خواص ذرت برای کودکان

تهران (پانا) - اغلب والدین به‌دلیل خواص و فواید ذرت قصد دارند آن را در رژیم غذایی کودک قرار دهند اما قبل از انجام این کار حتما باید از خواص، عوارض، باید و نبایدهای مصرف ذرت برای کودک اطلاع داشته باشید.

کد مطلب: ۱۲۷۲۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
خواص ذرت برای کودکان

به گزارش نمناک، ذرت، که در بعضی از کشورها به عنوان بلال نیز خوانده می‌شود، یک ماده غذایی مقوی است. شیرین بودن آن، رنگ زرد روشن و همچنین مقدار مناسب پروتئین، آن را به عنوان یک غذای شگفت‌آور تبدیل کرده است. این ممکن است باعث شود که ذرت را در ابتدای زندگی به کودک خود معرفی کنید. اما قبل از انجام این کار، بدانید که آیا آن بی‌خطر است یا خیر و فواید و عوارض آن را بشناسید.

آیا بچه‌ها می‌توانند ذرت بخورند؟

ذرت برای کودک شما بی خطر است، اما شما نمی توانید آن را جزئی از اولین غذای جامد او قرار دهید. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که قبل از افزودن ذرت به رژیم غذایی خود، ابتدا غذاهای معمولی کودک مانند غلات، میوه و سبزیجات پوره شده را به کودک بدهید.

اگر خانواده شما سابقه آلرژی ذرت را دارند، باید تا زمان رشد کودک به اندازه کافی از مصرف ذرت اجتناب کنند. همچنین، به نوزادانی که مبتلا به اگزما هستند، نباید ذرت داده شو ، مگر اینکه پزشک اجازه دهد.

چه موقع و چگونه ذرت را در رژیم غذایی کودک بگنجانیم؟

ذرت را می توان بعد از شش ماهگی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد کرد، معرفی کرد. اما اگر نگران آلرژی هستید، صبر کنید تا او یک ساله شود. همچنین، هضم ذرت دشوار است، بنابراین توصیه می شود آن را به تاخیر بیاندازید تا دستگاه گوارش وی بهبود یابد. در اینجا روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای تغذیه ذرت برای نوزادان انتخاب کنید.

برای شیرخواران، ذرت را با تهیه پوره از آن تغذیه کنید.

وقتی کودک شما در حدود 18 تا 24 ماهگی رشد کرد، می توانید از پوره به ذرت خامه ای حرکت کنید.

هنگامی که او دو سال یا بیشتر دارد و می آموزد که از دندان های تازه رشد یافته خود برای جویدن استفاده کند، می توانید به او ذرت بدهید تا غذا بخورد اما از جویدن آنها اطمینان حاصل کند.

غذای مغذی تر را با ذرت جایگزین نکنید، زیرا از نظر ارزش غذایی زیاد غنی نیست. اگر مجبورید بین ذرت و غذای سالم تر یکی را انتخاب کنید، دومی را برگزینید و صبر کنید تا ذرت را به عنوان غذای غیر اصلی در ماه های بعدی معرفی کنید.

ارزش غذایی ذرت

ذرت از نظر ویتامین های گروه B بسیار غنی است:تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک (B5) و فولات. این گیاه حاوی فیبر رژیم غذایی، مواد معدنی، منیزیم و فسفر در سطح متوسط است.

مزایای ذرت برای نوزادان

اگر محدود کردن میزان مصرف را در حد متوسط انجام دهید، ذرت مزایای خاصی برای کودک شما ایجاد می کند. در این بخش ‌چند دلیل برای مفید بودن ذرت ذکر شده است:

کمک به افزایش وزن

حدود 100 گرم ذرت حاوی حدود 350 کالری است. اگر کودک شما دچار کمبود وزن است، رژیم غذایی ذرت می تواند به او کمک کند تا مقداری وزن به دست آورد. حتی به کودک با وزن طبیعی نیز می توان بعد از قطع تغذیه کامل با شیر مادر، این گیاه را برای حفظ وزن خود داد.

رشد و نمو بدن

ذرت غنی از انواع ویتامین B است. تیامین رشد اعصاب و مغز را تقویت می کند. نیاسین سوخت و ساز بدن، به ویژه قندها، پروتئین ها و اسیدهای چرب را بهبود می بخشد و فولات به رشد سلول جدید کمک می کند.

عملکرد عضلات و عصب

ذرت حاوی فسفر، پتاسیم، منیزیم و آهن است. فسفر از سلامت استخوان پشتیبانی می کند. پتاسیم و منیزیم برای عملکرد عضلات و اعصاب ضروری هستند. آهن رشد مغز را بهبود می بخشد.

محافظت از سلول‌های خونی

وجود آنتی اکسیدان ها (از طریق ویتامین E) باعث می شود ذرت برای محافظت از سلول در برابر صدمات مفید باشد. این ماده حاوی اسید فولیک ترکیبی فنولیک است که یک ماده ضد سرطان زا به شمار می آید. آنتی اکسیدان ها از آسیب بافت و DNA در بدن جلوگیری می کنند.

بهبود گوارش

وجود فیبر باعث می شود ذرت به عنوان یک ملین خوب عمل کند. اگر کودک شما مشکلات یبوست مکرر دارد ، چند محصول ذرت مانند دانه ذرت و آرد ذرت می توانند مشکل را برطرف کنند.

دانه های ذرت ملین های طبیعی هستند و می توانند برای تسکین یبوست استفاده شوند. آرد ذرت نیز خوب است، اما باید کاملا تهیه شده از ذرت باشد و تصفیه نشود.

بینایی و پوست خوب

ذرت زرد سرشار از ویتامین A است، منبعی از بتاکاروتن که باعث بهتر بینایی می شود. بتاکاروتن، که جزئی از ویتامین A نیست، به عنوان یک آنتی اکسیدان مفید برای پوست کودک عمل می کند.

تأثیر ذرت بر روی نوزادان

قندهای طبیعی موجود در ذرت به سرعت می توانند به نشاسته تبدیل شوند و از این رو ذرت برای نوزاد مفید نیست. اثرات سوء آن به دو صورت آشکار است:

آلرژی

عدم تحمل

1. آلرژی

آلرژی به دلیل پروتئین های موجود در دانه ذرت ایجاد می شود. پروتئین انتقال چربی (LTP) یکی از دلایل عمده آلرژی است زیرا حتی پس از فرآوری یا گرم کردن ذرت و گوارش بعد از آن همچنان باقی می ماند. سایر آلرژن های احتمالی پروتئین های ذخیره سازی و گرده ذرت موجود در دانه هستند.

هر دو محصول ذرت و یا فرآورده های ذرت می توانند باعث ایجاد آلرژی مانند اگزما و رینیت آلرژیک شوند. با این حال، ذرت در بین هشت ماده حساس غذایی برتر قانون برچسب زدن مواد غذایی و محافظت از مصرف کننده در سال 2004 وجود ندارد.

در اینجا لیستی از برخی از محصولات ذرت وجود دارد، اما این محصول جامع نیست زیرا ذرت به عنوان یک ماده غذایی در چندین دستورالعمل غذایی استفاده می شود.

نشاسته ذرت

پودر خمیرمایه

روغن ذرت

برشتوک

چیپس ذرت

ذرت بو داده

عصاره وانیل

شکر شیرینی پزی

ارد ذرت

مانیتول

مارگارین

اسید لاکتیک

قند معکوس

شربت ذرت

کارامل

دکسترین

دکستروز

فروکتوز

مالتودکسترین

سوربیتول

علائم آلرژی ذرت در نوزادان

اگر هرکدام از این علائم را در کودک مشاهده کردید ، فوراً دادن ذرت به او را متوقف کنید.

کهیر یا بثورات پوستی

حالت تهوع، گرفتگی معده، سوء هاضمه، استفراغ یا اسهال

آبریزش بینی

عطسه

سردرد

آسم و در حالت بدتر آنافیلاکسی

چگونه با آلرژی ذرت مقابله کنیم؟

اولین روش بارز برای مقابله با آلرژی، اجتناب از محصولات ذرت و فرآورده های آن است.

غذای خانگی خود را به کودک خود بدهید زیرا غذاهای آماده می توانند به هر شکل ذرت را در خود داشته باشند.

اگر واکنش شدید است، کودک خود را نزد پزشک ببرید. احتمالا پزشک اپی نفرین (آدرنالین) را تجویز می کند.

2. عدم تحمل

عدم تحمل با آلرژی متفاوت است زیرا در قالب مشکلات گوارشی ظاهر می شود. اگر کودک شما ذرت را تحمل نمی کند، می تواند علائم زیر را داشته باشد.

نفخ

گاز

دل درد

اسهال

عدم تحمل در مقایسه با آلرژی می تواند کوتاه مدت باشد.

چگونه و چه زمانی ذرت را در رژیم غذایی کودک خود وارد کنید.

ذرت را می توان بعد از شش ماهگی که کودک شروع به خوردن غذای جامد کرد، به کودک داد. برای کاهش خطر آلرژی می توانید صبر کنید تا کودک یک ساله شود. همچنین بهتر است صبر کنید تا سیستم گوارش کودک بهبود پیدا کند زیرا هضم ذرت نسبتاً دشوار است.

برخی از نکات برای معرفی ذرت در رژیم غذایی کودک شما هستند.

به عنوان اولین غذا، ذرت را به کودک خود ندهید. صبر کنید تا او از میوه و سبزیجات متنوعی برخوردار باشد و در هضم آنها راحت باشد.

خوشه های ذرت محکم و سبز را انتخاب کنید. از مواردی که خشک هستند خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که دانه ذرت از نظر رنگی روشن و شفاف است و حالت تیره ندارد.

هر دو ذرت زرد و سفید به همان اندازه خوشمزه هستند. برخی از انواع جدید موجود در بازار وجود دارد که شیرین ماندگاری بیشتری دارند، زیرا شکر موجود در آنها زمان بیشتری برای تبدیل به نشاسته می گیرد.

دانه های ذرت ممکن است خطر خفگی زیادی را ایجاد کنند ، بنابراین تا زمانی که کودک شما حداقل یک سال سن داشته باشد، از دادن ذرت جامد به او خودداری کنید.

ذرت کنسرو شده از ذرت تازه که حاوی پروتئین بیشتری است، ارزش غذایی کمتری دارد. حتماً مواد ذرت کنسرو شده را به دقت بررسی کرده و از خرید آن دسته از کنسروهای پر از قند و نمک خودداری کنید.

به محض خرید ذرت را تهیه کرده و میل کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود. تا زمان مصرف، آن را در یخچال نگه دارید زیرا این امر تبدیل قند به نشاسته را کند می کند.

تغذیه کودک خود را با ذرت خامه زده شروع کنید زیرا هضم آن آسان تر است. شما می توانید ذرت خامه ای را با پوره کردن دانه ها در یک غذای دیگر درست کنید تا قوام موردنظر خود را بدست آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار