تاثیر اوج‌گیری اختلافات روسیه و رژیم صهیونیستی بر بحران اوکراین

تهران (پانا) - ورود نظامی جانب‌دارانه رژیم صهیونیستی به بحران اوکراین، به‌طور قطع موجب افزایش سطح تنش میان مسکو و تل‌آویو خواهد شد و منازعه کلامی موجود را به اقدامات متقابل از سوی روسیه هدایت خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر اوج‌گیری اختلافات روسیه و رژیم صهیونیستی بر بحران اوکراین

هفته گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی که به شدت موجب عصبانیت مسئولین رژیم صهیونیستی شد اعلام کرد: «آدولف هیتلر هم خون یهودی داشت.»

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به اظهارات لاوروف به شدت واکنش نشان داده و روسیه را متهم به راه‌اندازی یک «جنگ مطلق» در اوکراین کردند.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اظهارات لاوروف را «جنجال‌آفرین» و «غیرقابل بخشش» خواند و در پی آن سفیر روسیه در رژیم صهیونیستی نیز برای ادای توضیحات فراخوانده شد.

واکنش مقامات تل‌آویو اما لاوروف را از تداوم اعلام مواضع روسیه در این خصوص منصرف نکرد، چنانچه او روز سه‌شنبه ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) رویکردی تهاجمی‌تر اتخاذ نمود و با اشاره به حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین گفت: «اسرائیل از رژیم نئونازی در کی‌یف حمایت می‌کند.»

وزیر خارجه روسیه با اشاره مستقیم به اظهارات یائیر لاپید مجددا تاکید کرد: «متأسفانه تاریخ نمونه‌های تراژیک همکاری یهودیان و نازی‌ها را می‌شناسد.»

از ابتدای شکل‌گیری بحران اوکراین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بارها از قصد خود برای «نظامی‌زدایی» و «نازی‌زدایی» از کشور همسایه‌اش خبر داده است و سخنان لاوروف وزیر خارجه این کشور نیز عملا پیگیری سیاست اعلام شده از سوی پوتین محسوب می‌شود.

رژیم صهیونیستی به طور سنتی مناسبات حسنه‌ای با دو کشور اوکراین و روسیه دارد و از ابتدای شکل‌گیری بحران اوکراین نیز تلاش کرد با اتخاذ رویکردی میانه این روابط را حفظ کند، اما اوج‌گیری بحران و حمایت آشکار غرب از اوکراین شرایطی را پدید آورد که تداوم اتخاذ رویکرد میانه از سوی تل‌آویو امکان‌پذیر نبود و این رژیم عملا در جبهه مخالف روسیه قرار گرفت.

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در اواخر ماه مارس در نطق خود در برابر پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، خواستار حمایت این رژیم از کشورش در مبارزه علیه روسیه شده بود.

مقامات رژیم صهیونیستی اما پاسخی نه چندان امیدوار‌کننده به درخواست او داده و اعلام کرده بودند کلاه‌خود و جلیقه‌های ضدگلوله به اوکراین ارسال خواهند کرد!

تا پیش از اظهارات اخیر لاوروف، دستِ‌کم به صورت آشکار اقدامی از سوی دولت «نفتالی بنت» درخصوص ارسال سلاح به اوکراین انجام نشده بود اما روز سه‌شنبه رسانه‌های این رژیم اعلام کردند که تل‌آویو در واکنش به اظهارات ضد یهودی لاوروف، ممنوعیت تحویل تسلیحات به اوکراین را برای کشورهای بالتیک لغو کرده است.

این تصمیم به کشورهای حوزه بالتیک اجازه خواهد داد که سلاح‌های ساخت اسرائیل به‌ویژه موشک‌های پیشرفته اسپایکِ در اختیار خود را به کی‌یف تحویل دهند.

کشورهای استونی و لیتوانی دارای نسخه LR موشک‌های اسپایک هستند و کشور لتونی نیز دارای نسخه‌های LR، LR2، ER و SR این سلاح است.

این موشک ضد تانک از سیستم هدایت ترکیبی الکترواپتیکی و تصویرساز فروسرخ برای هدف‌یابی بهره برده و پس از شلیک نیازی به کنترل اپراتور ندارد.

دست‌یابی اوکراین به این سیستم پیشرفته می‌تواند نیروهای نظامی این کشور را در برابر یگان‌های زرهی و بالگردهای روسی به صورت قابل ملاحظه‌ای تجهیز کند.

این اقدام رژیم صهیونیستی که به نوعی ورود نظامی جانب‌دارانه به بحران اوکراین است به‌طور قطع موجب افزایش سطح تنش میان مسکو و تل‌آویو خواهد شد و منازعه کلامی موجود را به اقدامات متقابل از سوی روسیه هدایت خواهد کرد.

با توجه به حضور نیروهای نظامی روسیه در سوریه و سکوت این کشور در برابر تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به مواضع نیروهای سوری در خاک این کشور، تغییر رویکرد روسیه نسبت به اقدامات تل‌آویو در سوریه می‌تواند به عنوان یکی از واکنش‌های مسکو به رفتار ستیزه‌جویانه اسرائیل در بحران اوکراین باشد.

در صورتی که روسیه تصمیم به تنبیه رژیم صهیونیستی با استفاده از ظرفیت‌های خود در سوریه بگیرد، می‌توان ادعا کرد که دامنه بحران اوکراین تا مدیترانه نیز گسترش یافته است.

منبع: نورنیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار