ارسال پیامک‌های جعلی ثنا در صدر پرونده‌های برداشت غیر مجاز

تهران (پانا) - رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه ارسال پیامک‌های جعلی ثنا همچنان در صدر موضوعات پرونده‌های برداشت غیر مجاز پایتخت، گفت مجرمان سایبری همچنان با ارسال پیامکی جعلی حاوی ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) و هدایت کاربران به لینکی جعلی از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۷۳۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ارسال پیامک‌های جعلی ثنا در صدر پرونده‌های برداشت غیر مجاز

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: مجرمان سایبری با ارسال پیامک و با جعل تارنماهایی مشابه تارنمای ثبت‌نام الکترونیک قوه‌ قضائیه از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند که این پیامک‌ها حاوی مطالبی از قبیل ثبت شکوائیه، ابلاغ حکم قضایی و غیره است، شدت ارسال این پیامک‌های جعلی ظرف چند هفته گذشته و در فروردین ماه 1401 بیشتر شده لذا پرونده‌های مربوط به برداشت غیر مجاز در این خصوص در صدر لیست شکایت پلیس فتا پایتخت قرار دارد.

کاربران فضای مجازی به دلیل استرس ایجاد شده و کنجکاوی به تارنما (لینک) جعلی که در متن پیام است مراجعه می‌کنند که در این مرحله با درخواست ثبت اطلاعات کارت (به شیوه پرداخت اینترنتی) توسط شهروندان از حساب آنها برداشت غیرمجاز صورت می‌گیرد و در برخی موارد شاهد آن بوده‌ایم که با کلیک بر روی لینک آلوده به دلیل نصب بدافزار بر روی گوشی تلفن همراه شهروندان این پیامک‌های جعلی از شماره‌های آنها برای تعداد زیادی از اشخاص دیگر ارسال می‌شود و در واقع از گوشی تلفن همراه (سیم کارت) شهروندان به عنوان واسط جهت کلاهبرداری از سایر هموطنان استفاده می‌شود و بدین ترتیب حریم خصوصی شهروندان نقض می‌شود. لذا توجه به نکات ذیل الزامی است:

۱. پیامک دریافتی از جانب قوه قضاییه با سرشماره adliran است و هرگز با شماره سیم کارت شخصی ارسال نمی‌شود.

2. پیامک ارسالی از سوی قوه قضاییه فاقد لینک است.

3. به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست.

۴. برای اطمینان، کاربران می‌توانند در صورت دریافت پیامک مشابه به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس https://eblagh.adliran.ir مراجعه و از این طریق ابلاغ قضائی را بررسی کنند.

۵. ابلاغ قضائی از طریق پیام کوتاه ارسال می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی ابلاغ‌های قضائی اطلاع رسانی نمی‌شود.

6. پیام ابلاغ قضائی به افرادی که سابقاً در سیستم ثنا ثبت‌نام کرده‌اند ارسال می‌شود و کسانی که در این سیستم ثبت‌نام نکرده‌اند اوراق قضایی به نشانی محل سکونت یا محل کار افراد از طریق پست ارسال می‌شود.

7. در صورت کلیک بر روی لینک موجود در پیامک‌های جعلی به دلیل احتمال نصب بدافزار (همانند عدالت همراه و ...) بر روی دستگاه شما ابتدا اینترنت گوشی تلفن همراه خود را غیر فعال کرده و سپس نرم افزارهای ناشناس نصب شده بر روی دستگاه خود را که درخواستی برای نصب آنها نداشته‌اید، حذف کنید و نهایتا پس از برداشتن اطلاعات مورد نیاز، گوشی تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار