افزایش حجم ذخیره آب در ۵۲ سد استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت بدنبال بارش‌های اخیر حجم ذخیره آب در ۵۲ سد استان افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۲۷۹۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش حجم ذخیره آب در ۵۲ سد استان اردبیل

نبی‌اله پاسبان عیسی لو، مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اعلام این خبر افزود: در مجموع میزان ورودی آب در این سدها ۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به فرونشست زمین در دشت اردبیل تاکید کرد: در این دشت بدلیل افت سطح آب زیرزمینی احتمال بروز این پدیده جدی است که باید پیشگیری‌های لازم بعمل آید.

به گفته مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، فرونشست را با توقف افت سطح آب یا به همراه اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی می‌توان متوقف تا از تحکیم باقیمانده لایه جلوگیری کرد.

پاسبان عیسی لو ادامه داد: البته حتی اگر سطح آب زیرزمینی به سطح قبل از فرو نشست برگردانده شود سطح زمین بطورکامل به حالت اولیه برنخواهند گشت و تورم ایجاد شده برابر فرونشست نخواهد بود.

وی تصریح کرد: افت ناموزن سطح آب زیر زمینی، متغیر بودن ضخامت لایه‌های تراکم پذیر باعث فرو نشست ناموزن سطح زمینی می‌شود که در این صورت شکاف‌هایی در پوسته زمین بوجود می‌آید.

به گفته مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، برای جلوگیری از تبعات منفی افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور شورای عالی آب، طرح‌ های ۱۵ گانه‌ای را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تصویب کرده که در تمام دشت‌ها از جمله دشت اردبیل اجرا می‌شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیر زمینی در یک افق ۲۰ ساله به این مشکل ملی فائق گشت.

پاسبان عیسی لوبیان کرد: از مهم ترین این طرح‌ها می توان به انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاهها، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی، تغییر الگوی کشت فعلی به الگوی کم آب در دشت ها و پایش فرونش دشت‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار