مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی:

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

تهران (پانا) - مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه متصل‌نبودن اطلاعات کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان شده است، بهترین راه شناسایی فقرا را پایگاه مدرسه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

سلسله نشست‌های فقر چندبعدی و سیاست‌های فقرزدایی با موضوع فقر آموزشی در ایران با حضور هادی موسوی نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی و با همکاری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه برگزار شد.
فقر آموزشی منجر به فقر درآمدی می‌شود

در این نشست موسوی نیک با بیان ابعاد مختلف فقر گفت: «با وجود شرایط اقتصادی و اهمیت فقر درآمدی نباید در این میان فقر آموزشی فراموش شود زیرا منجر به فقر درآمدی هم خواهد شد.»

کیفیت آموزشی به عوامل بیرون از مدرسه بستگی دارد

موسوی نیک اظهار کرد: «فاز اول توسعه آموزشی خوب طی شده و به طور نسبی در دسترسی آموزشی به کیفیت‌های خوبی رسیده‌ایم اما وقتی صحبت از کیفیت می‌شود باید بیشتر کار شود که این موضوع به عوامل بیرون مدرسه مثل خانواده و عوامل درون مدرسه بستگی دارد.»

بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه راحت نیست

موسوی نیک سه پیشنهاد مطرح کرد و افزود: «نباید آموزش محدود به مدرسه شود. اینکه کودکان در خانواده به لحاظ رفاهی چه وضعیتی دارند، روی آموزش و تداوم فقر اثر دارد. وقتی کودکان بازمانده از تحصیل رصد می‌شوند به خانواده کودک می‌رسیم. پس شرایط خانواده مهم است و نکته دوم این است که بازگرداندن بچه‌هایی که بازمانده هستند، راحت نیست و نکته سوم این است که کودکانی داریم که در مدرسه حضور دارند اما شرایط بهتری از کودکان بازمانده از تحصیل ندارند و باید قبل از ترک مدرسه حمایت لازم انجام شود و این حمایت ها لزوما آموزشی نیست.»

مدرسه درگاه ورود به جامعه است

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی عنوان کرد: «اساسا مدرسه درگاه ورود به جامعه است و این موضوع باید جدی گرفته شود.»

وی با اشاره به طرحی که در حوزه رفاه وزارت تعاون در حال انجام است، گفت: همه جا سمن‌ها و نهادهای مردمی فعال‌اند و در قالب طرحی بصورت پایلوت در چند شهرستان از معلمین خواستیم کمک کنند و نتیجه این شد که کمک معلم‌ها خروجی بسیار بهتر و موثرتری داشت و از این جهت مدرسه نه تنها در بحث آموزش، بلکه در موضوع رفاهی و حمایت از دانش آموز و خانواده موثرتر عمل می کنند.»

وی افزود: «درواقع مدارس نه فقط در آموزش بلکه در موضوعات حمایت اجتماعی می‌توانند محور باشند.»

لینک نبودن کدملی و کدپستی معضلی برای شناسایی نیازمندان است

مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی درباره کمکی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع بازماندگی تحصیلی می‌تواند داشته باشد، گفت: «وزارت تعاون می‌تواند اعلام کند کدام مدارس دچار فقر هستند تا موضوع بازماندگی از تحصیل را بهتر مدیریت کرد و این مهم حتی شناسایی نیازمندان را دقیق‌تر می‌کند. ازآنجایی که کد پستی با کد ملی لینک نیست و از این جهت بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌ها صرف پیدا کردن دانش‌آموز بازمانده می‌شود. مدرسه از این جهت بهترین مسیر برای شناسایی نیازمندان است. اینکه کودکان به مدرسه بر نمی‌گردند به دلیل شناسایی سخت این افراد است. همچنین از آنجایی که این کودکان خدماتی به خانواده ارایه می‌کنند، برگرداندن‌شان سخت می‌شود.»

وی اظهار کرد: «عوامل خارج از مدرسه بر عملکرد دانش‌آموز موثر است که باید در حوزه عدالت آموزشی جدی گرفته شود.»

در ادامه این نشست به مسایلی مانند پرداختن به موضوع آموزش در سطح پایین‌تر از استان، مسئله کنکور سراسری، بررسی وضعیت اتباع و دلایل عدم جذب بازماندگان از تحصیل و استفاده نکردن از داده‌های آماری پرداخته شد.

همچنین درباره اهمیت نابرابری آموزشی نسبت به فقر آموزشی و چالش خصوصی و پولی شدن آموزش، فقر پولی کودکان و مقایسه شاخص‌ها با مناطق و همکاری آموزش و پرورش با نهادهای حمایتی صحبت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار