مصرف لبنیات بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن است

خبرگزاری پانا: کارشناس معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است اما حداکثر میزان کلسیم قابل جذب در هر وعده مصرف، 500 میلی‌گرم است.

کد مطلب: ۱۲۷۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر عاطفه امیری افزود: امروزه بسیاری از مکمل‌های کلسیم موجود در بازار به گونه‌ای دوزبندی شده‌اند که میزان کلسیم مورد نیاز روزانه در دو تا سه قرص یا کپسول گنجانده شده است و از این رو روزانه کلسیم المنتال در دو تا سه نوبت جذب بدن می‌شود که مقدار آن در هر وعده مصرف از 500 میلی‌گرم کمتر بوده و این نوع مصرف جذب کلسیم را بالاتر می‌برد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اثرات این ماده معدنی، حفظ استحکام استخوان‌ها و کاهش ریسک پوکی استخوان است، بیان داشت: تا حدود سن 30 سالگی، استخوان‌سازی به‌طور فعال صورت می‌گیرد و فرآیند ساخت استخوان بر تجزیه استخوان غالب است اما پس از آن، این تجزیه استخوان است که با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

دکتر امیری ادامه داد: 99 درصد از این میزان کلسیم در استخوان‌ها ذخیره شده است که برای ساخت و حفظ استخوان‌ها از آن استفاده می‌شود و یک درصد دیگر نیز در بخش‌های مختلف بدن نقش‌های حیاتی برای انجام اعمالی چون انتقال پیام‌های عصبی، انقباض عضلات، انعقاد خون، تنظیم ضربان قلب و ... بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز روزانه به کلسیم در سنین جوانی تا میان‌سالی هزار میلی‌گرم در روز است اما در نوجوانان، سالمندان، زنان باردار و شیرده میزان نیاز به کلسیم افزایش می‌یابد.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور اظهار داشت: لبنیات مهم‌ترین منابع طبیعی حاوی کلسیم هستند و از این رو گنجاندن این مواد در برنامه غذایی و مصرف روزانه دو تا سه لیوان شیر و ماست، نقش مهمی در تامین کلسیم مورد نیاز بدن دارد.

دکتر امیری با بیان اینکه گاهی به‌ دلیل تمایل به مصرف لبنیات بنابر تشخیص پزشک یا داروساز فرد از مکمل کلسیم استفاده می‌کند، گفت: مکمل‌هایی که مقدار کلسیم المنتال آنها از 500 میلی‌گرم در هر قرص بیشتر است اثر قوی‌تری ندارند.

وی یادآور شد: مصرف مواد حاوی کلسیم در سنین نوجوانی برای افزایش ذخیره استخوان‌ها و کاهش ریسک بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر، مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار