یک روانشناس بالینی عنوان کرد:

پرخاشگری نوجوانان در محیط خانه الزاما به معنای جنگ قدرت با والدین نیست

تهران (پانا) - یک روانشناس بالینی معتقد است پرخاشگری نوجوانان در محیط خانه الزاما به معنای جنگ قدرت با والدین نیست. بلکه این نوع خشونت می تواند ناشی از اضطراب، ترس و حتی افسردگی پنهان باشد.

کد مطلب: ۱۲۷۵۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
پرخاشگری نوجوانان در محیط خانه الزاما به معنای جنگ قدرت با والدین نیست

افسانه فیروزی؛ فوق لیسانس روانشناسی بالینی در گفت و گو با پانا گفت: «پرخاشگری در نوجوانان یکی از مشکلاتی است که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند. خشم، حالت هیجانی و برانگیختگی شدیدی است که هنگام رو به رو شدن با مشکلات محیطی و محرک های نامناسب بروز پیدا می کند.»

وی گفت: «ویژگی هایی که سبب پرخاشگری در دوران نوجوانی می شوند شامل: اختلالات هورمونی، ژنتیک، خشونت های خانوادگی، اعتیاد، آسیب مغزی در اثر ضربه، بی توجهی به علایق نوجوان، تجاوز به حقوق نوجوان است.»

فیروزی بیان کرد: «سه رویکرد مهم مواجهه با خشم؛ بیان کردن، سرکوب کردن و آرام کردن می باشند. برای کنترل پرخاشگری، باید از مدیریت خشم استفاده کرد. زیرا نمی توانید از چیزهایی که باعث عصبانیت شما می‌شوند، خلاص شده و یا آنها را تغییر دهید. بلکه فقط می‌توانید یاد بگیرید که چگونه خود را کنترل کنید.»

وی در ادامه چند تکنیک‌ ساده برای کنترل عصبانیت گفت: « تکنیک اول، تنفس عمیق است؛ یک نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید و اجازه دهید تا بازدم‌تان بیرون بیاید، یعنی به صورت آهسته نفستان را بیرون دهید. این توصیه دلیل فیزیکی دارد، زیرا دیافراگم به بدن دستور می‌دهد که آرام بگیرد. تکنیک دوم، اجازه دهید زمان کمی بگذرد؛ از موقعیتی که شما را عصبانی کرده دور شوید و برای چند دقیقه کاری کنید که حواستان را پرت کند و مشغولتان کند. تکنیک سوم، این است که مراقب کلام خود باشید! تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید و دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و با پرخاشگری صحبت می‌کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید.»

فیروزی افزود: «تکنیک بعدی که تکنیک چهارم محسوب می شود، این است که خود را آرام کنید! روش‌ هایی مانند تنفس عمیق، شست‌وشوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده‌روی در کاهش خشم و عصبانیت مؤثر است. تکنیک بعدی، گذشت کنید! گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است، گذشت نشانه کنترل انسان بر احساساتش است و نشانه ضعف نیست.»

وی به تکنیک دیگری از کنترل خشم و پرخاشگری اشاره کرد و گفت: «به نشانه‌های بروز خشم دقت کنید، در هنگام خشم ابتدا نشانه‌های آغازین و هشداردهنده خشم بروز می‌کند و با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد، تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات و تغییر تنفس از نشانه‌های فیزیولوژیک خشم است.»

فیروزی در پایان گفت: «با رفتار صحیح می‌توان به نوجوان نشان داد که او عزیز و دوست داشتنی است و می‌تواند روی حمایت پدر و مادر خود حساب کند، در عین حال می‌بایست به عواقب اعمالش نیز توجه نماید و بداند مسئول اعمالش می‌باشد. درواقع با این کار تا حدی اعتماد به نفس و نیاز به امنیت در او تأمین می‌شود و همین امر نوجوان را آرام و امیدوار به آینده خواهد کرد.

دانش آموز خبرنگار؛ فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار