حکیمه علیخانی*

خبرگزاری پانا، جرقه خودباوری را در ذهن دانش‌آموزان روشن کرد

خبرگزاری پانا از جمله تشکلات سازمان دانش‌آموزی است که فرصت کشف و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در زمینه خبرنگاری، گزارشگری، عکاسی و... را فراهم ساخت.

کد مطلب: ۱۲۸۲۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
خبرگزاری پانا، جرقه خودباوری را در ذهن دانش‌آموزان روشن کرد

در طول تاریخ، انسان های همیشه در صحنه ای در جامعه خبرنگاری بودند که در هر شرایطی و هر موقعیتی حاضر می شدند تا بتوانند اتفاقات و اخبار را در سریع ترین زمان به گوش مردم برسانند. از خبرنگارانی که همراه با مدافعان کشور در جبهه جنگ حاضر شدند و از آن موقعیت و شرایط سخت رزمندگان برای اطلاع مردم خبر تهیه کردند؛ تا خبرنگارانی که خطر ابتلا به کرونا را به جان خریدند و در جبهه مقابله با این ویروس در کنار مدافعان سلامت حضور پیدا کردند. شاید اگر آنان نبودند خیلی از ماها، بسیاری از مفاخر را نمی شناختیم و جامعه از ایثار و فداکاری بسیاری از انسان های فداکار و ایثارگر بی خبر می ماند. بنابراین پشت بسیاری از اتفاقات بزرگ مطرح شده در جهان و افراد معروف، خبرنگارانی هستند که با قلم خود آنها را رسانه ای کردند.

قلم یک خبرنگار، راوی حقایق جامعه است. بنابراین کسی که پا در عرصه خبر می گذارد صرفا نباید عنوان خبرنگاری را یدک بکشد. بلکه برای انجام رسالت خود که همان حقیقت نگاری است می بایست جوهر قلم خود را با صداقت آمیخته کند و حقایق جامعه را همانطور که هست بدون تحریف و دستکاری برای مردم روایت کند تا بتواند اعتماد آنها را نسبت به کار خود جلب کند.

دقیقا بیست سال پیش در پنجمین روز از خردادماه ،خشت های بنای خبرگزاری پانا روی هم گذاشته شد و این خبرگزاری تأسیس شد. خبرگزاری که تفاوتش با دیگر خبرگزاری ها،خبرنگاران آن بودند که از قشر دانش آموز انتخاب شده بودند.

خبرگزاری پانا در این دو دهه خبرنگارانی را تحویل جامعه داده است که اگر چه سنشان کم است اما با همین سن کم اخبار زیاد و پرمحتوایی را مخابره کرده اند.

خبرگزاری پانا،جرقه خودباوری را در ذهن دانش آموزان روشن کرد. به آنها این اطمینان خاطر را داد که در عرصه خبر و نویسندگی مهارت دارند و با آموزش اصول خبرنگاری و خبرنویسی به دانش آموزان به تکامل استعدادشان کمک کرد و آنها را به این باور رساند که می توانند همین استعدادها را به راهی برای موفقیت خود تبدیل کنند.

خبرگزاری پانا، ما دانش آموزان را در برقراری روابط اجتماعی با افراد و گروه های مختلف جامعه یاری کرد. به ما این جسارت را بخشید تا پا روی خجالت خود بگذاریم و حضوری پررنگ تر در جامعه داشته باشیم. همچنین اعتماد به نفس و فن بیان ما در مواجهه با افراد دیگر را تقویت کرد.

در این خبرگزاری با دانش آموزانی مواجه شدم که خواسته ها و مطالبات دانش آموزان دیگر را به بهترین شکل ممکن به تحریر در آورده بودند. بسیاری از آنها پای درد دل مردم نشستند و صدای آنها در بیان مشکلاتشان شدند. از کوچک ترین اتفاقات و برنامه ها برای نوشتن خبر ایده گرفتند. از ایثار و فداکاری معلمان سرزمینشان نوشتند از دانش آموزان مستعدی سخن گفتند که استعدادهای آنها پشت در شکوفا شدن، جا مانده بود. هزاران نوع خبر دیگر که همه آنها نشان می دهد ؛حس مطالبه گری و دغدغه مندی در وجود این دانش آموزان برانگیخته شده و آنها نسبت به مسائل اطراف کنجکاوتر شده اند و این موضوع حس مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی آنها را تقویت می کند و مطمئناً در آینده هم می توانند به عنوان مسئولان این کشور با همین حس دغدغه مندی و مطالبه گری،دیدی تحلیل گرانه نسبت به مسائل مختلف داشته باشند و جامعه را به پیشرفت برسانند.

خبرگزاری پانا به یک راه مواصلاتی برای دانش آموزان کشور به خصوص دانش آموزان عضو تشکلات دانش آموزی تبدیل شد و آنها را با هم آشنا ساخت تا در یک فضای رفاقتی صحیح با همکاری،تعامل و مصاحبه با همدیگر و مسئولان به انعکاس اخبار جامعه دانش آموزی و آموزش و پرورش بپردازند و در نتیجه گامی را در جهت حل مشکلات آنها بردارند.

من به شخصه از اینکه در این خبرگزاری مشغول به فعالیت هستم بسیار خوشحالم و به شغل خبرنگاری علاقه بسیاری دارم و در آینده هم این کار را ادامه خواهم داد.

از سازمان دانش آموزی به جهت فراهم کردن این بستر برای دانش آموزان و بروز استعداد آنها در حرفه خبر کمال تقدیر و تشکر را دارم. امیداوارم زمینه های لازم برای کشف و شکوفایی استعداد دانش آموزان در عرصه های دیگر هم فراهم شود و شاهد اخبار خوبی در این خبرگزاری باشیم.

سالروز تاسیس خبرگزاری پانا بر همه دانش آموز خبرنگاران پانا، عوامل و مسئولان این خبرگزاری مبارک باد.

دانش‌آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار