پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۹۳۱ طرح تعاونی

تهران (پانا) - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که تاکنون به ۹۳۱ طرح نزدیک به یک هزار میلیارد تومان از طریق بانک توسعه تعاون تسهیلات پرداخت شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۱۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۹۳۱ طرح تعاونی

به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست امضای تفاهم‌نامه میان معاونت امور تعاون و بنیاد علوی با بیان اینکه حدود ۹۷ هزار تعاونی روستایی وجود دارد، افزود: از این تعداد تعاونی ۵ هزار و ۳۵۸ تعاونی در سامانه کارا برای گرفتن تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون به ۹۳۱ طرح نزدیک به یک‌ هزار میلیارد تومان از طریق بانک توسعه تعاون تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه حدود هزار و ۷۵ میلیون تومان بصورت میانگین تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شده است، ادامه داد: یعنی هر تعاونی توانسته حدود یک میلیارد تومان در مسایل روستایی فعالیت کند و تقریباً در حوزه اشتغال پایدار روستایی، سهم تعاونی‌ها حدود ۷ درصد می‌باشد، که از یک و نیم میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی از محل بازپرداخت آنها در حال انجام بوده، ۷ درصد سهم بخش تعاون است.

معاون امور تعاون تصریح کرد: البته ما معتقدیم اگر بخواهیم ۲۵ درصد سهم تولید ناخالص ملی را داشته باشیم باید بتوانیم این ۷ درصد را به ۲۵ درصد افزایش دهیم و دستور رهبر معظم انقلاب در قالب برنامه پنجم توسعه را محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد علوی جزو دستگاه‌هایی است که می‌توان به جرأت گفت که در مدل محرومیت‌زدایی صاحب حرف است، تصریح کرد: این بنیاد کار مطالعاتی و محرومیت‌زدایی را از شهرستان قلعه‌گنج شروع کرد و تا ۵۲ منطقه دامنه خدمت‌رسانی خود را گسترش داده است، بنابراین تقریباً در کشور مدلی وجود ندارد که بتواند در شهرستان‌های محروم این‌گونه کار انجام دهد.

مسکنی با اشاره به اینکه نوار زاگرسی به عنوان منطقه محروم در کشور مشخص شده است، تصریح کرد: امروز در تعاون بستر حقوقی برای اشتغال مردم فراهم شده تا بتوانیم بخش‌هایی را که در محرومیت قرار دارد از بین ببریم.

وی ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم‌نامه بتوانیم با کمک نیروهای جهادی اقتصاد روستا را متحول کرده و آنچه شایسته مردم روستایی هست را ایجاد کنیم.

معاون امور تعاون وزارت مردم همچنین با اشاره به طرح اقتصادی دولت برای آزادسازی یارانه‌ها گفت: این طرح فضا را برای رقابت سالم در کشور فراهم کرده و در روستاها نیز رقابت بدون رانت ایجاد شده است که امیدواریم از این مسیر بتوانیم بهره کافی ببریم.

«وحید خاوه‌ای» مدیرعامل بنیاد علوی نیز در این مراسم با بیان اینکه موضوع تعاون، همگرایی و مشارکت حلقه‌ای مفقوده است که بسیاری از مناسبات اقتصادی بخصوص در روستاها را تحت تأثیر داده، اظهار کرد: روستائیان انسان‌های بسیار زحمت‌کشی هستند اما چون فضا برای آموزش و کارگروهی آنها فراهم نبوده، توان کامل خود را نمی‌توانند عرضه کنند و محصولات خود را به حداقل قیمت می‌فروشند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل تعداد بسیاری از این افراد وارد چرخه فقر می‌شوند که دولت باید به روش‌های دیگری به آنها کمک کند.

خاوه‌ای با بیان اینکه می‌توان با باورمندی مردم روستائیان را در کنار هم قرار داد، خاطر‌نشان کرد: در بنیاد علوی این کار را انجام داده‌ایم و از ۵۰ منطقه‌ای که ذکر شد، زمینه‌سازی مناسب شده و افراد آموزش دیده‌اند و آماده فعالیت هماهنگ و کارِ گروهی هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما برنامه مناسبی در اختیار این افراد قرار دهیم یک هم‌افزایی مناسبی میان آنها ایجاد می‌شود و می‌توانند کارِ گروهی بسیار خوبی انجام دهند.

وی افزود: این ظرفیت در تعاونی‌ها وجود دارد که از جهت مادی و معنوی افراد را پشتیبانی کنند و محصولاتی در تعاونی‌ها تولید شود که برای آنها ارزش افزوده داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد علوی با بیان اینکه روستائیان بخصوص در نقاط کویری می‌توانند در حول موضوع آب همکاری کنند، گفت: قنوات سرمایه کشور هستند و روستائیان باید بتوانند از ثروت خود یعنی آب نگهداری کنند و استفاده مناسب داشته باشند، در قالب کارگروه دامداری و کشاورزی، دسترسی بهتری به بازار کار می‌توانند داشته باشند.

وی با بیان اینکه در اطراف این ۱۵ منطقه، فضا و امکان مناسبی ایجاد شده است، گفت: ما آمادگی تأسیس تعاونی در این مناطق را داریم و به همین دلیل زمینه آماده شده و خواستار پشتیبانی حقوقی از سوی معاونت تعاون در این زمینه هستیم و بخشی از منابع مالی را نیز متقبل می‌شویم که وارد توانمندسازی افراد در این زمینه شویم.

خاوه‌ای تصریح کرد: امیدواریم با همکاری بخش تعاون به نتیجه مثبت و خوبی در این زمینه رسیده و زمینه‌ساز همکاری‌های مؤثری در آینده باشیم.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت امور تعاون و بنیاد علوی در زمینه محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی‌(روستا تعاون) به امضاء رسید.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه همکاری میان بخش تعاون و بنیاد علوی برای توسعه آموزش و همکاری‌های گروهی در مناطق محروم به ویژه اشتغال در این مناطق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار