عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

نهادهایی که تصمیمات آن‌ها در زندگی مردم تأثیرگذار است، باید شفاف شوند

با تصویب طرح شفافیت، بسیاری از حیاط خلوت‌هایی که برخی به آن ورود نمی‌کردند، از بین خواهد رفت/ نمایندگان مجلس برای دریافت پروانه وکالت در آزمون شرکت می‌کنند/ پیشنهاد پخش مستقیم مذاکرات هیات رئیسه مجلس تصویب نشد

تهران (پانا) - عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت نهادهایی که تصمیمات آن‌ها در زندگی مردم تأثیرگذار است، با حفظ محرمانگی و امنیتی، باید شفاف شوند.

کد مطلب: ۱۲۸۰۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نهادهایی که تصمیمات آن‌ها در زندگی مردم تأثیرگذار است، باید شفاف شوند

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه، اظهار کرد: «شفافیت یکی از موضوعاتی است که همه از آن استقبال می‌کنند مخصوصاً در مواردی که تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در زندگی مردم تأثیر مستقیم داشته باشد. مجلس فراتر از آنچه که مدنظر بود، طرح خوبی را به سرانجام رساند. البته بحث شفافیت از سال گذشته در مجلس مطرح بود اما مصوب نشد و این عدم تصویب به این معنا نبود که نمایندگان با آن مخالف باشند، اما چون دو سوم رأی می‌خواست، آراء لازم را کسب نکرد.»

وی افزود: «امروز برای مردم مهم است که در دولت چه تصمیماتی اتخاذ می‌شود. چون قوانین مجلس که موافق شفافیتش هستیم، بلند‌مدت است و ممکن است برخی از این مصوبات چند سال زمان ببرد تا در زندگی مردم تأثیر داشته باشد اما آیین‌نامه‌های دستگاه‌های اجرای از فردا تصویب آن، یکسری بار حقوقی و منافع و احتمالات ایجاد اشکال برای مردم می‌شود.»

این عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه تصمیمات قوه قضاییه نیز شفاف خواهد شد، گفت: «نهادهای تأثیرگذار که تصمیمات آن‌ها در زندگی مردم اثر دارد، با حفظ محرمانگی و امنیتی، باید شفاف شوند. موضوعات امنیتی که با منافع عمومی و امنیت کشور در ارتباط است، باید محرمانه بمانند چون شاهد بودیم در طول ۴۰ سال اخیر برخی از غربی‌ها به اسم بازدید، اسرار دانشمندان ما را افشا کردند و موجب ترور و به شهادت رسیدن برخی از دانشمندان ما شدند. بنابراین موضوعات این چنینی باید لحاظ شود تا در بلند‌مدت موجب سوءاستفاده قرار نگیرد.»

وی ادامه داد: «تصویب طرح شفافیت قوای سه‌گانه نشان داد که بسیاری از حیاط خلوت‌هایی که برخی به آن ورود نمی‌کردند، از بین خواهد رفت. به عنوان مثال قانون رفع موانع تولید که انحصاری را برای برخی از صنوف ایجاد می‌کرد یا ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته پزشکی و اعطای پروانه وکالت ساماندهی شود. مجلس این کار را از خود شروع کرد و مصوب کردیم که اگر بناست وکالتی صورت بگیرد، نمایندگان مجلس از آن نباید مستثنی باشند و باید در آزمون شرکت کنند و این مصوبه در شورای نگهبان در حال بررسی است.»

یوسفی در خصوص شفافیت مصوبات هیأت رئیسه مجلس نیز بیان کرد: «پیشنهادی مطرح شده بود مبنی بر اینکه مذاکرات هیأت رئیسه به صورت مستقیم پخش شود که این طرح نیز نصف به علاوه یک رأی را آورد اما چون دو سوم آراء لازم بود، تصویب نشد. بنده از موافقین این موضوع بودم چون ما موضوع مخفی نداریم و امروز نیز برخی از مصوبات هیأت رئیسه ابلاغ می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار