راهکارهای خانگی برای درمان اثرات مسمومیت غذایی

تهران (پانا) - یک روش برای درمان خانگی مسمومیت مصرف مایعات است. زیرا به مقابله با اثرات منفی مسمومیت غذایی کمک زیادی می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای خانگی برای درمان اثرات مسمومیت غذایی

به گزارش بهداشت نیوز، اغلب افراد مسمومیت و حالت تهوع را برای یک بار هم که شده، در زندگی خود تجربه می‌کنند. مصرف غذاهای مانده، آب آشامیدنی آلوده، غذاهای آلوده به مواد شیمیایی و یا پرخوری از جمله دلایل ابتلا به مسمومیت است. همچنین کمبود مواد معدنی نظیر سدیم، پتاسیم و کلسیم هم باعث ابتلا به این عارضه می‌شود.

مسمومیت غذایی با علائمی مثل اسهال، استفراغ، ناراحتی معده و گاهی هم سردرد همراه است. به طوری که تا خالی نشدن معده قادر به خوردن هیچ غذا یا نوشیدنی نیستید. شما می‌توانید بدون مراجعه به پزشک و با روش‌های خانگی هم این مشکل را برطرف کنید. البته به شرط اینکه مسمومیت شدید نباشد. روش‌های برطرف کردن مسمومیت غذا با روش‌های خانگی عبارتند از:

بدن را هیدراته کنید

یک روش برای درمان خانگی مسمومیت مصرف مایعات است. زیرا به مقابله با اثرات منفی مسمومیت غذایی کمک زیادی می‌کند. اسهال و استفراغ می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. مکیدن تکه‌های یخ و خوردن جرعه‌های کوچک آب می‌تواند نقطه شروع خوبی برای برطرف کردن مسمومیت باشد.

البته بهترین راه مصرف نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت است. این نوشیدنی‌ها بهترین راه برای جلوگیری از کمبود آب در این مدت است. همچنین نوشابه‌های گازدار غیرکافئین‌دار، چای بدون کافئین و آب مرغ و سبزیجات هم می‌تواند کم آبی بدن را برطرف کند.

غذای نرم بخورید

برای مسمومیت غذایی و درمان خانگی بهتر است به سراغ غذاهایی بروید که هضم آن برای معده ساده باشد. غذاهای نرم، کم چرب و با کمی فیبر می‌تواند در این زمان مفید باشد. هر چند که میلی برای خوردن غذا ندارید، اما ممکن است مسمومیت تا چندین روز طول بکشد و در این زمان هم نمی‌توانید بدن را بدون غذا بگذارید. بهتر است از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید.

غذاهایی که معده قادر به هضم آنهاست عبارتند از: موز، غلات، سفیده تخم مرغ، عسل، بلغور جو دوسر، ژلاتین، سیب زمینی کبابی، کره بادام زمینی، برنج، نان تست و سیب.

دمنوش زنجبیل بخورید

یک راه برای درمان خانگی مسمومیت و حالت تهوع نوشیدن دمنوش‌هایی است که به تسکین معده کمک می‌کنند. برای این کار بهتر است یک فنجان چای زنجبیل مصرف کنید. بهتر است تا بدست آوردن کامل سلامتی، روزانه یک فنجان چای زنجبیل را میل کنید.

خوردن ماست و پودر بلوط

برای درمان مسمومیت غذایی بعد از چند ساعت بهترین راه مصرف ماست است. این ماده غذایی به پاکسازی دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود از شر باکتری‌های مضر خلاص شوید. اگر ماست را با کمی پونه یا نعناع خشک ترکیب کنید، تاثیر بیشتری در درمان مسمومیت غذایی دارد. اگر مسمومیت با معده درد شدید همراه است، یک فنجان ماست را با یک قاشق غذاخوری پودر بلوط ترکیب کرده و بخورید. این ترکیب در تسکین معده مثل یک مسکن قوی عمل می‌کند. در عین حال باعث خروج دفع مواد غذایی سمی از بدن هم می‌شود.

مسمومیت غذایی با کنسرو ماهی

ماهی و کنسرو ماهی از جمله غذاهایی هستند که خیلی زود باعث مسمومیت می‌شوند. خوردن ماهی مانده، نپخته و خام خیلی زود باعث مسمومیت می‌شود. از سوی دیگر کسانی که طبع سرد دارند، خیلی سریع‌تر از دیگران دچار مسمومیت غذایی با ماهی می‌شوند. برای درمان چنین مسمومیتی باید مواردی را که گفته شد، انجام دهید. در موارد شدید برای درمان مسمومیت غذایی با ماهی حتما به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی مهم زمان مسمومیت غذایی

در کنار درمان خانگی مسمومیتو حالت تهوع باید چند نکته را هم مدنظر قرار دهید:

از مسواک زدن بالافاصله بعد از استفراغ خودداری کنید. زیرا اسید معده به مینای دندان آسیب می‌زند و مسواک زدن بلافاصله بعد از استفراغ باعث پوسیدگی و فرسایش بیشتر دندان‌ها می‌شود. بهتر است دندان‌ها را با آب بشویید.

بعد از استفراغ باید به حمام بروید. زیرا به پاکسازی بدن از باکتری‌های مضر کمک زیادی می‌کند.

استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا باعث برگشتن بدن به حالت نرمال می‌شود.

از خوردن نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار خودداری کنید. غذاهای ادویه‌دار و سرشار از فیبر را هم کنار بگذارید. محصولات لبنی، غذاهای چرب و سرخ شده هم نخورید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دلیل مسموم شدن مصرف میوه و سبزیجات نشسته، غذای مانده و یا گوشت نپخته و خام است، می‌توانید در منزل آن را درمان کنید. اما اگر به مسمومیت دارویی مبتلا شده باشید، مراجعه به پزشک الزامی است. البته در مواردی هم که دچار مسمومیت غذایی شدید، نباید به طور خودسرانه دارو مصرف کنید. روش‌های گفته شده در بالا بدون ضرر هستند. اگر بعد از ۲۴ ساعت وضعیت جسمی شما رو به بهبودی نرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در مورد کودکان و زنان باردار توصیه می‌کنیم برای درمان مسمومیت غذایی و حالت تهوع حتما به پزشک مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار