در گفت‌وگو با پانا؛

کاوه مظاهری: «ایسفا» یکی از مهمترین پله‌های رفتن به سمت حرفه‌ای شدن است

تهران (پانا) - کاوه مظاهری معتقد است برای کسانی که می‌خواهند از فیلم کوتاه شروع کنند و وارد سینمای بلند بشوند یا می‌خواهند از فیلم کوتاه شروع کنند و در همان سینمای کوتاه کار را ادامه دهند، جشن «ایسفا» یکی از مهمترین پله‌های رفتن به سمت حرفه ای شدن است.

کد مطلب: ۱۲۷۹۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
کاوه مظاهری: «ایسفا» یکی از مهمترین پله‌های رفتن به سمت حرفه‌ای شدن است

کاوه مظاهری نویسنده و کارگردان سینما و یکی از اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت برگزاری جایزه ایسفا به عنوان مهمترین جایزه صنفی فیلم کوتاه، به خبرنگار سینمایی پانا گفت: «من فکر می‌کنم جایزه «ایسفا» مهمترین جایزه فیلم کوتاهی است که در کشور ما ارائه می‌شود؛ اول اینکه اساساً افرادی این جایزه را می‌دهند که متخصصان فیلم کوتاه و کاملا در جریان متن اتقاقات فیلم کوتاه در ایران و پیگیر اخبار هستند و به صورت کلی می‌دانند که در فضای فیلم کوتاه ایران چه خبراست. این مورد از این جهت حائز اهمیت است که مشکل دیگر جشنواره‌ها مشخصاً مثل جشنواره فیلم کوتاه تهران، در تعیین داورانی که آشنایی با سینمای کوتاه ندارند، نخواهد داشت.»

وی تصریح کرد: «این مشکل وجود دارد که اساساً در جشنواره‌های فیلم کوتاه، داوران از سینمای بلند آورده می‌شوند که خیلی اوقات در جریان اتفاقات فیلم کوتاه نیستند و به همین دلیل گاهی فیلم‌هایی که در جامعه فیلم کوتاه مقبول نیست، در آن جشنواه از طرف آن داورها جایزه می‌گیرند یا فیلم‌هایی جایزه می‌گیرند که به نوعی کپی از فیلم‌های سال‌های قبل بوده‌اند. بنابراین این یکی از دلایل خیلی مهم جایزه ایسفا است که متخصصان فیلم کوتاه باید این جوایز را بدهند. دلیل دوم اینکه به نظر من باز خیلی مهم است که اساسا این جشن و جایزه مستقل است یعنی بایدها و نبایدهای جشنواره‌های دیگر که تقریباً تمام آنها جشنواره‌های دولتی هستند و یا یک نهاد دولتی آن را برگزار می‌کند، جشن ایسفا برایش این اتفاق نمی‌افتد و کاملا مستقل است.»

مظاهری در پاسخ به این پرسش که حضور در جایزه ایسفا برای فیلمسازان فیلم کوتاه چقدر از اهمیت برخوردار است و جایزه آن چقدر اعتبار دارد، گفت: «می توانم بگویم که جوایز ایسفا در بین فعالان جدی فیلم کوتاه در ایران از مهمترین جوایز است، چون بعضی از رشته‌ها مانند طراحی صحنه، موسیقی و بازیگری که در جشنواره‌های دیگر معمولاً به عنوان دستآورد به یکی از این رشته‌ها جوایز داده می‌شود، درآیین نامه جدید «ایسفا» حتی این رشته‌ها اضافه و به صورت تخصصی به آنها پرداخته شده است و جایزه داده می‌شود. از طریق منتخبان این جایزه مستقل می‌توانیم متوجه شویم که به عنوان مثال امسال طراحی صحنه کدام فیلم‌ها خوب بوده است و بنابراین اگر طراح صحنه برای ساخت فیلم بخواهید، می‌توانید به طراحی صحنه فیلم‌های منتخب رجوع و با آنها همکاری کنید. به نظرم از این لحاظ نه تنها جایزه گرفتن بلکه حضور در جشن جوایز ایسفا اساسا مهم است.»

کارگردان فیلم سینمایی «بوتاکس» درباره تاثیرگذاری این جایزه مستقل سینمای کوتاه نیز توضیح داد: «به اعتقاد من، برای کسانی که می‌خواهند از فیلم کوتاه شروع کنند و وارد سینمای بلند بشوند یا می‌خواهند از فیلم کوتاه شروع کنند و در همان سینمای کوتاه کار را ادامه دهند، جشن «ایسفا» یکی از مهمترین پله‌های رفتن به سمت حرفه ای شدن است. حرفه ای شدن به این معنی که شما را با آن اتیکت یا لیبل شغلی که روی شما زده می شود، بشناسند. مثلا بگویند فلانی تدوینگر خوب امسال است زیرا 5 فیلم را تدوین کرده یا یک فیلم خاص را تدوین کرده است. معمولا آدم‌هایی که حرفه‌ای می‌شوند در جوایز ایسفا در رشته تخصصی خودشان چند فیلم در دست دارند به عنوان مثال یک صداگذار ممکن است که 10 فیلم را صداگذاری کرده باشد؛ که اگر این صداگذار، خوب و شناخته شده باشد و سطح کاری بالایی داشته باشد، قطعاً 7 فیلم از آن 10 فیلم واقعا فیلم های خوبی هستند. از این لحاظ شما بعد از مدتی به عنوان یک حرفه‌ای در میان همکاران‌تان شناخته می‌شوید.»

مظاهری در پایان سخنان خود گفت: «من فکر می‌کنم اگر اتفاقی که در جشن اصلی خانه سینما افتاده است، برای جوایز ایسفا هم بیفتد به این صورت که هم انتخابات و هم تصمیم گیری‌های هیات رئیسه آکادمی جوایز ایسفا از هیات مدیره، مستقل شود اتفاق درستی خواهد بود. همچنین اگر بازنگری در آیین نامه صورت گیرد و به دنبال آن به یک اساسنامه تبدیل شود، با توجه به این که یک پروسه اداری پیچیده ای هم دارد، حتما اتفاق بهتری خواهد بود زیرا این قضیه در جشن اصلی خانه سینما مثبت بوده و جواب داده است.»

یادآور می‌شود، دوازدهمین دوره جوایز آکادمی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفی زاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار