محتوای مرتبط با حضرت معصومه (س) در کتاب‌های درسی معرفی شد

تهران (پانا) - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی محتوای مربوط به حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در کتاب‌های درسی را معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
محتوای مرتبط با حضرت معصومه (س) در کتاب‌های درسی معرفی شد

اول ذی القعده مصادف با ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) خواهر گرامی حضرت امام رضا(علیه السلام) امام هشتم شیعیان می‌باشد که مرقد مطهر ایشان در شهرمقدس قم می باشد. این روز بزرگ در تقویم کشورمان با عنوان روز دختر نیز نامگذاری شده که در کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی و درسی با نام «زیارت» به زندگی این سلاله امامت پرداخته شده است.

پرداختن به زندگینامه و معرفی الگوها و اسوه‌های اخلاقی، ملی، مذهبی و ... در محتوای آموزشی بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری است که در نظام تعلیم و تربیت کشورمان تلاش شده این مهم با پرداختن به ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار و سیره و منش ایشان به خوبی مدنظر قرار گیرد. از این رو به‌منظور آگاهی‌بخشی، معرفی الگوهای صدر اسلام، امامان علیه‌السلام و سیره زندگی این بزرگواران، شخصیت‌های شاخص دوران تمدن اسلامی و دوران معاصر؛ کتاب‌های درسی برای گروه‌های سنی مختلف مناسب‌سازی شده است.

زندگی نامه حضرت معصومه(سلام الله علیها)

نام شریف ایشان، فاطمه و مشهورترین لقب ایشان معصومه(سلام الله علیها) است. پدر بزرگوارشان، امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) و مادر مکرمه ایشان حضرت نجمه خاتون (سلام الله علیها) نام دارند. حضرت معصومه (سلام الله علیها) در سال 173 ه .ق.، در دوران خلافت هارون (193 - 170 ه.ق) دیده به جهان می گشاید و تا 6 سالگی در سایه پدر رشد و کمال می یابد و از نظر مقام علمی و کمال روحی به آنجا می رسد که پدرش او را به «فداها أبوها» مدح می کند. سال ها قبل از تولد ایشان امام صادق(ع)درباره مقام و منزلت ایشان چنین فرمودند:"برای خدا حرمی است که آن مکه می باشد و برای رسول خدا (ص) حرمی است که آن مدینه و برای امیرالمومنین(ع) حرمی است که آن کوفه می باشد و برای ما حرمی است که آن قم می باشد. به زودی فرزندی از فرزندان من به نام فاطمه در آن جا دفن می شود؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود". یک سال بعد از هجرت امام رضا(ع) حضرت معصومه (سلام الله علیها) برای دفاع از امامت و ولایت امام رضا(علیه السلام) و به شوق دیدار برادرش به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت نمودند. حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در راه سفر به خراسان مریض شده و دیگر امکان ادامه راه را نداشته و راهی شهر قم شدند؛ زیرا از پدر بزرگوارشان شنیده بودند که شهر قم مرکز شیعیان ما است. مردم شهر قم وقتی خبر حرکت آن حضرت را به شهر قم شنیدند، به استقبال ایشان شتافتند و عده فراوانی از مردم، پیاده و سواره به محضر ایشان رسیدند و در روز 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری شهر قم به قدوم مبارک حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) زینت یافت. ایشان هفده روز در قم زندگی کردند و سرانجام پیش از روشن شدن دیدگان مبارکشان به دیدار برادر، با اندوه فراوان دیده از جهان فرو بستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار