وزیر آموزش و پرورش:

حافظ‌‎خوانی و شاهنامه‌خوانی در مدارس نهادینه شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت زبان و ادبیات فارسی منحصربه‌فرد است باید تلاش کرد تا حافظ‌خوانی، سعدی‌خوانی، شاهنامه‌خوانی در مدارس نهادینه شود.

کد مطلب: ۱۲۷۹۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
حافظ‌‎خوانی و شاهنامه‌خوانی در مدارس نهادینه شود

یوسف نوری در آیین پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در دبیرستان دخترانه دوره اول رحمانعلی شعبانی منطقه ۴شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد:زبان هر کشوری عامل هویت ملی آن کشور است و تردیدی نیست که ریشه هویت ملی در زبان و ادبیات آن کشور نهفته است. حکیم ابوالقاسم فردوسی بخش مهمی از هویت ایرانیان را زنده کرد. قوه تخیل این شاعر فرهیخته در بین شاعران ایران به حدی منحصربه‌فرد بوده که توانسته از نبودها، بودی بسازد که در روزگار امروز منبع و منشا ادبیات ایران و جهان باشد.

نوری ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی منحصربه‌فرد است و تلاش کنیم حافظ خوانی، سعدی خوانی، شاهنامه‌خوانی در مدارس نهادینه شود. شعر انسان را حکیم می‌کند.

وی با بیان این‌که امروز به‌عنوان روز تقویت هویت و زبان فارسی است و اولین گام در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری به سمت دانش‌بنیان شدن از این نقطه آغاز می‌شود، اظهار کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی یکی از بزرگ‌ترین شاعران حماسه‌سرای ایران‌زمین بوده است که با سرودن شاهنامه باعث شد تا زبان، ادبیات و فرهنگ فارسی، دستخوش انزوا نشود و این زبان و فرهنگ هرروز از بالندگی بیشتری برخوردار شود. آنچه ما امروز در این کشور و دیگر کشورهای فارسی‌زبان با ادبیاتی غنی در محاورات خود به کارمی گیریم، مدیون ممارست‌ها و تلاش‌های سی‌ساله حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

عضو کابینه دولت سیزدهم بابیان این‌‌که تقدیر و تجلیل از مفاخر یک کشور به شناساندن و درک این مفاخر ملی کمک می‌کند و به هم‌وطنان خواهد آموخت که این ملت قدردان کسانی هستند که برای آن‌ها زحمت می‌کشند، اظهار کرد: یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توان از مفاخر گران‌مایه کشور تقدیر کرد، آموزش‌وپرورش و مدارس است و در مدرسه کودکان ضمن آشنایی با مفاخر فرهنگی و اجتماعی، یاد می‌گیرند الگوهایی مانند این افراد را برای زندگی خود انتخاب کنند و با اتکا به این پشتوانه‌ها برای کشور خود افتخار بیافرینند.

نوری بابیان اینکه در کتاب‌های ادبیات دوره‌های مختلف تحصیلی از این شاعر بزرگ و حماسه‌سرا اشعار گوناگونی آمده است، اظهار کرد: زبان فارسی‌زبان مشترک همه ایرانیان است و درگذشته در بخش‌های زیادی از منطقه ازجمله هند و پاکستان به‌عنوان زبان درباریان و پادشاهان به کار می‌رفته است و این موضوع نشان از گستردگی و پراکندگی جغرافیای زبان فردوسی دارد.

در ادامه این برنامه، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن پاسداشت این روز بیان کرد: امروز در مدارس سراسر کشور زنگ مدارس به احترام زبان فارسی نواخته می‌شود. فراموش نکنید تاریخ تمدن کشور ما در۶۰هزار بیت و در حدود هزار سال پیش توسط شاعر فرهیخته حکیم فردوسی نوشته ‌شده که در دنیا بی‌نظیر است و ما امروز به احترام این کار ارزشمند این روز را روز پاسداشت زبان و ادب فارسی نامیده‌ایم. توصیه من به‌عنوان یک معلم این است که تلاش کنید خوب بخوانید، خوب بنویسید، خوب صحبت کنید و با شعر فارسی انس داشته باشید.

شایان‌ذکر است؛ زنگ گرامیداشت روز زبان و ادبیات فارسی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نواخته شد. در حاشیه این مراسم وزیر آموزش‌وپرورش طی نشستی صمیمی با دبیران این دبیرستان به گفت‌وگو پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار