قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور:

تحول در نظام تعلیم و تربیت مستلزم برخورداری از یک راهبرد است

هرمزگان(پانا) - قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در گردهمایی معاونان آموزش و پرورش استان‌ها که در هرمزگان برگزار شد گفت تحول در نظام تعلیم و تربیت مستلزم برخورداری از یک راهبرد است.

کد مطلب: ۱۲۷۹۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد
تحول در نظام تعلیم و تربیت مستلزم برخورداری از یک راهبرد است

سید احمد زرهانی با اعلام این مطلب افزود: در این راستا باید نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها را بشناسیم.

وی در ادامه بر تحلیل وضع موجود، ترسیم افق آینده و برنامه ریزی و هدف گذاری و گام برداری به سمت تحقق برنامه ها، به کارگیری امکانات ملی و استفاده از فضائل جهانی تعلیم و تربیت، شناخت ظرفیت ها و امکانات ملی، استفاده از تجارب بین المللی بر مبنای جامعیت توحیدی تأکید داشت.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه بدون پشتوانه مطالعاتی، تغییر کار سخت است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که کودکان و نوجوانان و آینده سازان ، دانش کافی، بینش روشن و کنش، قدرت تغییر در رفتار و پیروی از رفتار های جدید را داشته باشند و این بدون یک منظومه فکری، راهبرد، ایجاد مفاهمه و برقراری ارتباط دوجانبه با جامعه امکان پذیر نیست

زرهانی همچنین ایجاد تمدن نوین اسلامی را مستلزم آموزش های فنی و حرفه ای، مهارت ها، تخصص ها و تبدیل مدارس به مدارس صنعتی دانش بنیان، مدارس فنی کار بنیان و ایجاد فضیلت های عقلی و ارزش های علمی دانست.

وی با بیان اینکه در چند حوزه اعم از آموزش زبان انگلیسی، آموزش قرآن و تعلیمات دینی و آموزش زبان عربی، بخشی از سرمایه گذاری ها به هدر رفته است، تصریح کرد: در این رابطه باید آفت شناسی کنیم، چرا که هیچ تغییری بدون آفت شناسی امکان پذیر نیست.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ابراز داشت: اگر کودک و نوجوان ما از همان زمان طفولیت در فضای مسجد، تنفس نکند در سنین بالاتر از رفتن به مسجد پرهیز می کند، به همین جهت طرح «پیوند مسجد و مدرسه و خانه» را اجرا کردیم که نتایج بسیار خوبی در این زمینه به همراه آورد.

زرهانی گفت: به منظور اقامه نماز جماعت و حضور امامان جماعت در مدارس، ۱۶ تا ۱۷ هزار طلبه فاضل به مدارس اعزام می شدند اما با شیوع ویروس کرونا، تعداد آنها به حدود ۵ هزار نفر کاهش یافت و در نتیجه، نماز جماعت در تعداد زیادی از مدارس، اقامه نمی شود و یا نماز جماعت حداقلی دارند و یا فاقد روحانی هستند، از این رو باید راهکاری ارایه داد.

وی ادامه داد: با مساعدت آموزش و پرورش، کمسیون فرهنگی و کمسیون تلفیق برای این کار و برای ایاب و ذهاب در سال ۱۴۰۱ بودجه ای در نظر گرفته شده و امکان پرداخت وجود دارد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه باید پای حوزه های علمیه را به مدارس باز کنیم، تصریح کرد: امری ضروری است که کودک و نوجوان در معیت روحانی و عالم دین با امور اجتماعی، دینی و فرهنگی آشنا شوند. البته طلبه های فاضل علاوه بر علوم دینی باید با روانشناسی کودک و نوجوان، تعلیم و تربیت اسلامی و مشاوره نیز آشنا شوند.

زرهانی در ادامه از تنظیم یک منشور خبر داد و گفت: حدود ۳۰ الی ۴۰ کاری را که یک امام جماعت مدرسه می تواند انجام بدهد ممکن است ۴ یا ۵ مورد را انتخاب کند، اما یک مجموعه ای طراحی شده و در اختیار معاونت محترم پرورشی قرار گرفته است، بدین معنا که طلبه به محض ورود به مدرسه با زبان نسل جدید آشنایی داشته باشد و با مشاهده سختی کار عقب نشینی نکند، البته تعلیم و تربیت با سختی همراه است.

وی با تاکید بر ایجاد انگیزه و انجام کارهای انگیزشی در دانش آموزان به منظور جذب کودکان و نوجوانان را امری ضروری خواند و ابراز داشت: اگر نوجوان و جوانان در امور پرورشی و آموزشی در کلاس درس سهیم باشند، قادر خواهند بود کارها را خیلی بهتر انجام دهند.

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین محمد اعتمادی رئیس ستاد اقامه نماز استان هرمزگان در سفر استانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ایشان را همراهی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار