دبیر درس تفکر و سبک زندگی دبیرستان شاهد محسنین منطقه ۱۴:

یکی از اهداف تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان، آشنا کردن آنها با سبک زندگی اسلامی و ایرانی است

تهران (پانا) - دبیر درس تفکر و سبک زندگی دبیرستان شاهد محسنین منطقه ۱۴، یکی از اهداف تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان را آشنا کردن آنها با سبک زندگی اسلامی و ایرانی دانست.

کد مطلب: ۱۲۷۹۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
یکی از اهداف تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان، آشنا کردن آنها با سبک زندگی اسلامی و ایرانی است

محمد رضا کاظمی مهیاری؛ معاون پرورشی و دبیر درس تفکر و سبک زندگی دبیرستان شاهد محسنین منطقه ۱۴ گفت: «درس تفکر و سبک‌ زندگی برای شکل‌گیری شناخت دانش‌آموزان نسبت به توانایی‌ها و ایجاد مهارت در آنها است و باید مدرسین این درس با دقت فراوان تدریس کنند تا بتوانند دیدی وسیع‌ تر در دانش‌آموزان ایجاد کنند که آنها قادر باشند شغل آینده خود را به بهترین شکل ممکن و بر پایه استعدادها و توانایی‌هایشان انتخاب کنند. اولویت اول ما باید دین، نظام اسلام و سپس تربیت نسل جوان و نوجوان باشد. یکی از رسالت های بزرگ که به عهده معلمان و مربیان است، نهادینه کردن فرهنگ کار در مدارس است؛ چرا که با تئوری و نظریه پردازی، نمی توان دانش آموزان را به دنیای کار وارد کرد.»

وی با اشاره به اینکه کتاب تفکر و سبک زندگی، مجموعه باورها، رفتارها و تفکراتی است که شیوه زندگی هر فرد را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: «یکی از اهداف تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان، آشنا کردن آنها با سبک زندگی اسلامی و ایرانی و ایجاد یک باور و اعتقاد نسبت به این سبک زندگی است؛ چرا که سبک زندگی مدخلی برای ورود به بحث هویت است. یعنی وقتی می‌گوییم سبک زندگی اسلامی به هویت اسلامی و زمانی که می‌گوییم سبک زندگی ایرانی به هویت ایرانی فکر می‌کنیم.»

کاظمی مهیاری گفت: «مهارت مدیریت زمان و ارزشمند بودن آن موضوع دیگری است که به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود تا از زمانی که در اختیار دارد به درستی استفاده کند. زیرا فردی در آینده موفق خواهد بود که از وقت خود بیشترین بهره را ببرد. دانش‌آموزان به دلیل درگیری با مسئله تحصیل باید مهارت مدیریت زمان را بیاموزند، مهارت همدلی و همدردی نیز آموزش داده می‌شود. مهارت تشکیل خانواده، همسر داری و اقتصاد منزل نیز در دوره متوسطه آموزش داده می‌شود. بنابراین با توجه به این ملاحظات، درس تفکر و سبک زندگی طراحی شد.»

این‌ معاون پرورشی در خصوص دروس کتاب تفکر و سبک زندگی عنوان کرد: «آموزش مهارت زندگی باید از دوره ابتدایی شکل بگیرد اما این موضوع به صورت درهم تنیده در درس‌های دیگر هم است اما در دوره متوسطه اول این درس کتاب مستقلی دارد و دلیلش نیز این است که نمی‌خواهیم حجم برنامه درسی سنگین شود و نیازهای دانش‌آموزان ابتدایی نیز محدودتر است. در کلاس هفتم درس‌هایی را پیش بینی کرده‌ایم در رابطه با کنترل هیجانات و عواطف، برخورد با استرس و افسردگی، مهارت‌ های خودآگاهی از جمله اعتماد به نفس، کرامت انسانی و عزت نفس، مهارت‌های بین فردی. با توجه به اینکه دانش‌آموزان از دوران ابتدایی وارد مقطع راهنمایی شده و ارتباط آنها افزایش می‌یابد، مهارت انتخاب دوست، برخورد با دیگران و چالش‌هایی که در روابط بین فردی ایجاد می‌شود و مهارت‌های خانوادگی و مربوط به مدرسه و ارتباط با والدین و معلم به آنها آموزش داده می‌شود.»

وی درباره چالش های این کتاب درسی گفت: «این برنامه جدید است و برخلاف سایر موضوعات درسی که معلم متخصص داریم، در رابطه با درس تفکر و سبک زندگی، معلمی که به طور خاص در این زمینه در مراکز تربیت معلم آموزش دیده باشد، نداریم. آموزش تفکر و سبک زندگی یک موضوع جدید است و باید در زمینه آموزش‌ های ضمن خدمت معلمان که قرار است این محتوا را آموزش دهند، تلاش بسیاری شود. برخی معلمان مطالعه لازم را ندارند و انتظار دارند تا در یک دوره کوتاه مدت ۲۴ ساعته آموزش‌ های ضمن خدمت، به بالاترین سطح توانایی برسند. البته برخی از مدرسان نیز نمی‌توانند به درستی معلمان را اقناع کنند که باید برای تربیت مدرس هم چاره اندیشی شود.»

کاظمی مهیاری با تأکید بر نقش والدین در علاقه مندی دانش آموزان به این محتوای درسی بیان کرد: «خانواده به دلیل اینکه در طول شبانه روز بیشترین ارتباط را با دانش‌آموز دارد، بیشترین تأثیرگذاری را بر روی دانش‌آموز دارد. انتظار ما این است که خانواده‌ همسو با برنامه درسی عمل کند و اگر نقش بی تفاوت یا ضد برنامه درسی در پیش بگیرد، آسیب آن به دانش‌آموزان می‌رسد؛ یعنی تربیت افرادی که فاقد هویت هستند. تمام افرادی که در راستای خدمت به بیگانه قرار گرفته‌اند، انسان‌هایی فاقد هویت هستند و عشق به وطن ابتدا باید از خانواده شکل بگیرد.»

مهیاری در پایان تصریح کرد: «مهم‌ترین نقش کتاب تفکر و سبک‌ زندگی، ذکر محتوای آن به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است که در نهایت باز هم به انتخابی درست در زمینه رشته تحصیلی و همینطور آینده شغلی و مهارتی‌شان منتهی می‌شود. با توجه به اهمیت این درس در برنامه درسی دانش‌آموزان، بهتر است خانواده‌ها نیز این درس را جدی بگیرند و در جهت استفاده بیشتر از محتوای آن، مشوق فرزندان خود باشند.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار