رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد؛

راه‌اندازی هیات اندیشه‌ورز فرونشست و فروریزش در پایتخت

تهران (پانا) - رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از راه‌اندازی ‌ هیات اندیشه‌ورز فرونشست و فروریزش خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی هیات اندیشه‌ورز فرونشست و فروریزش در پایتخت

علی نصیری در گفت‌وگو با پانا درخصوص افزایش فروریزش در تهران و برنامه‌هایی که برای پیشگیری از آن از سوی مدیریت شهری پیش‌بینی‌شده است، گفت:‌ «هیات اندیشه‌ورز فرونشست و فروریزش راه‌اندازی می‌شود که در آن جمعی از اساتید، نخبگان و دستگاه‌های مسئول که در این حوزه کار علمی و عملیاتی کردند حضور دارند.»

وی ادامه داد: «کمیته عمران شورای شهر تهران هم به‌صورت فعال، این موضوع را پیگیری کرده و جلساتی در حال شکل‌گیری است. دستگاه‌های زیادی هم در این رابطه مسئولیت داشته اما این حوزه حالت رهاشده‌ای داشته است باوجود آنکه اعتبار بالایی لازم دارد اما بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی‌نشده بوده و شاید بضاعت کشور در شرایط تحریم چنین اجازه‌ای نداده است. بارها اعلام‌ شده یک‌سوم شبکه آب شهر تهران یا کشور فرسوده است یعنی لوله در زیر می‌ترکد و آب نشت می‌کند، غیر از این که آب از بین می‌رود شست و شوی خاک انجام می‌شود. پیش‌ از این دیدیم لوله‌ای ترکید و حادثه شهران شکل گرفت و آب، خاک را شست و خاک روی لوله گاز افتاد و آن را ترکاند و انفجار شد.»

نصیری اضافه کرد:‌ «بافت خاک تهران یک بافت متخلخل و پر از قنوات و مداخلات شهرسازی مثل مترو، تونل‌های مختلف، لوله گاز، آب و فیبر نوری است و یک بافت محکم نیست و مستعد بروز حادثه است. کمیته فضاهای زیرسطحی که تشکیل دادیم و یکسری اقدامات در حوزه ایمنی با هیات اندیشه‌ورز حوزه فرونشست و فروریزش انجام می‌دهیم که یک کار تخصصی و چند دستگاهی و پرهزینه است و در دوره جدید این موضوع را با یک جدیت بیشتری شروع کردیم. یک کار زمان‌بر است ولی به اصلاح تدریجی زیرساخت‌ها امیدواریم.»

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران درخصوص راهکارهای پیشگیری از حوادث فروریزش زمین در تهران گفت:‌ «این موضوعی است که هرلحظه ممکن است در هر جای تهران چه در اثر اتفاقات طبیعی و چه در اثر مداخلات انسانی رخ دهد. تهران هم خیلی بزرگ است و یک بافت وسیع متراکم پیچیده‌ای دارد که یک کلاف سردرگم است اما راه‌حل‌ها را با حضور نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه بودجه سنگینی می‌خواهد ولی تلاش می‌کنیم آن را ارتقا دهیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود قنات‌های رهاشده بی‌صاحب که از زمانی مالک داشته و اکنون چالش قانونی در خصوص مالکیت آن وجود دارد یکی از دلایل فروریزش‌های تهران عنوان‌ شده است؛ برای حل این چالش قانونی چه باید کرد، گفت: «همه‌جاهایی که به مشکل بحرانی برخورد می‌کنیم یکی از ریشه‌هایش در ضوابط و قوانین و مقررات است و حتماً یکی از وظایف ما شناسایی خلأهای قانونی و دنبال کردن است و ممکن است برخی از آن‌ها با مصوبه شورای شهر رفع شود و برخی‌ها ممکن است قانون مجلس بخواهد. این موضوع در کلان کشور در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی دنبال می‌شود. ما در چارچوب تهران با کمک و عضویت آنان و با استفاده از ظرفیت‌ها موضوع را دنبال می‌کنیم. بنابراین فقط مترو نیست و بافت متخلخل، حفره‌های زیاد و قنات هم وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار