رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی خبر داد

حمایت از طرح‌های ابتکاری در زمینه کشت هیدروپونیک در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری پانا:رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی بر حمایت این سازمان از طرح‌های ابتکاری در زمینه کشت هیدروپونیک تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مسعود محمدیان در بازدید از نحوه عملکرد سیستم کشت سیار عمودی به روش آبکشت (هیدروپونیک) که اخیراً توسط دو مبتکر تبریزی طراحی و ساخته شده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران بر اهمیت توسعه سیستم‌های کشت هیدروپونیک عمودی تاکید کرد.

وی اظهار کرد: این روش در حقیقت یک روش بسترساز برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه سبب افزایش بهره‌وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از این روش کشت و با توجه به هزینه اولیه آن که معادل سایر روش‌های بسترسازی معمول است، می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا 30 درصد افزایش داد، افزود: با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این روش‌ به صورت پایلوت در داخل استان با موفقیت اجرا شده است، ادامه داد: کشت هیدروپونیک برای کشت انواع صیفی و سبزی و حتی گل‌های کوچک بسیار مناسب است و با اعمال تغییرات اندکی در نحوه پیاده‌سازی سیستم می‌تواند تقریباً در هر گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب می‌تواند در مناطق کم آب به ویژه حاشیه دریاچه ارومیه نیز مورد استفاده قرار گیرد، افزود: کیفیت بالای محصول تولید شده به جهت قرار گرفتن در ارتفاع و چرخش 360 درجه‌ای و سهولت کار در تمام مراحل کشت از دیگر مزایای این روش است.

محمدیان با بیان اینکه کشت هیدروپونیک (آبکشت) علم و فن کاشت گیاهان بدون خاک است، ادامه داد: سه روش اصلی و مناسب برای کشت هیدروپونیک مدنظر است که شامل کشت در مواد دانه‌بندی شده، کشت در پشم شیشه و کشت در آب که در شیوه آبکشت، ریشه‌ها در ترکیب آب با هوا و در داخل آب رشد می‌کنند.

وی با بیان اینکه امکان پرورش گیاهان به روش هیدروپونیک، درتمام نقاط آذربایجان شرقی وجود دارد، افزود: محصولات هیدروپونیک را می‌توان در مناطقی که دارای خاک‌های نامناسب و یا خاک‌های آلوده به بیماری هستند، نیز پرورش داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بر اساس یک رسم 2500 ساله ایرانیان در عید نوروز، گندم یا گیاهان دیگری را در مقداری آب می‌کاشتند و با آن سبزه برای سفره هفت‌سین تهیه می‌کردند این شاید اولین کشت هیدروپونیک در جهان بوده که ایرانیان انجام می‌دادند، افزود: در روش‌های معمول دنیا در فضای 33 متر مربع، هر روز می‌توان یک تن علوفه تازه تولید کرد که این مقدار می‌تواند خوراک روزانه یک دامداری 300 راسی گوسفند و یک گله 55 راسی گاو شیری یا گوشتی را تامین کند ولی در این روش به طور متوسط از دو برابر تا چهار برابر در همان واحد سطح زیر کشت می‌توان علوفه تولید کرد.

سیستم کشت سیار عمودی به روش آبکشت (هیدروپونیک) اخیراً توسط آقایان ناصر آهنگر اسکوئی و سعید سبزی در تبریز طراحی و ساخته شده و در اردیبهشت ماه امسال ثبت اختراع شده است.

به گفته طراحان آن، این سیستم با صرفه جویی 99 درصدی در مصرف آب نسبت به کشت خاکی، قابلیت کشت علوفه در تمام طول سال را داشته و روزانه در هر 33 مترمربع توانایی تولید دو تا چهار تن علوفه را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار