یک معلم البرزی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

بزرگترین دغدغه معلمان تبعیض است

کرج (پانا) - یک معلم البرزی تاکید کرد با وجود دغدغه‌های کنونی نمی‌توان با فراغ بال در کلاس درس حاضر شد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
بزرگترین دغدغه معلمان تبعیض است

پیش از اینها هم دیده شده عشق به یک کار موجب موفقیت و به ثمر نشستن تلاش‌ها در آن زمینه می‌شود، معلم بودن از این دسته مشاغل به شمار می‌رود، زیرا در این حرفه بیشتر از مهارت و توانایی نیاز به عشق و بردباری است. اما تنها دغدغه معلمان تدریس نیست، به غیر از مشکلات زندگی شخصی که درگیری ذهنی به‌ وجود می‌آورند، برخی دبیران هم هستند که به تربیت و پرورش دانش‌آموزان خود اهمیت بسزایی می‌دهند.

علی فیاض بخش، دبیر ادبیات دبیرستان میره ای ناحیه 4 کرج در ابتدا با اشاره به شرایط سخت و نبود امکانات، در گفت گو با پانا عنوان کرد: «ما در مدارس بدون امکانات تحصیل کردیم و از این بابت متحمل سختی های فراوانی شدیم به همین دلیل بنده در سال چهارم ابتدایی مجبور به ترک خانواده و ادامه تحصیل شدم اما متاسفانه افراد مستعد دیگری به دلیل نبود شرایط ترک تحصیل کردند و از ادامه راه باز ماندند من از همان ابتدا هم به خانواده خود گفته بودم که اگر تحصیل نکنم کار دیگری نخواهم کرد.»

وی در خصوص چگونگی تعلیم و تربیت دانش آموزان اظهار کرد:« به نظر من آموزش و پرورش ما باید اصلاح شود زیرا شیوه های تدریس نادرست هنوز هم وجود دارد و برای معلم این مهم است که دانش آموزِ امروز، در آینده وارد جامعه خواهد شد و تعلیم او از همه لحاظ مورد بررسی قرار می گیرد.»

فیاض بخش اضافه کرد: «مهم ترین وظیفه یک دبیر این است که در کنار آموزش، پرورش هم بدهد یعنی دروس زندگی را هم برای دانش آموزان خود بازگو کند. البته کم و کاستی های فراوانی وجود دارد. ناگفته نماند که آموزش و پرورش زمینه هایی برای شناسایی استعداد یا پرورش دانش آموزان مهیا نکرده است که باید به این موضوعات اهمیت بیشتری داده شود. کشور ما استعدادهای فراوانی در زمینه های مختلف دارد و با ایجاد فضایی مناسب می توان افراد مستعد را شناسایی کرد و موجب رشد آنها شد.»

این دبیر با اشاره به درخواست ها و دغدغه های معلمان، بیان کرد: «بزرگترین دغدغه معلمان تبعیض است، زحمات ما گاهی اوقات نادیده گرفته می شود و به اندازه سایر مشاغل دیده نمی‌شویم. اگر مانند سایر کشورهای پیشرفته جهان به مقام معلم ارزش بدهند و از همه جهت او را تامین کنند دیگر مجبور به بازگو کردن این مباحث نخواهیم بود.»

فیاض بخش در ادامه خاطرنشان کرد: « زمانی یک معلم با فراغ بال در کلاس درس حاضر شده و تدریس می‌کند که دغدغه ای جز تحصیل دانش آموزانش نداشته باشد، اما همواره هیچ دغدغه ای ما را آسوده نمی‌گذارد که از بین تمامی آنها می توانم به معیشت اشاره کنم. با توجه به شرایط کشور و تورم موجود، ذهن اکثر همکاران من درگیر اوضاع معیشت خود و خانواده است، بنده به شخصه تمامی کودکان و دانش آموزان ایران را مانند فرزندان خود می دانم و باور دارم نسل امروزی که در کلاس من تحصیل می کند، در آینده معلمان فرزندانم خواهند بود. به همین دلیل علاوه بر مشکلات خود به دانش آموزان هم توجه دارم و گاهی از طریق کمک های مالی و حتی تدریس اضافه به آنها سعی می کنم کمکی هر چند اندک کرده باشم.»

این دبیر در پایان تصریح کرد:« تا زمانی که آموزش و پرورش اصلاح نشود و احترام و شناخت دقیق مقام شامخ معلم بنا بر گفته رهبر معظم انقلاب در جامعه نهادینه نشود، هیچ‌چیزی تغییر نمی کند. مهم تر از همه تبعیض است. هنوز هم برای رتبه بندی ما امروز و فردا می کنند اما باز هم حاصلی نداشته است. همچنین زمانی که دانش آموز نگاه مثبتی به دبیر نداشته باشد همه چیز را تحت عنوان مادیات ببیند و هیچ‌گاه از هر لحاظ معلم را الگوی خود قرار ندهد، وضع به همین منوال پیش خواهد رفت.»

وی تاکید کرد: «امیدوارم روزی تمام این مشکلات برطرف شود تا کودکان ایران زمین بدون هیچ مشکلی تحصیل کنند و ما هم با تمام وجود مانند همیشه در خدمت دانش آموزان باشیم.»

دانش آموز خبرنگار: مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار