پای روایت یک معلم خیر در مناطق محروم زنجان؛ گنج در خرابه‌هاست

زنجان (پانا) - یک معلم خیر زنجانی با اشاره به اینکه معلم فقط تسهیلگر آموزشی نیست، گفت باور دارد که معلم باید با دانش‌آموزان زندگی کند و در زندگی دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.

کد مطلب: ۱۲۷۵۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
پای روایت یک معلم خیر در مناطق محروم زنجان؛ گنج در خرابه‌هاست

«قامت نبی لو»، معلم و آموزگار در دو روستای محروم بهمن و قادرلو از منطقه ایجرود است که با وجود حدود ۱۵ سال سابقه هنوز شوق به تدریس در مناطق و روستاهای محروم را دارد. او چند سال است که هر روز مسیری طولانی و صعب العبور را طی می‌کند تا دانش‌آموزان از وجود او بی‌بهره نمانند. از همان سال های اول شروع تدریس عشق معلمی و شور و حال تدریس در روستاها و مناطق محروم بر روحیات او تاثیر زیادی گذاشت به نحوی که بعد از حدود ۱۵ سال به انتقال و حتی جابجایی به نزدیک محل زندگی خود فکر نکرده و اقدامی نداشته است. این معلم هر سال هزینه کتب درسی و لوازم التحریر و ملزومات دانش آموزان را خودش پرداخت می‌کند. در ادامه گفت‌وگو با این معلم فداکار را می‌خوانید.

آقای نبی لو از سوابق تحصیلی و موفقیت‌هایتان برای ما بگویید.

فارغ التحصیل رشته مشاوره آموزش مشاوره دانشگاه تربیت معلم هستم و سال ۸۷ به عنوان معلم برگزیده استانی در جشنواره الگوهای تدریس انتخاب شده و سال ۸۷ توانستم مقام دوم جشنواره تدریس کشوری را که در نیشابور برگزار شد به دست بیاورم.

از خدماتی که شما برای دانش آموزانتان انجام داده اید بسیار می گویند. در حال حاضر چند دانس آموز دارید ؟

دانش‌آموزانم گنجینه‌های نهانی هستند که سعی کرده ام محرومیت اجازه جا ماندن از تحصیل را به آنها ندهد. امسال پنج دانش‌آموز در سه پایه مختلف دارم و خدا را شاکرم که تا به اینجای سال از نظر آموزشی و تربیتی به اهداف مد نظرم دست یافته اند که قطعا با تلاش و پشتکار خودشان بوده است.

در دوران کرونا تدریس در روستا را به چه صورت انجام دادید؟

سال گذشته در روستای قادرلو تدریس می‌کردم. همان طور که در جریان هستید این روستا، از نظر پوشش و دسترسی به اینترنت شبکه وب بسیار ضعیف بوده و با توجه به وضعیت مالی خانواده ها اصلاً تدریس مجازی میسر نبود و برای اینکه دانش‌آموزان محروم از آموزش نباشند، هر روز در مدرسه حاضر می‌شدم. مدرسه ما یک کانکس از کار افتاده بود که خیلی وقت ها استفاده از آن ناممکن بود و به همین دلیل تمام فصل سرما را در منزل شخصی یکی از اولیا به دانش آموزان درس می‌دادم.

آقای نبی لو می‌دانیم که در کنار اهالی روستا از منزلت و احترام خاصی برخوردارید و شما را بسیار دوست دارند. به نظر شما علت چیست؟

(لبخندی از سر تواضع می زند) راز محبوبیت من! عزیزان لطف دارند. همانطور که عرض کردم من حدود ۱۰ سال است که در این روستا تدریس می کنم. با آنها زندگی می کنم و تا جایی که می‌توانند در کارها کمکشان می کنم خیلی از روزهای سال چنانچه چیزی از شهر نیاز داشته باشند برایشان تهیه می‌کنم و آنها به من بسیار لطف دارند.

از سختی‌های تدریس در مناطق محروم برایمان بگویید.

از مشکلاتی که مردم این دو روستا و خودم در این منطقه با آن مواجه هستیم راه ارتباطی این روستاها است. روستای قادرلو چند کیلومتر راه خاکی دارد که نیاز به بهسازی دارد. بنده سال‌های گذشته با موتورسیکلت به این روستا می‌آمدم. به خاطر مشکلات جسمی و سرمای هوا امسال با خودرو رفت و آمد می‌کنم. وضعیت جاده نیاز به پیگیری مسئولین دارد. انتظار از مسئولان این است که نه فقط در این روستا، بلکه به تمامی مناطق محروم استان نگاه ویژه‌ای داشته باشند که «گنج در خرابه هاست».

خبرنگار : یاسر صالحی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار