ختم قرآن با مشارکت مردمی در برنامه «ماه خدا»

تهران (پانا) - «ماه خدا» ویژه‌برنامه سحری ماه رمضان شبکه یک سیما، با اجرای حسن سلطانی شامل بخش‌های مختلف کارشناسی، سخن بزرگان، مناجات‌خوانی، تلاوت قرآن، ادعیه، مداحی و ... است که در گروه معارف شبکه یک سیما تهیه‌شده و به روی آنتن می‌رود.

کد مطلب: ۱۲۷۱۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ختم قرآن با مشارکت مردمی در  برنامه «ماه خدا»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، بیش از یک دهه است که «ماه خدا» در ناب‌ترین لحظات معنوی ماه مبارک رمضان از قاب پنجره شبکه یک سیما میهمان سحرگاهی ایرانیان است. برنامه‌ای که سعی کرده است از رقبای سحرگاهش عقب نماند و هرسال حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد.

«ماه خدا» ویژه‌برنامه سحری ماه رمضان شبکه یک سیما، با اجرای حسن سلطانی شامل بخش‌های مختلف کارشناسی، سخن بزرگان، مناجات خوانی، تلاوت قرآن، ادعیه، مداحی و ... است که در گروه معارف شبکه یک سیما تهیه‌شده و به روی آنتن می‌رود.

محور برنامه «ماه خدا» دعا و نیایش است و حجت‌الاسلام رفیعی به‌عنوان کارشناس، حسن سلطانی و حسین صیرفی، اجرای این مجموعه برنامه را بر عهده‌دارند.

یونس قاسمی تهیه‌کننده این برنامه در خصوص تجربه برنامه سحرگاهی گفت: تدارک برنامه سحر به لحاظ حساسیت زمانی و کنداکتور متنوع و درعین‌حال جامع، تجربه‌ای متفاوت و البته دشوار است.

وی ادامه داد: خط موضوعی محتوایی برنامه سحرگاهی شبکه یک سیما ماه رمضان امسال، دعا و نیایش است و سعی کردیم حتی دکور برنامه هم با محتوای برنامه همسو باشد.

تهیه‌کننده برنامه «ماه خدا» تصریح کرد: کار طراحی دکور این برنامه به پیمان قانع سپرده‌شده است و از آنجایی که در فرهنگ تشیع، دست‌های رو به آسمان، نماد دعا و نیایش است، برای همین دکور برنامه به این شکل طراحی‌شده که حال و هوای عرفانی و معنوی لحظات دعا و نیایش را تداعی کند.

قاسمی خاطرنشان کرد : فلسفه دعا و مناجات در فرهنگ دینی ما از خاستگاه خاصی برخوردار است و به موضوع «دعا» که از آن به‌عنوان زنده نگه‌دارنده روح عبودیت در انسان در احادیث و روایات یادشده در برنامه امسال به‌طور ویژه پرداخته‌شده است.

تهیه‌کننده برنامه «ماه خدا» ادامه داد: ازآنجایی‌که در دین ما به دعا کردن حتی در حق دیگران بسیار سفارش شده و اجابت دعا برای شخص دعاکننده در این زمینه بسیار مجرب است، شعار امسال برنامه را (# برای همه دعا کنیم) ، در نظر گرفتیم.

قاسمی با اشاره به این‌که «ماه خدا» از قدیمی‌ترین برنامه سحرگاهی رسانه ملی است و مخاطبان خودش را دارد، خاطرنشان کرد: طیف گسترده‌ای از بینندگان همه‌ساله در ماه مبارک رمضان ما را همراهی می‌کنند و این برای ما افتخار بزرگی است.

اجرای برنامه به عهده حسن سلطانی بوده که چند سالی است، اجرای برنامه «ماه خدا» را به عهده دارد و پیش‌تر با گویندگی خبر شبکه سراسری در دهه شصت و هفتاد شناخته‌شده است . وی از نیمه‌های دهه هفتاد بیشتر اجرای برنامه‌های ترکیبی به‌ویژه در حوزه معارف اسلامی را به عهده گرفت و در این سال‌ها به‌صورت متناوب مجری برنامه‌های مختلف معارفی و معرفتی است.

ختم قرآن کریم در ماه مبارک با مشارکت بینندگان

قاسمی تهیه‌کننده برنامه «ماه خدا» تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان یک سامانه پیامکی راه‌اندازی کردیم که بینندگان با ارسال عدد یک به شماره‌ای که پیش‌تر در برنامه اعلام‌شده بود، نشانی یک صفحه از قرآن برایشان پیامک می‌شود و به‌این‌ترتیب در تلاوت جمعی ختم قرآن کریم مشارکت می‌کنند و از این طریق چندین بار قرآن ختم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال بیش از 1300 بار قرآن کریم با مشارکت بینندگان و مخاطبان عزیز ختم شده و این سومین سال پیاپی است که ختم قرآن در برنامه «ماه خدا» صورت می‌گیرد.

تهیه‌کننده برنامه سحرگاهی شبکه یک افزود: «ماه خدا» به‌صورت بخش‌های کوتاه تشکیل‌شده و سعی کردیم که از مطول گویی دوری‌کنیم و بینندگان و مخاطبان در هر بخشی از برنامه که به ما ملحق شدند ، بیشترین بهره و استفاده را ببرند.

قاسمی ادامه داد: کشورمان دارای افق گسترده اذان است به‌طوری‌که وقتی برنامه سحرگاهی ما شروع می‌شود در شرق کشور به لحظات اذان نزدیک می‌شوند و در پایان برنامه، در برخی شهرهای کشورمان بانگ اذان صبح نواخته می‌شود . بنابراین طیف گسترده‌ای از شب‌زنده‌داران ما را دنبال می‌کنند و از همین رو لازم بود محتوای برنامه به‌گونه‌ای باشد که بینندگان از هر نقطه‌ای از کشورمان به تماشای «ماه خدا» نشستند ، بیشترین بهره را ببرند.

وی خاطرنشان کرد: تمام پلاتوهای مجری برنامه «ماه خدا» کوتاه است و بخشی هم به جنبه‌های آوایی و مناجاتی اختصاص دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد‌: دعای سحر به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی برنامه هر سحرگاه به مدت 15 دقیقه پخش می‌شود و بخش مناجات‌خوانی در هر سحرگاه هم به‌صورت زنده پخش می‌شود و از بزرگوارانی که مناجات خوانی می‌کنند در برنامه دعوت‌شده و این امر توانسته است یکرنگ متفاوتی به کنداکتور برنامه بدهد. کارشناس برنامه هم حجت‌الاسلام رفیعی است که حسین صیرفی با وی به گفت‌وگو می‌نشیند و یکی از دعاهای منسوب به ساحت امام زمان (عج) را شرح می‌دهد‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار