فرشته مرادی: جامعه هدف خبرگزاری پانا دانش‌آموزان هستند

اسلامشهر (پانا) - مدیرعامل خبرگزاری پانا معتقد است که جامعه هدف خبرگزاری پانا دانش‌آموزان هستند و خبرگزاری پانا در سال‌های اخیر تلاش خود را برای ارتقا و افزایش مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به کار گرفته است.

کد مطلب: ۱۲۸۱۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
فرشته مرادی: جامعه هدف خبرگزاری پانا دانش‌آموزان هستند

فرشته مرادی، مدیرعامل خبرگزاری پانا بیش از 17 سال است که در عرصه رسانه‌های مکتوب و برخط فعالیت می‌کند. او دانش‌آموخته رشته علوم ارتباطات ‌و هم‌اکنون دانشجوی دکتری این رشته است‌. مرادی در رسانه‌های بسیاری فعالیت کرده و تاکنون برنده سه جایزه در حوزه گزارش‌نویسی شده است. او با عشق از خبر و خبرنگاری یاد می‌کند و روزنامه‌نگاری با زندگی‌اش عجین شده است. در آستانه سالروز تاسیس خبرگزاری پانا با او که بیش از ١٠ سال در این خبرگزاری مشغول به کار است به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در پی می‌آید:

مرادی با اشاره به انگیزه ورودش به حرفه خبرنگاری به پانا گفت: «در زمان نوجوانی‌ام هفته‌نامه‌ها را دنبال می‌کردم البته باید اشاره کنم که در آن زمان هفته‌نامه، مجله و روزنامه همچون سال‌های اخیر در دسترس نبود، مضاف بر اینکه در شهرستان کوچک محل سکونت من رسانه‌های مکتوب تنوع زیادی نداشتند. با این وجود هر آنچه که از جنس مطبوعات به دستم می‌رسید را می‌خواندم و دنبال می‌کردم‌.»

وی افزود: «در ابتدای تحصیل دانشگاهی در رشته ریاضی تحصیل کردم ولی پس از ورود به عرصه خبر و علاقه‌مندی به این حرفه، وارد دانشکده خبر شدم تا به صورت آکادمیک هم در این عرصه آموزش‌های لازم را فرا بگیرم.»

خبرگزاری پانا با حمایت سازمان دانش‌آموزی و همکاران خوب و وجود دانش‌آموزان با استعداد فراوان، مانند خانه‌ای امن و مطمئن برای خبرنگاران شاغل در مجموعه است

حضور در خبرگزاری پانا

مدیرعامل خبرگزاری پانا در رابطه با چرایی انتخاب خبرگزاری پانا برای استمرار فعالیت رسانه‌ای خود گفت: «‌عموما روزنامه‌نگاران به دلیل کسب تجربه و تفاوت سطح رسانه‌ها موقعیت‌های شغلی متفاوتی را تجربه می‌کنند و من هم از این مسئله مستثنی نبودم. در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های مختلفی کار کردم اما با حضور و فعالیت در خبرگزاری پانا دریافتم که این تحریریه شبیه یک خانواده است. خبرگزاری پانا با حمایت سازمان دانش‌آموزی و همکاران خوب و وجود دانش‌آموزان با استعداد فراوان، مانند خانه‌ای امن و مطمئن برای خبرنگاران شاغل در مجموعه است.»

وی ادامه داد: «‌از سال ۱۳۹۰ وارد خبرگزاری پانا شدم. پانا تنها خبرگزاری دانش‌آموزی کشور است و عملا در دو بخش مختلف حرفه‌ای و آموزشی که متعلق به دانش‌آموز‌ خبرنگاران می‌باشد در حال فعالیت است.»

آموزش دانش‌آموز‌ خبرنگاران پانا

مرادی تأکید کرد: «نکته قابل توجه در موضوع آموزشی در خبرگزاری پانا تربیت دانش‌آموزانی است که به حرفه خبرنگاری علاقه‌مند هستند. به همین دلیل آموزش‌هایی با توجه به سند تحول بنیادین که سند بالا دستی ما محسوب می‌شود در این زمینه برای دانش‌آموزان داوطلب حرفه خبرنگاری در نظر گرفته شده و در حال انجام است‌.»

وی افزود: «طبق بسته تحولی که ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار دارد؛ دوره آموزشی در سال 99 برای 260 نیروی فرهنگی پانا که علاقه‌مند و فعال در حوزه خبر بودند برگزار شد. سپس این افراد در حوزه خبر، مصاحبه و گزارش به دانش‌آموزان علاقه‌مند به حرفه خبرنگاری مهارت‌های لازم را آموزش می‌دهند. در بهمن همان سال نیز 500 دانش‌آموز از مراکز استان‌ها در دوره آموزش خبرنگاری شرکت و توسط مدرسین مربوطه آموزش‌های لازم را کسب کردند.»

مرادی تصریح کرد: «در اردیبهشت 1400 بیش از 6 هزار دانش‌آموز خبرنگار در دروه‌های خبرنگاری شرکت کردند و در آبان همان سال نیز 290 مدرس کشوری مهارت‌های تکمیلی در حوزه تدریس آموزش خبرنگاری را فرا گرفتند و در نهایت در بهمن 1400 نیز 54 هزار دانش‌آموز خبرنگار از سراسر کشور در دوره‌های آموزشی شرکت و آموزش‌های لازم را کسب کردند‌. در حال حاضر نیز این آموزش‌ها ادامه دارد و بناست در افق 1404 به‌ازای هر مدرسه یک دانش‌آموز خبرنگار فعال وجود داشته باشد. به عبارتی 110 هزار دانش‌آموز خبرنگار در سراسر کشور به این مهارت مسلط خواهند شد.»

هدف از آموزش دانش‌آموزان برای کسب مهارت خبرنگاری ‌ایجاد انگیزه، افزایش اعتماد به نفس و آموزش مهارت‌های اجتماعی و فردی و تقویت روحیه مطالبه‌گری و پرسشگری است

مدیرعامل خبرگزاری پانا ادامه داد: «‌در سال جاری نیز برنامه‌هایی به منظور تعمیق بخشی به آموزش‌ها و کیفی‌سازی آنها در نظر گرفته شده است و بناست دوره تکمیلی برای این 60 هزار دانش‌آموز برگزار شود. البته به منظور ارتقای سطح آموزش‌ها مبحث سواد رسانه‌ای را که از ضروریات روز برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود را هم به آموزش‌های فوق اضافه خواهیم کرد و هم اکنون نیز در پویش‌هایی که خبرگزاری پانا و سازمان دانش‌آموزی کشور راه‌اندازی می‌کنند دانش‌آموز‌ خبرنگاران پانا به صورت فعالانه با تولید خبر، مصاحبه و مدیا مشارکت حداکثری دارند.»

مرادی هدف از آموزش دانش‌آموزان برای کسب مهارت خبرنگاری را ایجاد انگیزه، افزایش اعتماد به نفس و آموزش مهارت‌های اجتماعی و فردی، تقویت روحیه مطالبه‌گری و پرسشگری برشمرد.

وی افزود: «من به عنوان مدیرعامل پانا و یک ژورنالیست موظف هستم آورده‌ای برای این مجموعه داشته باشم. یکی از آورده‌های من اهتمام جدی به آموزش دانش‌آموزخبرنگاران است. قطعا‌ دانش‌آموزی که در یک حرفه مهارت داشته باشد از دانش‌آموزی که فقط تحصیل می‌کند؛ موفق‌تر خواهد بود. هر اندازه که دانش‌آموزان در سنین پایین مهارت بیاموزند در آینده زندگی بهتری خواهند داشت.»

خبرگزاری پانا متعلق به دانش‌آموز‌ خبرنگاران است و خانه آنهاست

برنامه‌های آینده پانا

م دیرعامل پانا با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی خبرگزاری پانا تصریح کرد: «برنامه‌های بسیاری جهت بهتر شدن و پیشرفت خبرگزاری پانا در دستور کار قرار دارد‌. یکی از برنامه‌ها اجرای مجدد دوره‌ها و برگزاری دوره‌های آموزش انواع خبر و سواد رسانه‌ای است. چراکه آموزش قرار نیست هیچ گاه به اتمام برسد و ما همیشه باید برای آموزش آماده باشیم.»

وی با اشاره به رشد فعالیت دانش‌آموز‌خبرنگاران افزود: «در ۱۰ سال اخیر کمتر شاهد بودم که خبر یا گزارش دانش‌آموز‌ خبرنگاران در اسلایدر خبرگزاری قرار بگیرد اما در سه سال اخیر بارها دیده شد که اخبار دانش‌آموزخبرنگاران در اسلایدر خبرگزاری پانا جانمایی شده است. بدون شک این امر حکایت از رشد مهارت‌های خبرنگاری دانش‌آموزان دارد. هدف ما ارتقای خبرگزاری پانا و مهارت‌آموزی در سطح پیشرفته به دانش‌آموز‌ خبرنگاران پانا است. خبرگزاری پانا متعلق به دانش‌آموز‌ خبرنگاران است و خانه آنهاست.»

فرشته مرادی اظهار کرد: «بسیار خوشحالم که امروز با دانش‌آموز‌خبرنگاری مصاحبه کردم که در مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل است و برای من جای شکرگزاری دارد که تلاش‌های همکارانم در سه سال اخیر بی‌نتیجه نبوده و یکی از ۶۰هزار دانش‌آموزی که طی سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ آموزش خبرنگاری دیده است، خوب مصاحبه می‌کند و به مهارت خبرنگاری تسلط لازم را پیدا کرده است.»

دانش‌آموز خبرنگار: هدیه اوصالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار