در جلسه هم‌اندیشی کارشناسان مشاوره مناطق ۱۹ گانه شهر تهران مطرح شد:

خدمات مشاوره، راهبرد اساسی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در راستای ارتقای بهداشت روان جامعه است

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، ارائه خدمات مشاوره را یکی از راهبردهای اساسی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در راستای  ارتقای سطح بهداشت روان جامعه سالم برشمرد و مشاوره و راهنمایی  را  یک اصل مهم در جریان تعلیم و تربیت عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
خدمات مشاوره، راهبرد اساسی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در راستای ارتقای بهداشت روان جامعه است

جلسه هم‌اندیشی کارشناسان مشاوره مناطق ۱۹ گانه شهر تهران، با محوریت بیان اهمیت مشورت و نقش هسته مشاوره در پیگیری مشکلات دانش آموزان و اولیای آنان، با حضور مسعود تقیانی؛ سرپرست اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی شهر تهران، قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه، علی ولی زاده؛ مدیر سازمان دانش آموزی منطقه و جمعی از کارشناسان مشاور مناطق ۱۹‌ گانه تهران، در تالار مهر فرهنگیان منطقه ۱۴ برگزار شد.

قاسم بیانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴، با بیان اینکه ضرورت مشورت، یک مسئله عقلی است و هر انسان عاقل و خردمندی این ضرورت را درک می کند و هیچ خردمندی خود را از آن بی نیاز نمی داند، در گفت‌وگو با پانا گفت: «اهمیت و ضرورت مشاوره و راهنمایی به عنوان یک اصل مهم در جریان تعلیم و تربیت شناخته می شود. همانطور که بررسی میزان استحکام یک ساختمان باید توسط نظام مهندسی و مشاورین تعیین شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود، قطعا برای پی ریزی، برنامه ریزی و به سازی حساس ترین موجود جهان نیز نیازمند مشاوره هستیم. در این مسیر، جلب اعتماد دانش آموزان و اولیای آنان برای رغبت به مشورت و مراجعه به مشاوران، همدلی، همراهی و هدایت خوب مشاوران را می طلبد.»

وی با تأکید بر اینکه برقراری ارتباط و صحبت کردن یک مشاور خوب و کاربلد با متقاضی، سلامت و آرامش روحی را در دانش آموزان بهبود و افزایش می دهد، افزود: «مشاوران، توانایی اثربخشی در زندگی انسان‌ها را دارند و لازم است دیدگاه مردم نسبت به متقاضیان، روانشناسان و مشاوران تغییر پیدا کند. زیرا برخی فکر می‌کنند هر کسی که متقاضی برقراری ارتباط با روانشناسان و یا مشاوران است، قطعاً در سلامت روحی و روانی دچار مشکل است. ضروری است که این فرهنگ نابجا و اشتباه ترویج پیدا نکند و به فراموشی سپرده شود و لازم است گاهی متقاضیان برای جلوگیری از به‌ وجود آمدن احتمالی مشکلات برای سلامت روان خود به روانشناس و مشاوران روی آورند.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ با اشاره به اینکه مساعدت، همفکری و مشورت در تمام کارها موجب کسب نتیجه خوب در فعالیت ها می شود، خاطر نشان کرد: «اگر فردی در زندگی دچار مشکل کوچکی است، برای جلوگیری از بزرگ‌تر شدن مشکل در سلامت روان و حتی در زندگی او خوب است که به روانشناسان و مشاوران مراجعه کنند. در واقع به کمک‌های این‌ پزشکان در مسائل روحی و روانی، امید داشته باشد. زیرا فرد حتی با یک صحبت در زمان کوتاه مدت می‌تواند از درگیری و گرفتار شدن به مشکلات روحی و روانی در آینده جلوگیری کند.»

وی با اشاره به اینکه مکتب حیات بخش اسلام بر مشورت در کارها تأکید اساسی دارد و اگر علاوه بر اندیشه ها، قلب ها نیز با یکدیگر همدل و همراه شوند طعمِ خدمت به مردم شیرین تر می شود، عنوان کرد: «در اهمیت کار مشاوران ارجمند شهر تهران همین بس که خداوند متعال حتی پیامبر عظیم الشأن اسلام را نیز از مشاوره بی نیاز نکرده است. این در حالی است که همه ما به علم و آگاهی پیامبر (ص) و بی نیازی ایشان به مشاوره با مردم عادی مطلع هستیم. اما این سخن خداوند در قرآن، اهمیت و جایگاه مشورت و مشاوره را در دین اسلام بیان می کند و جملگی ما را، از خودکامگی پیشه کردن باز می دارد.»

بیانی، ویژگی های یک مشاور حرفه ای را شنوای خوب، خوش صحبتی، خوش قلبی و پاسخ خوب دادن، دانست و اذعان کرد: «برقراری رابطه در فرآیند مشاوره امری ضروری است. به‌گونه‌ ای که بدون ایجاد رابطه با درمان‌ جو، تغییر و درمان تا حدودی محال به نظر می‌رسد. در همه مکاتب مشاوره، رابطه درمانی یکی از عوامل تعیین‌کننده و مهم در موفقیت روان‌ درمانی است. تقریباً تمامی نظریه‌ های مشاوره بر برقراری رابطه حسنه با درمان‌جو تأکید داشته‌ اند. در این راستا، نقش مشاوره بسیار مهم است که با روش های مختلف، اعتماد و نظر دانش آموز و اولیای آن را برای مشورت جلب کند و با خوش قلبی و خوش صحبتی برای آنان اعتمادسازی کند.»

وی ضمن تأکید بر اینکه گرایش به مباحث روانشناسی و مشاوره به جهت پیشینه فرهنگی که ممکن است گاه اشتباه هم باشد، کمرنگ‌تر از مباحث جسمی است، اظهار کرد: «شهروندان باید مشاور و روانشناس را یک متخصص و یک یاری‌گر فرض کنند. همان‌طور که وقتی یک فرد برای درمان چشمش به متخصص چشم‌ پزشک رجوع می‌کند، باید این فرهنگ هم نهادینه شود تا مردم بدون دغدغه به مشاور و روانشناس رجوع کنند. این کار لزوم اعتمادسازی و نقش مشاور را برجسته تر می کند. با این که هر انسانی، عقل و درایت و علم مختص به خودش را دارد، اما پیمودن هر مسیری به استاد و راهنما احتیاج دارد و همان طور که وقتی خداوند انسان را خلق کرد و برای کمال او برنامه و هدف تعیین کرد و دستورالعمل‌ های ساده و استادانی که همان پیامبران الهی هستند را به عنوان راهنما قرار داد، وجود و حضور یک راهنما هم در رابطه با روح و روان انسان نیز لازم و ضروری است. در این راستا هر شخصی که با مشاورین به مشورت بنشیند و در مجمع مشورت قرار گیرد، موفق خواهد شد و این کار نشان از اهمیت حرفه مشاوره و مشورت دارد.»

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تصریح کرد: «لازم است که خدمات مرکز مشاوره به بهترین نحو از سوی مرکز ارائه شود و دسترسی به این خدمات برای خانواده ها تسهیل شود. مشاوره استان باید تقویت شود و با استفاده از متخصصین و افراد صاحب‌ نظر در این حوزه در جهت تولید محتواهای علمی، مؤثر و تأثیرگذار برای خانواده ها صورت گیرد. شاید به دلیل گرفتاری های خانواده ها در این دوران، اولیای دانش آموزان برای درمان، به مشاوره مراجعه نکنند. در این صورت ما باید طبیب الدوار برای حل مشکلات آنها پیش قدم شویم و با اعتماد سازی و با انجام این کار خیر، برای خود و خانوادمان باقیات الصالحات به جای گذاریم. این برکات و باقیات الصالحات نه تنها در زندگی من، بلکه در زندگی نسل های آینده ما نیر تأثیر خود را خواهد گذاشت.»

وی در بخشی از صحبت هایش به جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: «جهاد تبیین که یک مبحث بسیار مهم و حیاتی در وضعیت کنونی جامعه است و توسط رهبر معظم انقلاب بسیار روی ترویج و اشاعه آن تأکید شده است، لازم است در مدارس پیاده‌سازی شود. دانش‌آموزان باید منابع و اطلاعات لازم درباره این موضوع را دریافت کنند تا بتوانند مهارت‌های استدلالی و‌ تبیینی و‌ مبانی آموزشی خود را ارتقا دهند و با معرفت کامل در مقابل چالش‌های دشمن قد علم کنند. در این راستا وظیفه قانونی و انسانی ما، مشورت دادن به دیگران در خصوص این موضوع و افزایش امید و اعتماد به نفس به دانش آموزان و جامعه فرهنگیان است.»

بیانی، امید آفرینی و معرفی دستاورد های انقلاب در جهاد تبیین را وظیفه قشر فرهنگی برشمرد و گفت: «امروز انقلاب اسلامی ایران، در همه معادلات منطقه نقش محوری دارد و تک تک ما باید برای جامعه و کشور خودمان نقش آفرین باشیم. گفتمان همه اقشار جامعه به ویژه مشاوران در جهاد تبیین باید امید آفرینی، ایجاد روحیه نشاط، معرفی پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب و در نهایت هدایت و آرام کردن جامعه باشد. با توجه به آسیب‌ های زیادی که در جامعه ایجاد شده، ما در قبال دانش‌آموزان این مرز و بوم در حوزه معنویت و اخلاق، باید احساس مسئولیت کنیم. معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه است. همانطور اخلاق؛ به معنای رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمندان، شجاعت، راستگویی، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکو است.»

وی با بیان اینکه باید باور خود را نسبت به وجود آخرت و اثر گذار بودن ذره ای اعمال نیک در زندگی خود تقویت کنیم، گفت:«امروزه باید این باور را که هر شخصی کاری را با نیتی صادقانه انجام دهد عملش بی نتیجه نخواهد ماند را در بین اقشار مختلف مردم ترویج دهیم. هنگامی که همکاران ما به اداره جهت بازنشستگی مراجعه می کنند، بنده ضمن این موضوع که امسال به نیروهایی مثل شما نیازمند هستم، صادقانه به آنان می گویم که اگر با توجه به نیازمندی اداره نیت خود را صادقانه کرده و یک سال دیگر در آموزش و پرورش خدمت کنید، نتیجه این نیت را در زندگیتان مشاهده خواهید کرد و برای خود باقیات الصالحات ذخیره خواهید کرد. باید به این نکته که صدقه صرفا مادیات نیست توجه داشته باشیم.»

بیانی در پایان ضمن تسلیت مصیبت عظمی خوزستان، از معاونت پرورشی منطقه ۱۴ و کارشناسی مشاوره منطقه تشکر به عمل آورد و بیان کرد: «همیشه باورهای عمیق یک مراجعه‌کننده، راهِ درمان مشکلات او را به شدت هموار می‌سازد. بنابراین بهتر است قبل از آنکه روشِ درمانی خود را آغاز کنیم، باور های او را نسبت به خودمان بیشتر و مطلوب‌تر کنیم. باید پذیرفت که مشکلات، جزء جدایی‌ ناپذیر زندگی بشر است و برای حل آن ها از طریق مشاور اقدام کنیم.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار