نجمه علمدار:

استرس امتحانات باعث کاهش یادگیری دانش‌آموزان می‌شود

نیشابور (پانا) - مشاور دبیرستان مخدره مرآتی شهرستان نیشابور گفت اضطراب و استرس یکی از دلایل بسیار مهمی است که باعث پایین آمدن عملکرد و یادگیری در دانش‌آموزان می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۳۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
استرس امتحانات باعث کاهش یادگیری دانش‌آموزان می‌شود

نجمه علمدار، مشاور دبیرستان مخدره مرآتی شهرستان نیشابور، در گفت و گو با پانا گفت: «اضطراب امتحان می تواند مثبت یا منفی باشد، در اضطراب مثبت مقدار اضطراب کم است و این طبیعی است که برای هر دانش‌آموزی قبل از امتحان اتفاق بیفتد. اضطراب مثبت امتحان باعث افزایش تلاش دانش‌آموز می‌شود و وجودش برای هر دانش‌آموزی ضروری است.»

وی در ادامه افزود: «گاهی اضطراب امتحان منفی است و آنقدر تاثیرات منفی زیادی دارد که قابل کنترل نیست و موجب از بین رفتن تمرکز هنگام آزمون و درس خواندن می‌شود، همچنین اضطراب منفی باعث افت تحصیلی می شود.»

علمدار همچنین با اشاره به اینکه عوامل ایجاد اضطراب در دوران امتحانات به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: «عوامل بیرونی تحت تاثیر محیط، والدین، دوستان، اقوام و... ایجاد می‌شود. اما اضطراب درونی ریشه در روح، روان و افکار خود فرد دارد.»

مشاور دبیرستان مخدره مرآتی ادامه داد: «از عوامل بیرونی ایجاد اضطراب امتحان می توان به سختگیری شدید والدین، ایجاد ترس و تهدید دانش‌آموزان توسط والدین، مقایسه نادرست والدین دانش‌آموزان با سایر همسالان خود اشاره کرد.»

علمدار تصریح کرد: «گفتن و نوشتن جملات مثبت انگیزشی در شب قبل از امتحان و داشتن افکار مثبت باعث کاهش استرس دانش‌آموز می‌شود. نقش پدر و مادر در این میان بسیار بااهمیت است که استرس را به فرزند منتقل نکنند.»

وی خاطرنشان کرد: «مسلما برنامه‌ریزی درسی در ایام امتحانات با طول سال تحصیلی که دانش‌آموز درس می‌خواند تفاوت دارد و دانش‌آموز با توجه به اینکه دروس پایان یافته است باید به مرور کردن، حفظ کردن و تکرار و تمرین بپردازد.»

علمدار تصریح کرد: «دانش‌آموزان باید در برنامه‌ریزی درسی خود به این نکات مهم توجه داشته باشند. هنگامی درس خواندن را آغاز کنند که از حداکثر انرژی برخوردار هستند، دروسی را که سخت و دشوار است در ابتدای برنامه قرار دهند، دروس شبیه به هم را پشت سر یکدیگر مطالعه نکنند، خواب کافی در شبانه‌روز داشته باشند.»

وی تشریح کرد: «قطعاً آمادگی از گذشته می تواند برای انجام امتحانات تا حد بسیار زیادی میزان استرس دانش‌آموزان را کاهش دهد و باعث می‌شود که استرس کمتری نسبت به طی کردن امتحانات داشته باشند.»

علمدار با اشاره به تغذیه دانش‌آموزان در این ایام یادآور شد:« دانش‌آموزان باید در هنگام امتحانات خوراکی‌هایی با انرژی زیاد و حجم کم استفاده کنند.»

مشاور دبیرستان مخدره مرآتی در پایان گفت: «امیدوار هستیم که دانش‌آموزان در امتحانات پایان ترم خود موفق، پیروز و سربلند باشند.»

دانش‌آموز خبرنگار: یاسمن همتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار