وارد کرده بود امسال این رقم به ۳.۴ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

تولید ذرت ایران در سال جاری تغییری نخواهد داشت و در سطح ۱.۳ میلیون تن باقی خواهد ماند. واردات ذرت ایران نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل ۹ میلیون تن خواهد بود.

پیش بینی کاهش ۱۰۰ هزار تنی تولید برنج ایران

همچنین پیش بینی شده است تولید برنج ایران در سال جاری ۱۰۰ هزار تن کاهش یابد و از ۲ میلیون تن در سال قبل به ۱.۹ میلیون تن طی سال زراعی جاری برسد.

فائو پیش بینی کرده است واردات برنج ایران با افزایش ۲ برابری نسبت به سال قبل به ۱.۸ میلیون تن برسد. ایران در سال قبل ۰.۹ میلیون تن برنج وارد کرده بود.

تولید جو ایران در سال جاری با رشد ۱ میلیون تنی نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به ۳ میلیون تن می رسد. با رشد تولید داخل، واردات جو نیز ۱ میلیون تن کاهش می یابد و به ۲ میلیون تن می رسد.

تولید بیش از ۳ میلیون تن گوشت در ایران طی یک سال

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی در ادامه گزارش خود پیش بینی کرده است تولید گوشت ایران در سال جاری به ۳.۰۵۶ میلیون تن برسد که نسبت به تولید ۳.۰۸۶ میلیون تنی سال قبل اندکی کاهش خواهد داشت.

ایران در سال جاری ۱۲۱ هزار تن گوشت وارد و ۳۰ هزار تن گوشت نیز صادر خواهد کرد.

امسال تولید گوشت گوساله از ۵۵۱ هزار تن به ۵۶۰ هزار تن خواهد رسید که افزایش ۲ درصدی خواهد داشت. تولید گوشت گوسفند از ۳۴۱ هزار تن در سال گذشته به ۳۴۴ هزار تن در سال جاری می رسد. تولید گوشت مرغ نیز که در سال گذشته ۲.۱۸۳ میلیون تن بوده در سال جاری به ۲.۱۴۱ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

افزایش ۱۵ درصدی صادرات شیر ایران در سال زراعی جاری

بر اساس این گزارش تولید شیر ایران در سال جاری ۰.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و به ۷.۷۷۹ میلیون تن خواهد رسید. ایران درسال قبل ۷.۷۴۹ میلیون تن شیر تولید کرده بود.

فائو انتظار دارد صادرات شیر ایران در سال جاری رشد قابل توجه ۱۵ درصدی داشته باشد و به ۱.۴۰۱ میلیون تن برسد. ایران در سال قبل ۱.۲۲۰ میلیون تن شیر صادر کرده بود.

فائو علت بهبود چشمگیر تولید محصولات کشاورزی و کاهش واردات آن را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد کنار گذاشتن سیاست ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و انگیزه پیدا کردن تولیدکنندگان داخلی، افزایش چشمگیر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ترغیب کشاورزان به کاشت بیشتر، دلایل اصلی این بهبود باشد که همگی توسط دولت سیزدهم اتخاذ شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار