در آیین تجلیل از معلمان نمونه منطقه ۱۳ عنوان شد:     

هدف اصلی نظام آموزش و پرورش؛ تربیت متربیان است

تهران(پانا)- پروانه شادمانی در آیین تجلیل از معلمان نمونه استانی و منطقه ای منطقه ۱۳ شهر تهران، به نقش معلم به عنوان مربی و اسوه تربیتی و تصمیم ساز در فرایند آموزش و برنامه ریزی درسی تاکید کرد‌ و هدف اصلی نظام آموزش و پرورش را تربیت متربیان دانست.

کد مطلب: ۱۲۷۹۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
هدف اصلی نظام آموزش و پرورش؛ تربیت متربیان است

به گزارش پانا؛ آیین تجلیل از معلمان نمونه استانی و منطقه‌ای با حضور پروانه شادمانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۳، علی اصغر احمدی؛ استاد دانشگاه، دکتر و صاحب نظر در حوزه ی تعلیم و تربیت، اعضای شورای معاونین منطقه ۱۳، مسئولین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، مسئولین محلی منطقه، و مدیران مدارس با اجرای برنامه های متنوع در سالن نهاجا برگزار شد.
شادمانی؛ ضمن تشکر و قدردانی از معلمان، مدیران و همکاران به عنوان مجاهدان خستگی ناپذیر که در دوران شیوع جهانی بیماری کووید ١٩، تلاش های فراوانی را در جهت استمرار آموزش و تحقق هدف های آموزشی و پرورشی به عمل آوردند، گفت: درخصوص شاُن و مقام رفیع معلم سخنان و روایات بسیاری از معصومین ( سلام الله علیهم) نقل شده و همه بزرگان و اندیشمندان بر جایگاه رفیع و شان منیع معلم تاکید دارند.
او با اشاره به سخنان امام راحل در مورد جایگاه معلم که فرمودند: "معلم امانتداری است که انسان امانت اوست" گفت: رسالت و مأموریت معلمان به عنوان امانت داری که آموزش و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین دلیل، نقش معلم به نقش انبیاء الهی، همانند شده است.

او همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهمیت تعلیم و تربیت که فرموده اند:، "یکی از مسائل جدی، همیشگی و دائمی ما در کشور، مسئله تعلیم و تربیت است"، و نیز با نقل این بیان رهبر معظم که "آموزش و پرورش، بیت الغزل مسائل ما بعد از انقلاب است" و"آموزش و پرورش، کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است"، ارتقاء جایگاه تعلیم و تربیت را مستلزم اجرای سند تحول دانست.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳ با اشاره به نکات مهمی که باید سرلوحه برنامه ریزی های آموزش و پرورش قرار گیرد و توسط همکاران آموزش و پرورش به آن توجه ویژه ای مبذول شود، اظهار کرد: نکته اول این است که نقش معلم به عنوان انتقال دهنده دانش را فراموش کنیم ،چرا که معلم ، مطابق با مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقش اسوه تربیتی و سازمان دهنده ی فرصت های تربیتی متنوع برای هدایت متربیان به مراتبی از حیات طیبه را بر عهده دارد. نکته ای که مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیر با جمعی از معلمان فرمودند که ١٢سال دوره دانش اموزی بزرگترین فرصت برای نهادینه کردن آرمان های انقلاب است؛ نکته دوم اینکه معلم به عنوان تصمیم ساز در فرایند برنامه ریزی درسی است.
و نکته سوم که اهمیت ویژه ای دارد این است که این دیدگاه که معلم به عنوان کارمند اداری است را رها کنیم و به جنبه شخصیت علمی و تربیتی معلم اهمیت دهیم چرا که به فرموده ی رهبر فرزانه انقلاب، منابع انسانی زیر ساخت هر تمدنی به شمار می رود و اهمیت کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.

شادمانی در ادامه با اشاره به مطالبات همکاران و فرهنگیان گفت: لازم است در آموزش وپرورش جهت دستیابی معلمان و مربیان به عاملیت تربیتی و فرهنگی منحصر به فرد، با کنار گذاشتن برنامه های صلب و بسته ی تربیت معلم، به سمت برنامه های منعطف تر حرکت کنیم و از برنامه ها و فرهنگ سازمانی بسته که اجازه خلاقیت را نمی دهد عبور کنیم و به مشارکت جویی علمی معلمان و به سمت انتقال تجارب معلمان در سطوح مختلف نظیر مدرسه، محله، ملی و بین‌المللی گام برداریم.
وی به لزوم تحقق آرمان ها با توجه به سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: در اجرای برنامه های آموزش و پرورش، باید هدف ما زمینه سازی برای شکوفا کردن استعدادهای دانش آموزان و آماده کردن دانش آموز برای زندگی باشد، نه قبولی در رشته‌های پرمتقاضی کنکور. باید با نگاهی نو، تغییرات مطلوبی را ایجاد کرد تا در بستری سالم همراه با عدالت آموزشی، دانش آموزان بتوانند برای آینده شغلی خود تصمیم بگیرند به همان صورتی که در هدایت تحصیلی هم به آن توجه شده است و نکته آخر این که به معلم اعتماد کنیم شایستگی ها و صلاحیت های علمی و فنی آنها را به رسمیت بشناسیم تا با همکاری و همیاری معلمان و تقویت مهارت در دانش آموزان شاهد تحقق شعار سال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین باشیم.
شادمانی در پایان سخنانش با اشاره به موضوع مهم تربیت در آموزش و پرورش گفت: هدف اصلی نظام آموزش و پرورش تربیت است و آموزش وسیله‌ای برای تربیت و هدف غایی نظام تعلیم و تربیت؛ پرورش متربیان است.

در ادامه مراسم؛علی اصغر احمدی؛ ضمن بزرگداشت مقام معلم و بیان خاطرات از دوره معلمی در زمینه بهداشت روان اظهار کرد: بهداشت روان به معنای انجام اقداماتی برای حفظ سلامتی است یعنی کارهایی را انجام بدهیم تا به لحاظ روانی سالم باقی بمانیم.
احمدی با اشاره به آسیب های روانی و اجتماعی در جامعه گفت: مشکلاتی مانند افسردگی، وسواس اضطراب و مهمتر از‌همه مشکلات سازشی طیف گسترده ای است که در متون آسیب شناسی مطرح شده و برای پیشگیری از این مشکلات به موضوعات بهداشت روان تاکید شده است.
او مجموعه بهداشت روانی را گسترده تر از بهداشت جسمانی عنوان کرد و گفت؛ خصوصاً در دوران کرونا شاهد هستیم که درصد زیادی از مردم به مشکلات روانی مبتلا شده اند و دانش آموزان هم از این امر مستثنا نیستند.
او در پایان با اشاره به وضعیت معلمان و دانش آموزان برای کاهش آسیب‌ها از لحاظ روانی و اجتماعی علاوه بر دور نگه داشتن، ذهن و روح از مشکلات روانی به مشاوره با افراد متخصص تاکید کرد.
در ادامه این مراسم، سرودی توسط گروه شمیم یاس توسط دانش آموزان منطقه اجرا شد.
همچنین، بعد از نمایش "کلیپ مصاحبه با برترین های منطقه ۱۳" ،از معلمان نمونه استانی، معلم نمونه منطقه ای از طرف مدیریت آموزش وپرورش منطقه ۱۳ تقدیر شد .
پایان بخش این مراسم، اجرای آیین پرچم گردانی مسجد مقدس جمکران بود که همزمان با طنین ملکوتی اذان ظهر، توسط خادمین گرامی مسجد جمکران انجام شد‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار